Jag trivs med vårt statliga monopol på läkemedel och sprit. Varför skall ett vinstdrivande företag sälja varorna? Är inte Apoteket och Systembolaget vinstdrivande? Det finns inget som hindrar att staten på en fri marknad subventionerar läkemedel med samma summor de gör idag. Så statliga monopolet på läkemedel är jag emot medan systemet är en annnan femma. Jag trivs med rättigheten att få beställa vilken flaska sprit / öl jag själv vill till självkostnadspris, den rättigheten är sannolikt första offret i en avmonopolisering av systembolaget. Jag är förvisso motståndare till statliga monopol men just systembolaget är en lyckad variant... Jag är definitivt emot en avmonopolisering av många sådana instanser. Systembolaget för att ha en hygglig kontroll på den redan urspårade alkoholpolititiken. Problemet är inte smuggling och hembränning - problemet är svenskarnas attityd. Vattenfall är det absolut sämsta exemplet där staten sålt ut allas vår egendom. Avreglering ÄR onekligen inte bra i alla lägen men i de flesta är den positiv. Exempel på misslyckade avregleringar har vissa gemensamma nämnare:Statligtmonopol
Jag ser ingen anledning att Apoteket skall släppa monopolet på receptfria läkemedel. Låt dem få ta ut den vinst de gör på dem. Vi får ju tänka på att staten subvensionerar våra dyra receptbelagda läkemedel.
Jag tror en "fri" marknad kommer drabba oss negativt.
Vad har ni för åsikter?Sv: Statligtmonopol
På vilket sätt skulle en fri marknad drabba negativt? Du kan väl fortsätta att handla på Apoteket och Systembolaget även om det finns konkurrenter. Du kan ju fortfarande ringa med Telia.Sv: Statligtmonopol
Sedan får man inte glömma att en fri marknad skapar konkurrens, vilket leder till antingen kartellbildning (dåligt) eller sänkta priser (bra) och att dra en parallell till t.ex. de avmonopoliserade Telia och SJ är ganska dåligt i just dessa fall då både Telia och SJ handlade att man avmonopoliserade infrastruktur som staten kunde ha behållt för allmänhetens bästa.Sv: Statligtmonopol
Apoteket för problemet med en riskerad ökad användning av RC-droger, etc.
Det bästa exemplet tycker jag är Västtrafik här i Göteborg, det är så vitt jag har förstått inte längre statligt, vilket har lett till drastiskt försämrad kollektivtrafik i vissa områden. Innan var det public service, idag är det vinstdrivande transportföretag som inte har intresse i låga priser eller förbindelser till svårframkomliga platser.Sv: Statligtmonopol
Konsekvens elintensiva företag "robbas" och deras konkuranskraft urholkas.
Sannslösa vinster förstör för företagen i det övriga Sverige.
Alla som förespråkar avregleringar bör studera vad just elkraften ställt till med.Sv: Statligtmonopol
Telia - Infrastruktur i form av tele-linor
SJ, Banverket - Infrastruktur i form av järnvägsspår
Vattenfall - Infrastruktur i form av el-ledningar
Brittish Railroads - Infrastruktur i form av järnvägsspår
Exempel på lyckade avregleringar:
Italienska spel-monopolet - Mer payback per spelad €
Franska apoteken - Lägre medicinpriser
Har tyvärr inga fler avregleringar att jämföra med men mönstret är tydligt, infrastruktur byggd av folket i nationen (ofta på inlånade skattepengar) skall och bör ej avregleras.