Fick en gåta i läxa av min mattelärare. Men har inte fått svaret än. Den är BRA !. Löste jag för 40 år sedan ,skall nu gå på fest så Ni får min lösning på Söndag. Den är rolig! Om de två främsta haft svarta hattar hade han längst bak enkelt räknat ut at han hade en vit. Hoppsan. Det kom visst inte in, men jag kan klistra in det jag skrev innan: Trash jag märker att du hört den förut . Har aldrig hör den här förut men jag skulle kunna tänka mig att det är för att ingen annan har sagt någonting.. Eftersom den som sitter längst bak inte har sagt något så borde åtminstone en av hattarna vara vita. Annars hade ju han sagt före att hans hatt är vit. Och den i mitten ser att han som sitter längst fram har en vit hatt. Annars hade han sakt att han har en vit hatt eftersom den längst bak inte sagt någonting så måste de som sitter i framför antingen ha en vit och en svart eller så alla ha vita. Men då har jag inget svar på det..Matteproblem??
Tre män kommer in i en hattaffär och vill köpa varsin hatt...
Expiditen som äger affären är lite klurig och säger:
Sätt er alla tre på en varsin stol som jag placerat bakom varandra.(DVS. den som sitter längs bak ser färgen på dom hattar som dom två som sitter framför honom har och den som sitter i mitten ser bara vad den framför har för förg på hatten och den som sitter längst fram ser ingenting,)
Nu ska ni få var sin hatt på er och den som lyckas gissa färgen på sin hatt får den, men ni får inte komunicera med varandra.
Jag har 2 svarta och tre vita hattar.
Ingen av de tre männen säger något men tillslut säger mannen längst fram:
-Min hatt är vit.
Det var rätt och han fick hatten.
Hur kunde han veta att hatten var vit??
/MartinssonSv: Matteproblem??
Kul att se hur gamla gåtor får nytt liv.
Ha det ! för det tänker jag
Ps
det är inget matteproblem det är logik som man måste ha när man löser matteproblem.
DsSv: Matteproblem??
För att man ska behandla den med ren logik har du dock missat en detalj; alla tre är lika intelligenta, och de vet om att alla är det.Sv: Matteproblem??
Eftersom han inte sa något så var minst en av de två främre hattarna vit.
Alltså minst en av de två främsta är vit och inte båda.
Om den främsta haft en svart hatt hade han i mitten snabbt räknat ut att han hade en vit eller svart men baserat på att den längst bak inte sagt något så måste han ha haft en vit, därför är det logiskt att hatten längst fram måste vara vit.Sv: Matteproblem??
-
Den är rolig!
För att man ska behandla den med ren logik har du dock missat en detalj; alla tre är lika intelligenta, och de vet om att alla är det.
-
För hur visste annars den främsta mannen att de andra hade tänkt klart?Sv: Matteproblem??
Jag skall dra den äkta varinten ! kommer strx på denna biografffff :-)Sv: Matteproblem??
Hmm, det här blev skit rörigt.. Fattar inte riktigt vad jag skrivit själv... Nåja, ni listar säkert ut hur jag funderar..