När Ni skickar upp en fil så gäller att den skall vara .zip :ad ZIP packar kanske inte så bra men är mest känd och nästan alla packningsprogram har stöd för det. Programmet 7-Zip www.7-zip.org/ är inte heller "dumt". >När Ni skickar upp en fil 'Lägg den i en Mapp' , lösa .vbp filer utan hemvisst är en plåga. >Då är man nämligen helt beroende av vad den som zippade mappen kallade sin mapp. Jag brukar nästan alltid köra följande metod för zip-filer: "Jag har en standard ..."Använd alltid Zip eller Rar !
Men det händer, jag har själv gjort det, att man lägger upp en .exe
När du då laddar hem tex. en .exe så kommer det att stå .zip som "extension"
Ändra då .zip till .exe så funkar det.
Pelle bör sätta en spärr så att bara .zip och .rar .jpg och .gif slipper genom.
När Ni skickar upp en fil 'Lägg den i en Mapp' , lösa .vbp filer utan hemvisst är en plåga.Sv: Använd alltid Zip eller Rar !
RAR packar bättre.
Då rekommenderas att köra WinRar som klarar både ZIP och RAR + en del andra
PowerArhive är åxå bra och klarar bådaSv: Använd alltid Zip eller Rar !
ChristerGbgSv: Använd alltid Zip eller Rar !
Ham... Jag tycker tvärtom... Då är man nämligen helt beroende av vad den som zippade mappen kallade sin mapp. Det är ju kalrt, om man nu råkar zippa med hela mappen så är ju det en sak, men det är inget att sträva efter.
T.ex. är det jobbigt när saker ligger i mappar, exe-filen finns med (som det borde vara lag på), men den behöver några extra filer. Sjutton också, där försvann vitsen med check out...Sv: Använd alltid Zip eller Rar !
Du har ju alltid möjlighet att döpa om mappen efter eget huvud.
Jag har en standard när jag tar hem okända filer. Har en C:\Temp där lägger jag alla zippade filer/mappar
för inspektion, är dom intressanta och duger flyttar jag dom till "bra ha lådan".Sv: Använd alltid Zip eller Rar !
1) klicka på länken
2) klicka på öppna-knappen
3) i winzip: dubbelklicka på programmet
4) om det itne går, kör checkout
5) om det inte går och programmet kommer ifrån t.ex. pellesoft så stänger jag bara ned winzip om det nu inte är så att jag är jätteintresserad av vad programmet gör.Sv: Använd alltid Zip eller Rar !
Vad det handlar om, som vanligt, är personliga preferenser hur man hanterar sina filer och information.
Man kan inte tvinga på andra sitt egna sätt att sortera och hantera sina filer, men man kan självklart informera och om andra tycker att det är bra så kan de också använda det.
-Mitt sätt (obs, inte "standard" eftersom det vad jag vet inte är ett allmänt vedertaget sätt) när jag packar upp en zip eller rar fil.
Jag håller ner högerknappen, drar lite, släpper och väljer "Extract to xxxxxxxxxx" eftersom jag använder WinRar. Då skapas en mapp för det uppackade innehållet.
- När jag packar en fil:
Markerar filerna, högerklickar och väljer "Add to xxxx.rar" eller "Add to xxx.zip".
Dock håller jag med om att filer som laddas upp ska vara zip eller rar.
I övrigt, finns det något virusskydd på de filer som laddas upp eller är det den som laddar ner som får se till att vara ordentligt skyddad?