Kollade på Michael Moores USA (The Awful Truth) i torsdag då de försökte få in en Fikus (växten) i senaten i USA och lyckades ändatills de vägrade räkna deras röster. Tror ni att det skulle gå att få igenom en likadan sak i Sverige? eller är amerikanerna mer dumma i huvudet? Hej MAnsi,Ficus 2000
Själv så tror jag att det i viss mån kanske skulle gå. Vi Svenskar ser gärna att amerikanarna bor i ett konstigt samhälle där mycket konstigt händer, vilket i viss utsträckning faktiskt stämmer. Hade man bara valt rätt kommun så hade det säkert fungerat även i Sverige. Vi är inte mycket bättre än de, fastän vi tror det.
//månsSv: Ficus 2000
Jag tror faktiskt att det inte gått lika bra i Sverige (har sett avsnittet två gånger). Detta tror jag av flera skäl :
Det amerikanska rättssystemet är mer av karaktären : Är det inte uttryckligen förbjudet så måste det vara lagligt.
Svenska byråkrater tror jag vågar säga nej oftare. Om du som amerikansk byråkrat säger nej till en fikus så kanske du åker på värsta stämningen.
BTW Michael Moore är min husgud...äntligen en amerikan som använder hjärna och hjärta...även om han överdriver lite ibland så tycker jag att han är great....