Lyssnar mycket på P1 . Dom hade ett intressant föredrag om varför folk i allmännhet Heter det inte Lidnersk knäpp? Jag måste tyvärr också säga att jag är dårligt på namn, MEN blir bättre. Vanligt är att man koncentrerar sig på att göra en hälsning själv istället för att lyssna på vad den andra personen säger sig heta. Testa en gång att ta i hand och invänta personens hälsning före din egen så skall du se att det blir skillnad. Dock inte så det blir genant förstås..Komma ihåg namn ?
har svårt för att komma ihåg namn.
Själv är jag usel på det fast att jag annars anser att jag har gott minne.
Enl dom så är det såhär att synminnet och ljudminnet ligger på olika platser.
Så om du använder denna människas namn sällan och inte har koppling till hur
det låter samtidigt som synminnet registrerar en bild så får du inte fram det naturligt.
Det kan också betyda att man är likgiltig inför denna person(behöver inte belasta minnet)
Bilden kan vara att du ofta skriver det i kombination med just den personen(synminne)
eller att du ofta ser honom/henne framför dig samtidigt som namnet uttalas.
Det var lördagens lilla livners knäpp från mig.Sv: Komma ihåg namn ?
Ahhhh, det var ju ett namn! Jag gick nästan på det ;)
/mickeSv: Komma ihåg namn ?
Man kan säga vad man vill vad det beror på, men så har uppfattar jag det hela.
Det är en fråga om focusering/konsentration när du möter en person. Är du Intresserad av att träffa denna person så kommer du lättare ihåg dennes namn och tvärtom.
Så nästa gång du träffar en ny person; prioritera att lära dig dennes namn. Inte för din egna skull utan för dennes skull. För när du träffar en person som du inte räknar med ska komma ihåg ditt namn men tilltalar dig med det. Hur brukar det kännas? Ganska positivt, eller hur? Tänk dig att du kan ge en annan den känslan. Tycker jag är ganska trevligt.
Det finns ju mängder med olika sätt att blir bättre på detta. Ett (som redan sagts) är ju att använda namnet direkt. Men jag tror att det viktigaste är ändå att man har bestämt sig för att komma ihåg namnen. Ingenting kommer gratis.. ;)
Ja det var mina 5 öre...Sv: Komma ihåg namn ?