Tja, Nu har dom inte stöd för asp.net, vad jag vet iaf... Det beror på hur många samtidiga användare du vill dimensionera systemet för. Access klarar inte av särskilt många samtidiga (tror det ligger mellan 5-15, minns inte siffran alls... finns säkert på www.microsoft.se), utan om du vill ha det får du använda ORACLE, mysql, mssql eller någon av de större databaserna... Jo visst är webb-baserad lösning smidig. Men jag försöker se/hitta idéer på även andra vägar. Då är webb-baserad ultimat Låter ju helt solklart. Då får det bli en webb-baserad variant. <b>Att bygga en windows applikation är inte kul, och i en access applikation kan du bara ha en användare, så du måste bygga på ett lager över ändå.</b> Jag skulle nog börja med att kolla hur mycket en Exchange Server eller Lotus-server skulle kosta kontra utvecklingen av ett eget bokningssystem... Det går faktiskt att lagra saker i textfiler också. Finns artiklar jag skrev för några år sedan här hur det kan se ut och fungera i VB. "Låter ju helt solklart. Då får det bli en webb-baserad variant." JAG tycker att du har rätt Hultan, Personligen förespråkar jag bara weblösningar på den typen av system där vilken dator som helst ska kunna nå systemet och det var så jag tolkade det (ytterst vaga) behov som beskrevs. 1) Man måste skilja på en access applikation (där mdb filen är applikationen med VBA vilket bara klarar 1 användare åt gång) och en access baserad applikation. Ja ms rekommenderar att en lösning skapad med access som databasmotor klarar 5-10 samtidiga användare, i praktiken är det lögn det är lika effektivt som att jobba direkt mot filer. >Det går faktiskt att lagra saker i textfiler också. Finns artiklar jag skrev för några år >sedan här hur det kan se ut och fungera i VB. Gör ett tillägg i denna tråd med min åsikt.utvecklings råd
Jag har fått i uppdrag att ta fram ett boknings system.
den ska vara server baserad, alltså dom andra användarna i nätverket ska alla kunna se och boka.
Det jag undrar nu är:
Vilket är det bästa/enklaste (inte alltid samma sak) att göra detta på?
Access DB-applikation?
Intranät (.asp-baserad)?
eller har Ni någon bättre idé, är öppen för förslag?
Tacksam för idéer
PS. visste inte vart jag skulle lägga denna tråd så jag la den i skrivklåda, flytta den om Ni vill. DsSv: utvecklings råd
Det bästa hade varit en icke web-baserad konstruktion.Sv: utvecklings råd
En intranäts, eller eller på annat sätt webb-baserad lösning är ju alltid smidig eftersom det är enkelt att gå ut med uppdateringar och man slipper lokala installationer.
Stor del av lösningen beror ju på hur många användare det är och vilken nivå de ligger på.
/EmmaSv: utvecklings råd
Systemet behöver inte så många använade typ dom är inte mer än 4-5 datorer.Sv: utvecklings råd
Att bygga en windows applikation är inte kul, och i en access applikation kan du bara ha en användare, så du måste bygga på ett lager över ändå.
Det finns ett antal produkter du kan köpa som gör det här snabbt (typ progress) men det är ingen ekonomi i det för ett sådant litet företag.
För små företag är intranätslösningen den optimala. Använda asp (eller asp.net, har de stöd för asp tar det 5 min att installera stöd för asp.net, det vill säga om de själva äger servern).
Sedan behöver du inte använda någon större databas som oracle eller SQL. Du behöver heller inte ge dig på gratis varianten, den filsystems(!) baserade mySQL (helt galet att kalla den databasmotor), du kan istället använda gratis databasen från MS som heter MSDE. Den är grymt bra, mycket bättre än mySQL och Access.Sv: utvecklings råd
Är dock fortfarande intresserad av andra lösningar på denna problem, inte för uppdragets skull utan för min egna utveckling.Sv: utvecklings råd
Det är inga problem att ha flera användare i en Access-applikation! Inte hur många som helst, men 4-5 är absolut inga problem.
Detta bror ju lite på funktionalitet, men jag tycker att det går mycket fortare att utveckla i Access än i ASP. Därmed inte sagt att det är det rätta i detta fallet, men JAG tycker Access är överlägset för enkla databasapplikationer för få användare.
/JohanSv: utvecklings råd
För övrigt är ett intranät bäst lämpat, själv skulle jag välja asp dot net... :-)Sv: utvecklings råd
Sv: utvecklings råd
Det är den sortens svar du får här. Socialstyrelsen menar att 11 av 10 PelleSoft-användare förespråkar webb-lösningar (utan flytväst)...skämt åsido...jag blir sååååå irriterad på folk som rekommenderar webblösningar till nästan vad som helst. Så bra är inte argumentet att slippa klientinstallationer...Man slipper installationen på klienten men installationen på servern blir desto bökigare att fixa när webbservrar är inblandade och ska konfigureras rätt. Har själv suttit och gjort installationsprogram till webblösningar där kunden sagt att installationsprogrammet ska vara så lätt att använda att Agda 95 år gammal ska kunna installera det. Jovisst...OM bara Agda (95 år) frågar sin son Gunnar (67 år) om inte hans brorsdotter Linda (39 år) kan be sin son Kalle (15 år) om han kan konfigurerar IIS, brandväggen och virusprogrammet (som stoppar script från att köras) korrekt före och efter installationen så ska det nog gå bra för Agda... :-)
Min erfarenhet är dessutom att det tar flera gånger längre tid att fixa ett webbgui jämfört med med windowsforms-gui och du kommer ändå att få ett sämre webbgui. Att fixa popupmenyer, drag'n'drop och mycket annat är helt enkel smärta i bakdelen jämfört med i windows forms. Jag kommer säkert att få skit för detta uttalande, men det är min åsikt och erfarenhet.
Det går alldeles utmärkt att skriva windows-applikationer som jobbar mot en publik databas över Internet/Intranät, t ex direkt mot en SQL-server/MSDE eller via webservices.
Mitt generella råd, om det inte redan är solklart, är att använd windows forms så långt det går och använd webb-lösningar när du måste.
Jag duckar och tar skydd....*timber*...Sv: utvecklings råd
Sv: utvecklings råd
2) Formulär baserade applikationer lider av flera stora problem och är tyngre att hålla uppdaterade än vad en webblösningen är. Speciellt med asp.net där vi kan få rätt mycket funktionalitet utan att skriva speciellt mycket kod. En fönster applikation måste driftasättatas ute hos klienterna, uppdateringar kräver att man uppdaterar alla klienter osv.
Det finns en anledning till att fler och fler anamar webblösningar som svar på problem.
Dels tillgänglighet, dels uppdateringsmöjligheter.
Dessutom är det så att webb lösningar får verktyg som gör att man kan skriva mer och mer avancerade applikationer.
I framtiden kommer vi att se en mindre skillnad mellan webb och fönster applikationer. Iaf på windows plattformen. Det beror på just de saker jag nämnt innan, tillgänglighet och uppdateringsmöjligheter.
Men nej, det kanske inte lämpar sig för alla lösningar, men i stor utsträckning så vinner man mycket på att köra webb. Ur en ekonomisk synvinkel är det riktigt sant för ett litet företag ...
<update>
Dessutom handlar det nog om kompetens på webbplattformen om det skulle vara struligat att installera. Du kan enkelt skapa ett MSI paket som installerar applikationen och konfigurerar IIS.
En windowsforms app måste också konfigureras, för en webb app gör du det på ett ställe.
</update>Sv: utvecklings råd
Pelle, var kan man finna dom artiklarna? Jag blev intresserad eftersom jag använder
textfiler för lagring. //Tor ErikSv: utvecklings råd
1. Jag tycker att ett webbaserat UI skulle vara bra! Detta baserar jag bl.a. på uppdaterings-/installationsproblematiken.
2. Val av databas ska inte vara avhängigt applikationen. Se till att bygg en applikation där du kan välja databas mer eller mindre fritt. Se till att extrahera SQL från koden och läs in från separata filer etc.
3. Skapa systemet med tanken om expansion i bakhuvudet. Vad händer om det blir 40 st samtidiga användare, får du bygga om hela systemet då?
4. För att återknyta till punkt 3: Vad händer om kunden om 2 år får för sig att köra systemet under en Linux server, UNIX server?
5. Vad blir kostanden för systemet? Mjukvara som krävs av systemet, vad kostar dessa för kunden?
/Andreas