Min Sambo är på G igen !
Säg nått bra.
Varför Vi skall byta tid ,dvs ställa klockan bakåt en timme nu 27/3 ?
Hon är rabbiat och vill ha det som förr.
Svara
Sv: Min Sambo är på G igen !
Det finns ingen anledning, mer än att man "tjänar" in en timmes dagsljus på kvällen (åtminstone är det en illusion som man lätt kan få). Men om du vill få henne att hålla käft, varför inte gå in på en djup diskussion om tid som begrepp.
Vad är tid? Tid är väl bara ett begrepp vi människor uppfunnit?
Hur vet vi att tiden är just tid och inget annat?
Svara
Jag brukar fundera, angående tid, så här : Om man blev opererad, eller tog någon medicin, så att man blev av med närminnet helt, skulle då inte tidsbegreppet försvinna? Om du inte kommer ihåg förra sekunden, minuten eller timmen, hur ska man då uppfatta tid? Min amatörfilosofiska slutsats blir att, tiden finns bara p g a att vi minns :-)
Det skulle ju få en del farliga effekter dock. Om man stod på en motorväg med denna åkomma, så skulle tankegången kunna vara så här :
"100 meter bort står en stillastående långtradare", en sekund senare :
"50 meter bort står en stillastående långtradare", en sekund senare :
"Jag står framför en stillastående långtradare", en sekund senare är man död.
Drar mig till minnes ett tankeexempel från en bok (tror att det var "Kvarken & Jaguaren" av nobelpristagaren Murray Gell-Mann, men är osäker) där det hävdades att det finns mediciner som helt raderar närminnet. Författaren menade därför (inte på fullt allvar) att man skulle kunna operera människor utan bedövning, vilket förstås skulle vara en fruktansvärd upplevese, som man sedan kunde radera med denna medicin. Vad skulle du välja? Med bedövning, eller utan bedövning och sedan få närminnet raderat?
Raderar minnet gör dom för övrigt i filmen Paychek med Ben Affleck som nog går på bio nu.
Känns som jag tappade tråden lite...närminnet är väl dåligt...
Svara
Medicinen du snackar om finns och används.
Har en släkting som är kirurg som har berättat att det faktiskt har hänt i vissa extrema fall att narkosläkaren har gett för lite anestesi vilket har fått till följd att patienten har vaknat upp under op.
Även om bedövningen suttit i så har ju patienten blivit något orolig, men en liten shot med sömnkomponenten och sen lite "glömma" medicin och vips, patienten är övertygad om att han / hon sovit igenom hela operationen. Skrämmande, kanske, men det är ju för patientens eget bästa.
Svara
"Hon är rabbiat och vill ha det som förr."
Förr gick man upp när solen gick upp och gick och det var inget problem.
Alltså man utnyttjade dygnets ljusa timmar bättre.
Din sambo är nog rätt smart.
Att ändra tiden behövs nuförtiden då vi är så dumma att vi inte fattar bättre och om ingen sparkar upp oss ur sängen fortsätter vi att sova trotts att solen gått upp.
Utgår från att din sambo verkligen menade riktigt "förr i tiden"
Som det verkar så är det poäng till din sambo denna gång.
Svara
Bakåt? Framåt skall den när det blir sommartid. Klockan 02 hoppar klockan fram till 03.
Staten lånar en timme av oss varje sommar. Men får vi någon ränta när vi får tillbaka timmen? Nej, men vi får i stället en hel dag vart fjärde år. Synd bara att det oftast går mer till arbetsgivarna än till oss själva.
Svara
Min Sambo tycker att det var bra att sänka den djä.... Hamas ledaren ! Tycker jag också !
Det blir tufft men !!!! Vi plockar dom. En efter En !
Svara
Vad tycker din sambo, och du med för den delen, om den nya Hamas-ledaren då?
Har är ju klart mycket mer hårdför...
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,452406,00.html
Svara
"Förr gick man upp när solen gick upp "
Vilket helvete att leva i norrland, vaken i 6 månader och sedan sova i 6 månader... :)
- M
Svara
Lite info om sommartiden :
http://www.expressen.se/index.jsp?a=119799
Svara
>Staten lånar en timme av oss varje
Hur kan man inleda en mening på detta knäppa sätt.
Fy Faen hur står det till i skallen på dig ? Så det är statens fel att solen rör sig
och att Vi på ett jordnära sätt fixar till detta genom att lyssna på vår boskap.
Om du kollar så har Kirkenäs i nordNorge samma tid som Spaniens västkust.
Vad blir din slutsatts ??? djä... d... hu...
Djä.. d... h.... som tror att staten bestämmer allt. Det är du ditt piss.. huv... som "Är" Staten.
Svara
>dvs ställa klockan bakåt en timme nu 27/3 ?
Noterade att det var ingen av er "skitstövlar" som reagerade på grundbudskapet.
Skall klockan ställas tillbaka 1 timme som min knäppa Sambo tycker ???
Svara