När jag gick i 7:an fick jag detta detta prblem av min matte lärare och har inte fått någon korrekt lösning än, men har en som funkar. Kanske kan vi hjälpas åt att klara problemet? >Brunnarna har jag ritat som trianglar och brunnarna som cirklar. Lösningen är jätteenkel: det finns ingen lösning, det blir alltid en över ;) Möjligtvis om du kör med 3d istället för 2d att det skulle gå. :) >Man får placera husen samt brunnarna hur man vill. Cougarina: Du missade nog: Det här låter ju nästan som "The Seven Bridges of Konigsberg", vilket inte heller går att lösa. Nej, jag kom också fram till att det inte gick lösa, genom en geometrisk lösning. Orkar inte förklara, men när man nästan är klar finns det två vägar kvar, en innerväg och en ytterväg. Om hus 1 tar den ena och hus 2 en andra kan inte hus 3 komma fram. Någon lösning borde det finnas. Enligt min mattelärare så var den tagen från en tävling i vetenskapens värld. Jag har en lösning men vet inte om den är korrekt (rätt skum faktisk). Ger er den imorrn... Min lösning hittar ni på http://www15.brinkster.com/nukezone2/bilder/losningen.gif Ja om man atar att husen har en utsträckning, att brunnarna kan ligga i husen och att det är ok att gå igenom en annans hus för att ta sig igenom så är det väl det en lösning... men då skulle man lika gärna låta alla formerna ligga runt varandra och säga att alla har cylindriska hus. Verkar som en vansinnig lösning. Så här har _jag_ hört problemet:Hus och brunnar
Det finns 3 hus och 3 brunnar. Från varje hus finns en stig till varje brunn. Men nu är inte gransämjan den bästa och stigarna får inte korsa varandra. Man får placera husen samt brunnarna hur man vill.
För att ni ska förstå problemet lite bättre har jag gjort ett exempel (och komihåg! brunnarna och husen behöver INTE vara placerade på detta vis!). Brunnarna har jag ritat som trianglar och brunnarna som cirklar. Den röda cirkeln visar vart stigarna korsar varandra.
http://www15.brinkster.com/nukezone2/bilder/problem.gif
Nu är det bara att ta fram papper och penna!Sv: Hus och brunnar
Ta det där en gång till.
MSSv: Hus och brunnar
Sv: Hus och brunnar
Då placerar jag mitt hus och brunn i Skåne
Ni får lägga Era var fae.. Ni vill.
Något väsentligt fattas i problemställningen !Sv: Hus och brunnar
Ingen lösning?
Antingen är jag dum eller så fattas det något i frågeställningen.
Eftersom man kan placera både brunnarna och husen som man vill så kan jag alltså placera ett hus i sverige med en brunn, ett hus i Tailand med tillhörande brunn.
Det sista huset och brunnen placerar jag på Island, skulle kunna tänka mig att bo där några veckor om året.
Eller så gör man på detta sättet http://www.cougarit.net/husen.gif går det med om man inte vill fara runt så mycket.
//Anna-KarinSv: Hus och brunnar
>Från varje hus finns en stig till varje brunn
Det ska allts gå en stig mellan hus 1 och brunn 1, 2 och 3. Sedan från hus två till brunn 1, 2 och 3 osv.
Om man ska kunna lösa den här måste man ta till 3d, men ett papper har bara 2dSv: Hus och brunnar
Men det är roliga problem. Vi höll på mycket med sånt när jag läste diskret matematik...
Men man kan ju fråga sig varför de inte kan nöja sig med en brunn var, då är ju problemet löst ;)
Fredrik Sv: Hus och brunnar
Jag minns dock att jag haft ett väldigt likt problem två gånger tidigare och det gick att lösa.
/ACSv: Hus och brunnar
Rätt skum lösning men jag tror det inte finns någon annan, har ritat på problemet i 7 år och gett det till många andra med men ingen har någonsin kommit på nått annat.
En annan orsak, som jag tror, till att det är så svårt att hitta lösningen är för att man tänker för mycket på hus och brunnar. Hade frågeställningen vart Trianglar och Cirklar istället så tror iaf jag att problemet vart lättare...Sv: Hus och brunnar
/\ /\ /
0 0 0
0 = brunn
/\ = hus
Sedan skulle alla 3 husen, ha en ledning var, till _varje_ brunn.
Om upplägget är som ovan, så finns det ingen lösning.
(samt att kravet är att man ej får korsa varandras ledningar, vilket var fallet i denna version)
Jag vet att det även finns ett matematiskt bevis för att detta inte är möjligt,
men ni kan ju sitta och nöta lite om ni vill ;)