En bekant till mig påstår att han sett solen gå upp i väster många gånger. Om man flyger mot jordens rotation snabbare än jorden roterar se ser det ut som solen går upp från väster. sven ligge bakfull och halvblind med höger kind mot golvet, han ser då sin taklampa i vänser ögonvrå.. >Om man flyger mot jordens rotation snabbare än jorden roterar Om man räknar i förhållande till jordytan måste man väl flyga aningen snabbare än r*omega (r=radie från jordens rotationsaxel, omega=jordens rotationshastighet i radianer/sek). Roland insåg detta fenomen snabbt och rätt. För Niklas är det vardagsmat.Solen gick upp i väster !
Det dj.... är att han har rätt. Hur kan det komma sig ?Sv: Solen gick upp i väster !
Enkel gissning eftersom dina tankar ofta är uppe i det blå.
(du var/är ju helikopterpilot)Sv: Solen gick upp i väster !
sakterliga vrider han huvudet så att näsan pekar rakt upp och taklampan roteras in mitt i synfältet.
med blykepps och fortfarande lite halvrund under fötterna springer han till datorn och skriver en fråga på pellesoft hur det kan komma sig att solen gått upp i väster..
//RogerSv: Solen gick upp i väster !
Hur fort måste man då flyga ?
Roggans svar är fel *LOL* så var det inte , denna gång :-) Sv: Solen gick upp i väster !
Vill man se den precis tvärtemot det man ser på jordytan blir det i så fall exakt 2*r*omega.
Lite intressant är då att man måste flyga fortare vid ekvatorn än uppe i norden...Sv: Solen gick upp i väster !
Mmmm jag gör det lätt för mig approx jordomkretsen är 40 000 km pol till pol
40 000 / 24 tim blir ~ 1666 km/h En Concord som flyger/flög med 2 Mach 2400 km/h
flyger ikapp solen halvvägs till NewYork, startar i Paris/London låt oss säga
kl 1800 idag får en soluppgång efter ca halva vägen i Väster !
Landar i NewYork kl 1700 lokal tid.