I fredags så påbörjade min nio-åriga kusin sitt nästa steg i geografiutbildningen, det är inget konstigt alls, de fick "nya" böcker av sin lärare och längst upp i omslaget på just hans bok var mitt namn skrivet med de kråkfötter jag dragits med sedan ettan. Idén är alltså att barnen av idag ska lära sig geografi med hjälp av böcker som var gamla redan när jag gick i trean (1983!)... Givetvis blev jag illa berörd och ringde upp vårat kommunalråd (min sambo känner henne sedan barnsben) och bad henne budgetera lite av kommunens 25(!) miljoner som de sparat in under det gångna året. Sanslöst...helt jäkla otroligt sanslöst. 20 år gamla böcker skulle väl teoretiskt kunna funka i vissa ämnen som i princip inte förändras på den nivån, men geografi!? Böcker passar bättre för histiorelektioner än geografi. Kan lär sig om Öst-, västtyskland, forna sovjetunionen och Jugoslavien. Har hänt rätt mycket sedan man själv gick i skolan. Ja det du visar på är åt helvete.Barnens skolgång är alldeles för allvarligt för Vi hade elektronik böcker från 1979 under en tid då vi läste om VHS och bandspelare. (var för 2 år sedan jag läste elektronik). Jag hade sådan tur med att dom åren jag startade nya lektioner/kurser på högstadiet och gymnasium så hade dom köpt in nya och fina. När jag gick på högstadiet hade jag en SO-lärare som sade åt oss precis vad vi skulle stryka under. Och när året var slut skulle man förstås radera alla understrykningar. Är det någon som testat att göra avdrag i deklarationen för det?Skolan och Sverige...
Inte för att det någonsin kommer att hända, men man måste konstatera att när man slutat investera i barnens skolgång så är man illa ute. De är de som kommer att finasiera den som torkar vårt "kära" kommunalråd i arselet. Med dagens skolgång får kommunalråden vara glada om de ens finasierar toapapperet!Sv: Skolan och Sverige...
Sv: Skolan och Sverige...
att överlåtas på kommunal nivå.Om man bor i Storuman eller Vellinge så skall
det vara samma standard.Alla standardläromedel skall vara lika i hela Sverige.
Det betyder att detta är en statlig angelägenhet och får inte styras av inkompetenta
budgetnissar i kommunerna. Där du Östros har du nått att bita i.Sv: Skolan och Sverige...
Många gillar dom äldre böckerna för där är det redan understryket dom nyckelord men det gäller ju att hitta dom när det inte finns :)Sv: Skolan och Sverige...
Då tänkte jag inte på det, men så här i efterhand har jag funderat över om det verkligen var så smart. Inte minst för att det slet mycket på böckerna.Sv: Skolan och Sverige...
Vore intressant att se, om man tar en geografiboks anskaffningsvärde och drar av det från sin deklaration med motiveringen att man inte tänker betala en spänn till staten för något som sina barn borde få men inte får.
Jag tänker testa det när jag får barn och de kommer upp i den åldern. Visst det handlar kanske bara om någon enstaka 100-lapp, men vafan det är ju ett statement iaf.