Hej, Mål: ska fungera Hej Andreas, det finns tre stycken forum uppsatta för just det du efterfrågar. Jag säger som alltid, någon måste börja ta steget för att det skall bli diskussioner så enklast är att starta några trådar där och få igång intressanta diskussioner. Gör du dig till eller är du en clown på riktigt? VB är ett utmärkt nybörjarspråk vilket leder till många användare. Många av dessa är givetvis inte bekanta med objektorienterad programmering, men du verkar antyda att alla VB/C#-kodare är amatörer. . Väx ur ditt MS-hat, du är ingen guru bara för att du kodar ett icke-MS-språk, eller på en icke-MS-plattform. Guru blir du när du vet vad du pratar om...lycka till med din attityd på arbetsmarknaden. Kul att du lärt dig namnen på några patterns f ö... VB är ett utmärkt nybörjarspråk vilket leder till många användare. Många av dessa är givetvis inte bekanta med objektorienterad programmering, men du verkar antyda att alla VB/C#-kodare är amatörer. jag effektivt, men oxå direkt felaktigt! Oftast jobbar man i en befintlig mjukvara som inte kräver att man objektmodellerar, sysslar man med nyutveckling så hamnar man oftast tidsnöd och ser till att lösa uppgiften istället för att nyttja snygga designpatterns. Men snälla Per Hultqvist, varför blir du så arg?! I korthet handlar nog det hela om att det inte är så kort. "Men snälla Per Hultqvist, varför blir du så arg?! Jag antyder ingenting med det jag skrivit utan beskrev endast en observation som jag har. " "Bara det faktum att du skriver M$ i st f MS visar att du antyder en hel del. Rubriken "Ingen analys och design i M$ världen???" antyder också en hel del." "Bara det faktum att du skriver M$ i st f MS visar att du antyder en hel del. Rubriken "Ingen analys och design i M$ världen???" antyder också en hel del." <b>>>Jag tvivlar hur som helst på att just VB-kodare skulle vara speciellt utsatta för detta. man måste också se vad det är för typer av människor som hänger på det här forumet. Är det yrkes programmerare som ingår i projekt på kanske 10 utvecklare eller är det hemma-hackare och kanske utvecklare som sitter ensamma på ett företag. Jag tror mest på det sistnämnda. Ingen analys och design i M$ världen???
Rubriken är satt för att dra till sig läsare - effektivt? ;-)
Det jag finner intressant är att det oftast inte finns några forum, avdelningar, grupper etc. för OOAD (objektorienterad analys och design) på sajter som behandlar VB, C# m.m. Inte heller är det vanligt att man pratar om design patterns som t.ex. Memento, Adapter, Builder m.fl.
Det saknas definitivt här på Pellesoft.se, finns det verkligen inga av alla er utvecklare som har behov av att prata om detta? Är det bara att få sin kod att fungera och sen är man nöjd? Ingen som tänker på kodens evolution, återanvändbarhet etc.?
Förklara gärna ni som sitter med VB, C# etc.Sv: Ingen analys och design i M$ världen???
1) Gör inga stora saker
2) Skriver för att lära mig olika tekniker, att sitta och analysera och mojsa är bara ivägen dåSv: Ingen analys och design i M$ världen???
Givetvis är det väldigt många som diskuterar och funderar strategier och allt annat. Om bara några börjar kommer fler ta vid.
HälsningarSv: Ingen analys och design i M$ världen???
Sv: Ingen analys och design i M$ världen???
Väx ur ditt MS-hat, du blir inte automatiskt en guru bara för att du kodar ett icke-MS-språk, eller på en icke-MS-plattform. Guru blir du när du vet vad du pratar om...lycka till med din attityd på arbetsmarknaden. Kul att du lärt dig namnen på några patterns f ö...
En bra kodare är en bra kodare i alla språk. En clown är en clown i alla länder och kulturer...Sv: Ingen analys och design i M$ världen???
http://msdn.microsoft.com/architecture/default.aspx
I änden på länken hittar du arkitektur och patterns på Microsoft.
kolla även www.theserverside.net
där hittar du du lite mer!
Jag jobbar som mentor med C# och vb.net!Sv: Ingen analys och design i M$ världen???
Sv: Ingen analys och design i M$ världen???
Jag antyder ingenting med det jag skrivit utan beskrev endast en observation som jag har. Just att det sällan talas om analys och design samt design patterns i forum där programmering med VB, C# m.fl. är huvudämnet.
Med min attityd på arbetsmarknaden så är jag idag avdelningsdirektör där > 100 utvecklare kodar i både C, C++, Java, C# m.m. Detta hör inte hit så håll dig till sakfrågan!
Inget M$-hat här, jag tycker bl.a. att den nya .NET arkitekturen är mycket tilltalande! Språk och verktyg efter problemställningen är jag mycket väl medveten om, det är inget som ni behöver lära mig!
Ta och tona ned DIN egen attityd lite så kanske det kan skapas lite mer konstruktiva trådar här på forumet.
Mvh, Andreas Eriksson
PS. Daniel Petersson, tack för M$-länken! Den till theServerSide.Net hade jag redan. Sajten är ju precis startad och har än inte så mycket material. Men om den blir lika populär som theServerSide.com så blir vi alla glada!Sv: Ingen analys och design i M$ världen???
Den typen av diskussion som gäller kring OOP. För att riktigt få fram vad man menar behöver man mer eller mindre posta en mindre roman ... med bildillustrationer.
Knappast lämpligt för ett webbforum enligt min mening.
Full i MS-hattenSv: Ingen analys och design i M$ världen???
Bara det faktum att du skriver M$ i st f MS visar att du antyder en hel del. Rubriken "Ingen analys och design i M$ världen???" antyder också en hel del.
"Rubriken är satt för att dra till sig läsare - effektivt? ;-)"
Det visar väl att din avsikt var att provocera, vilket du lyckades med eftersom jag spårade ur. Mitt inlägg var inte det snyggaste jag gjort på Pellesoft (så nära en ursäkt du kommer), men jag blir irriterad när folk generaliserar så grovt som du gjorde. Det faktum att det finns många nybörjare i VB (eftersom många väljer att börja programmera med VB) innebär inte att det inte finns seriösa (och välutbildade) VB-kodare.
"Är det bara att få sin kod att fungera och sen är man nöjd? Ingen som tänker på kodens evolution, återanvändbarhet etc.?"
Detta är en attityd som oftast skapas av utvecklingsavdelningar som lever under stark press att producera. Tyvärr låser beslutsfattarna alltför ofta alla parametrar i ett projekt, budget, slutdatum, kvalitet, funktionalitet...Det brukar inte bli bra kod när man gör det...Jag tvivlar hur som helst på att just VB-kodare skulle vara speciellt utsatta för detta.Sv: Ingen analys och design i M$ världen???
Ja, det var för att provocera som jag skrev M$. Just för att de ofta sitter med MS-språk och som har något att säga ska reagera och göra sin röst hörd. Annars blir det nog lätt att man drunknar i mängden av alla andra meddelanden.
"Ingen analys och design i M$ världen???"
Jag utgår från detta forum. Självklart finns det säkerligen många andra bra forum, men se rubriken som en slogan för att få ögonen till sig.
"...jag blir irriterad när folk generaliserar så grovt som du gjorde. Det faktum att det finns många nybörjare i VB (eftersom många väljer att börja programmera med VB) innebär inte att det inte finns seriösa (och välutbildade) VB-kodare."
Det instämmer jag till fullo med att det finns många mycket duktiga VB-utvecklare! Mitt påstående och generalisering grundar sig i avsaknaden av forum-inlägg här på Pellesoft som rör just analys och design m.a. på .NET och språk som C# och VB.NET. Det är till stor del beroende på att jag inte än kanske känner till fler bra forum där det behandlas språk som C# och VB.NET m.fl. Att jag inte vet om andra bra C#/VB-forum som faktiskt tar upp saker som OOAD kan bara skyllas på mig, helt korrekt!
"Detta är en attityd som oftast skapas av utvecklingsavdelningar som lever under stark press att producera."
Detta stämmer nog. Och jag talar utifrån ett perspektiv som tar bl.a. kostnader i beaktning.
"Jag tvivlar hur som helst på att just VB-kodare skulle vara speciellt utsatta för detta."
Sant, det är ju oberoende kod.
Men(!), min observation står fast; att det sällan här på Pellesoft (för att vara mindre generaliserande) talas det sällan om analys och design, arkitektur etc i samband med att nyttja språk som C# och VB.NET m.fl.
Mvh, Andreas ErikssonSv: Ingen analys och design i M$ världen???
Ja, det var för att provocera som jag skrev M$. Just för att de ofta sitter med MS-språk och som har något att säga ska reagera och göra sin röst hörd. Annars blir det nog lätt att man drunknar i mängden av alla andra meddelanden.
"Ingen analys och design i M$ världen???"
Jag utgår från detta forum. Självklart finns det säkerligen många andra bra forum, men se rubriken som en slogan för att få ögonen till sig.
"...jag blir irriterad när folk generaliserar så grovt som du gjorde. Det faktum att det finns många nybörjare i VB (eftersom många väljer att börja programmera med VB) innebär inte att det inte finns seriösa (och välutbildade) VB-kodare."
Det instämmer jag till fullo med att det finns många mycket duktiga VB-utvecklare! Mitt påstående och generalisering grundar sig i avsaknaden av forum-inlägg här på Pellesoft som rör just analys och design m.a. på .NET och språk som C# och VB.NET. Det är till stor del beroende på att jag inte än kanske känner till fler bra forum där det behandlas språk som C# och VB.NET m.fl. Att jag inte vet om andra bra C#/VB-forum som faktiskt tar upp saker som OOAD kan bara skyllas på mig, helt korrekt!
"Detta är en attityd som oftast skapas av utvecklingsavdelningar som lever under stark press att producera."
Detta stämmer nog. Och jag talar utifrån ett perspektiv som tar bl.a. kostnader i beaktning.
"Jag tvivlar hur som helst på att just VB-kodare skulle vara speciellt utsatta för detta."
Sant, det är ju oberoende kod.
Men(!), min observation står fast; att det sällan här på Pellesoft (för att vara mindre generaliserande) talas det sällan om analys och design, arkitektur etc i samband med att nyttja språk som C# och VB.NET m.fl.
Mvh, Andreas ErikssonSv: Ingen analys och design i M$ världen???
>Sant, det är ju oberoende kod.</b>
Så länge vi inte talar om VB.NET (vilket väl fortfarande är mindre än VB 6-forumen) så får man nog säga att man inom VB-världen har väldigt svårt att prata om OO-baserade grejer, då större delen av språket saknar något logiskt eller syntaktiskt (finns ens det ordet?) stöd för detta
.
Men å andra sidan är det väl tyvärr alldeles för många i allmänhet som arbetar enligt en "resultatinriktad" metod, om man talar lite löst.
"Vi skiter i hur lätt det är att ändra, vi behöver det nu"-mentalitet ger i längden problem med att hålla en framförhållning, dels på grund av redan eftersläpande kod som måste fixas, och dels för att man inte får någon vana att arbeta på det sättet.
Det intressanta om man räknar ur någon slags "politiskt" perspektiv är att utan konkurrens får man inte fram speciellt stor vilja att göra nåt bra alls, men under mycket konkurrens och för stark press så kommer koden att hållas på en trasslig nivå som hade kunnat vara av mycket högre kvalitet.Sv: Ingen analys och design i M$ världen???
Sedan tycker jag att visst kan man snacka om analys och design, men själv anser jag inte att det är väsentligt, ingen blir glad av en snygg design som aldrig blir klar. Nu är det inte sagt att man inte skall ha analys och design men man skall lägga krutet på rätt ställe. Allt hänger ju på vad man utvecklar för något och till vem...