Har ett projekt i min kurs "Matematisk Modellering", där vi ska konstruera en matematisk modell av något sorts förlopp. Ska lämna in ett ämne imorgon (23:e), så om någon har ett bra tips så kanske jag kunde ta det. Jag föreslår en enkel matematisk modell över deformationer vid en krock. Med tanke på att matematik och programmering ofta går hand i hand - går det inte att Krocken låter intressant, den ska jag fundera på. Här kommer lite fler tips: http://www.math.chalmers.se/~wennberg/Undervisning/F2/Modellering/projektrapporterna2003.html Då tror du fel. Det ÄR den kursen jag läser... =) Aha, där ser man. Verkar vara en ganska intressant kurs... Problemet är bara att det är en s.k. "fönsterkurs", alltså en jag har valt själv, men att den verkar kräva dubbelt så mycket arbete som mina ordinära kurser... inte kul när man behöver plugga till omtentor samtidigt... =(Tips på ämnen för projektarbete
Det skall vara ganska enkelt (inte turbulensfenomen eller liknande), och beskriva ett godtyckligt "verkligt" förlopp. Exempelvis hur en sjö bottenfryser, eller hur en population växer, eller ett avancerat elektriskt nät, eller liknande.
Själv kom jag på fyra olika grejer:
-Simulering av eld (det är ju ganska lätt...)
-Friktion, svårt och inte så bra att modellera
-Trafikfenomen, såsom köbildning
-Simulation av en planets uppvärmning
Min handlerade ansåg att eld- och trafik-idéerna var bäst, men jag tänkte bara höra om någon av er har några bra förslag, så kan jag hinna byta. Och eftersom jag ska lämna in förslaget kl. 15 imorrn, så är det ju trevligt om ni svarar innan det... =)Sv: Tips på ämnen för projektarbete
Sv: Tips på ämnen för projektarbete
göra någon typ av simulering över hur ett projekt fortskrider beroende på vissa
parametrar som tid, kostnad, kvalitet (brukar ju vara de tre nycklarna - finns säkert
massor med fler)... =)
Finns säkert stora markandskrafter som skulle vara intresserade av en sådan
simulering, särskilt om man kan ställa in att man är mitt i ett projekt och beskriva
nuläget och få olika scenarios beroende på alternativ man väljer - säkert enklare att
motivera vissa lösningar för ledningsgrupper och annat löst folk då... ;)
/EmmaSv: Tips på ämnen för projektarbete
Angående simulering av ett projekt - är rädd att det dels är svårt att ställa upp vettiga samband, dels att antalet parametrar är lite väl få. Visst kan man säga att kvalitet=tid*kompetens och liknande, men då måste alla parametrar vara ganska skarpt definierade, och det är svårt att se en vettig jämförelse mot verkligheten.
Tackar för svaren. Ser om det kommer in fler inom närmaste timmen, annars stänger jag tråden.Sv: Tips på ämnen för projektarbete
Tror att det är den kursen du läser fast i GU-version.
/AndréSv: Tips på ämnen för projektarbete
Sen så är det fler GU-are som läser skiten än oss chalmeristsvin, men det är ju matematiska institutionens kurs.
Vi hade faktiskt bl a de arbetena att utgå ifrån, men bara som tips, vi skulle helst välja något helt eget.
För min del blev det till slut trafik-grejen.
Krocken var för krånglig, fick en bra förklaring varför. Det finns ju minst fyra olika typer av deformationer (plastiska, elastiska, etc.), och att modellera dem är inte ett lätt problem.
Vad gäller trafikfenomen har jag större frihet - jag kan helt och hållet välja hur komplext det ska bli själv, om jag ska använda fördelningar eller diskreta modeller, om jag ska använda olika typer av fordon - och i så fall om fördelningen ska vara diskret eller kontinuerlig, osv.
Får se vad man orkar med...Sv: Tips på ämnen för projektarbete
Sv: Tips på ämnen för projektarbete