Jag får börja med att be om ursäkt för detta mycket egoistiska inlägg. Givetvis delar man din uppfattning. Du har lagt ner väldigt mycket tid på att besvara frågor som många har haft nytta av (inklusive jag). Vi får hoppas att Microsoft eller någon annan välvillig person går in och sponsrar dig i ditt "ideela" arbete här på Pellesoft genom en MSDN-prenumeration! Min mamma lärde mig att tiggeri är fult... Och min mamma lärde mig att de som tigger är medellösa som man ska hjälpa, vem vet; det kunde ha varit du som behövde tigga. _OM_ jag haft tillgång till en gratis msdn och massa andra program så skulle jag lärt mig koda . och då kunde jag ju hjälpa massa andra här på pellesoft. Sven om du har vägarna förbi bjuder jag gärna dig på lunch. Skulle var trevligt att träffa dig. Jag tog bort svenpons inlägg för att det var respektlöst skrivet, nån måtta får det allt vara. Att ha en skrivklåda innebär inte att man skall smutskasta varandra - här skall man diskutera. Jag kan inte låta bli att svara på detta inlägget. Sven kan du förklara varför du har ett behov av att sparka mig i röven? Är det för att jag frågar om det finns möjlighet för Microsoft att ställa upp med produkterna hjag hjälper andra att använda? Jag ser inget fel i att fråga. Jag tänker fortsätta att inte tolerera personliga angrepp på personer. Du Sven, har själv godkänt dessa regler när du blev medlem på pellesoft, se paragraf 18 http://dev.pellesoft.se/documents/pageblank.aspx?id=2010. Jag kommer aldrig tolerera att ni kastar skit på varandra, i så fall får ni göra det via imail eller annat. Med detta svar anser jag denna diskussion utagerad. Jag kan tilläg att om du sparkar mig i röven så kommer jag anmäla dig för misshandel. Vi lever i ett samhälle där alla måste aceptera reglerna vilket lever efter. Dessa regler säger att det är olagligt att slå och/eller sparka andra. Du får ta konsekvenserna av ditt agerande. Det är väl inte första gången Sven hotar med misshandel, jag har också blivit hotat. Snart läge för en polisanmälan... Olaga hot är väl brottsligt. Tyvär är det svårt att bortom tvivel binda en person till ett inlägg på internet. Visst är olaga hot olagligt och straffbart. Tråkig diskussion, man undrar när Sven ska lära sig... Hultan, tack för tipset. ;o) Det handlar inte om att få ett kit eller att jag förtjänar ett kit för min insats. >>"Synd att jag missade deras pqangerbjudande: "MSDN Universal at the unbeatable price of 1399$ through Friday, April 30th."" Föresten kan jag nog dröma om MVP. Det kommer nog bara belönas de som bidrar med inlägg för .NET platformen. "Varför använda läsbar text istället för att enas om ett binärt format?" det där är ju inte ett soap-svar utan wsdl filen som beskriver hur webbtjänstens interface ser ut. Iofs så ser du hur svaret kommer se ut i den men det är inte svaret.. Smidigt är inte samma sak somm effektivt och skalbart. Jag tror JAVA och .NET kommer samexistera. Att webservice kommer att blommstra. Oavsett om jag tycker det är ineffektivt eller inte. Säkert kommer en av platformerna dominera marknaden. JAg gisar att det blir .NET platformen som dominerar. Jag sa inte att det var ett svar från en web-service. Om du läser så säger jag att det är ett exempel på ett http svar. >Jag hoppas Microsoft skulle kunna sponsra mig med en MSDN premunation. Då jag skulöle använda programvaran i personligt och idelt syft att kunna besvara inlägg här på Pellesoft. Andreas, vi har sett din önskan och är medveten om din utmaning. Synd att du inte studerade eftersom de flesta universitet, högskolor och i vissa fall gymnasieskolor har tillgång till någon som kallas MSDN AA (Academec Alliance) som automatiskt ger alla lärare och inskrivna studenter tillgång till nästan allt som finns i MSDN Universal (inte Office, men Word och Excel) under studietiden. Med den licensen får du inte skriva kommersiella program men det är en utmärkt licensform (gratis för studenter och lärare) för utbildning. "demonstration purposes only" Passar mig perfekt. JAg tänker inte använda program paket än för att ta farm och på så sätt demonsterara microsofts produkter genom lösningar. Nej det är inte så det är tänkt att det ska fungera, kort sagt (och ungefär) så fungerar det så här: Eleverna får sedan tillgång till en websida på MSDN AA där dom får en licens och kan ladda ner programvaran direkt (på KTH Kista har vi också möjligheten att hämta ut programvaran nerbränt på cd från biblioteket mot en liten avgift). Otroligt enkelt och smidigt måste jag säga, här har verkligen microsoft gjort något bra för oss studenter... JAg kommer inte befinna mig på skollan sådär tre år. Hur göra jag innan och efter min skoltid Om jag bara använder Microsofts produkter för att hjälpa andra användare? Betalar fullpris till Microsoft och känner mig nöjd? Knappast. Ärligt talat. Stäng tråden nu och sluta klaga. Andreas, den attityden kommer inte att hjälpa dig att FÅ en MSDN prenumeration av oss. Vi försöker kontinuerligt att bidra med kostnadseffektiva lösningar för personer som studerar och söker även lösningar för arbetslösa, men det måste ske inom lagar och regler som existerar i flera länder. >Betalar fullpris till Microsoft och känner mig nöjd? Give the man enough rope and he hang himself. Hmm, känner faktiskt att man måste försvara Andreas lite. Vem gillar inte en underdog :). Jag är rädd för att alla inte vet vad som ingår i en MSDN Universal prenumeration för priset av runt 25.000 kronor för ett år: Det borde inte vara så svårt, på MS hemsida direkt när man kommer in borde ni ha erbjudande eller liknande. Var inne och tittade efter Office 2003 t.ex. och hittade inte ens något ca-pris någonstans (kanske jag som är blind). Man borde planera den sidan lite annorlunda. Det som ligger på "ytan" bör vara informationen till de ovana, eftersom de ofta inte orkar surfa djupt och dessutom kan bli skrämda om de kommer in på sådan information som är av djupare karraktär. De som är erfarna kan hitta informationen man är ute efter, även om den inte ligger direkt när man kommer in. Hmm kan nog svara en del själv här. Var inne nyss på microsoft.se och såg att det är en del förändringar. Lite förbättringar under köpinformation skulle vara bra, där ni kan få in alla produkter kanske. Men resten av kritiken består :) "Jag förstår ditt resonemang, men tyvärr tror jag mitt resonemang speglar vardagen bättre hos olika människor här." Jag tror att de flesta som besöker är icke proffessionella programmerare. Men även om man är det så behöver det inte betyda att man är dålig på att programmera. Andreas Hillqvist t.ex. är ju en amatör, dvs har har ej betalt för detta. Men som sagt, det är vad jag tror. Men styrkan är ju att det även finns många proffessionella här med. Det gör ju alla bättre. MICROSOFT VISUAL C# .NET STANDARD 2003 ENG CD 1050.- exkl moms. Jag tycker faktiskt inte det är farligt dyrt, fullversionen av vs.net har en massa godis men som hobbyprogrammerare så klarar man sig med de enklare versionerna. Lite svar till er alla, nu när tråden har växt en del. Tack för ditt inlägg Anna-Karin. Det värmde i mitt hjärta. Jag håller med dig, vilket jag gjort sedan tråden startade. Har bara inte haft något att säga... Jag har sänkt mig till mer realistiska mål. Sattsar nu på att anförskaffa en "Visual Studio .NET Professional 2003 60-Day DVD Trial - English" istället. Skicka ett mail med din adress och att du vill ha en trial till irene@reak.se så tror jag hon fixar fram en sådan skiva till dig. (Gäller givetvis alla som är intresserade). Andreas, TextPad är annars grym! www.textpad.com Syntax highlighting, makro m.m. Använder den fortfarande till HTML, java etc. Det är redan idag brottsligt att hota någon med våld, olaga hot. Om brottet är under mer avancerad planering så kan det även falla under åtal för försök till misshandel. Låt mig med gjälde meddela att Microsoft har valt att ställa upp med "en Visual Studio.NET Professional 2003 (fullversion med serverprodukter och hela kitet)". Vilket innebär att här skall .NET utvecklas. Lite kort om priser (hämtat på Dustin.se) Klart det är överpris, iaf. när man köper enskilda licenser ;) Men borde man inte kunna gå ihop och köpa flera licenser till ett billigare pris? Som jag har förstått det så är det jobbigt för ms att sälja enskilda licenser; men om man istället köpte flera på en gång så borde det ju bli enklare? eller? Grattis! Bra jobbat av MS!!! Varför inte. Om alla som är intresserade att köpa en vs.net 2003 pro licens hör av sig exempelvis i en ny tråd så kan jag försöka förhandla fram ett förmånligt pris. Ju fler ni blir - desto bättre. Är det under 50 licenser kan jag nog inte göra så mycket. Sedan fins det ju studentlicenser. Vilket jag tror är mycket billigare.Kampanj: "Visual Studio .NET Professional 2003 60-Day Trial" till Andreas Hillqv
Jag hoppas Microsoft skulle kunna sponsra mig med en MSDN premunation. Då jag skulöle använda programvaran i personligt och idelt syft att kunna besvara inlägg här på Pellesoft.
Då jag för närvarande är arbetsökande har jag ingen möjlighet att betala licenser för Microsofts programvara.
Dett skulle kännas fel att olagligt förse mig med Microsofts programvara. Då jag dessutom ängnar en hel del tid åt att lösa problem åt användare(min förhoppning lagliga användare) av Microsofts programvara. Att stödja mitt arbeta med en MSDN premunation anser jag vara befogat.
Om ni delar min uppfattning eller har synpunkter får ni gärna bidra med inlägg till denna tråd.Sv: Kampanj: "MSDN premunation åt Andreas Hillqvist"
/MichaelSv: Kampanj: "MSDN premunation åt Andreas Hillqvist"
Sv: Kampanj:
BTW så tycker jag absolut att Andreas ska sponsras med ett helt MSDN-paket, till gagn för honom, oss och framtida arbetsgivare.Sv: Kampanj:
så jag tycker MS , ADOBE , Autodesk ska ge mig gratislicenser på deras program så jag kan hjälpa massa folk när jag lärt mig allt.
kom igen nu , schyrre schyrre , kanske kan läraut lite office oxo när jag lärt mig det med , kan jag få en sån licens oxo??
och om jag haft lite pengar över så skulle jag hjälpa lite svältande barn , så det vore hygglo om ni kunde ge mig en två tre hundra lökar oxo.
//RogerSv: Kampanj:
Men jag ser ingen anledning att använda våld. Om du har ett behov av att sparka folk kanske du borde skaffa jobb som omstrukturerings konsult. Har för mig att det sparkar folk. ;o)
Jag har installerat om min dator. Jag har inte någon license för microsofts utvecklingsverktyg. Jag har för närvarande ett negativt saldo på 1300kr och en kreditkortsskuld på 18000kr. Kommer då dröja ett tag innan jag ens har råd med utbildnings licensen av Visual Studio och en MSDN premunation (MSDN - PROFESSIONAL SUBSCRIPTION 7.0 11''095kr eller MSDN - UNIVERSAL SUBSCRIPTION 7.0 25''195kr) kan jag bara drömma om. Är svårt att hjälpa till med inlägg utan utvecklingsmiljöerna användarna använder sig av.
Detta inlägg är mitt sätt att fråga Microsoft och er andra medlemar vad ni tycka om min insats här på Pellesoft och om jag bidrar tillräckligt mycket för att kvalificera mig för en MSDN premunation. Nöjer mig med utbildnings licens för Visual Studio. Men kan då tyvärr inte sätta upp en server att laborera med.Sv: Kampanj: "MSDN premunation åt Andreas Hillqvist"
När det sen gäller Andreas så har han medverkat i att lösa över 1600 svar från medlemmar och den mätstickan säger mycket. Det är väldigt få av er som har ställt upp så mycket och hjälpt andra lösa sina problem på frtiiden så jag tycker att ni borde tänka efter lite och se på er själva vad ni bidrar med innan ni klankar på någon annan.
Tänk efter innan ni skriver, ni gör mig deprimerad med påhopp på varandra- det sänker bara pellesofts värde, nytta, nöje, gjädje och effektivitet att hjälpa varandra. Skärpning och visa empati för varandra. Det lär sig barn redan i förskolan idag - dom kommer ta hand om oss, låt oss vara gott föredöme.
Jag skall även kolla upp om det finns några möjligheter.Sv: Kampanj: "MSDN premunation åt Andreas Hillqvist"
Huvudsyftet med denna site, är ju att hjälpa varandra, ge lite tips och lärdomar.
Lustigt nog (kanske), så blir det lite mera. Det blir ju en social kontakt också.
Andreas har hjälpt mig väldigt mycket, och fått mig att tänka i andra banor. Han har fått mitt kodande att bli bra så mycket bättre än vad det annars skulle ha blivet.
Hade jag nu inte varit arbetslös, så hade jag varit den förste att lägga en liten slant till en pott för att hjälpa Andreas.
Tänk efter nu, kamrater, har vi råd att vara utan Andreas.
Visst har vi fått dras med hans språkval ibland, men jag tycker nog att det har färgat detta forum, och igenteligen har det varit ganska så oförargligt.
Nog borde det väll kunna lösas på ett aller annat sätt?Sv: Kampanj:
Sven, om du istället framför din kritik på ett posetivt sätt skulle fler lyssna på dig. Just nu så tror jag det flesta som läser dina inlägg tar illa vid sig. Om det är din mening tycker jag inte du hör hemma här.
Om det är så att du helt enkelt har problem med att formulera dig. Att du är som du är beror nog på din uppväxt och det du varit med om. Jag tror då du har problem som du bör söka profissionel hjälp.
Att slänga ur dig kommentarer som att sparka mig i röven ser jag som onödigt.
Du kunde formulera dig något sådant här:
"Om inte du skärper dig Andreas, så skall jag ge dig en spark i röven näst gång jag passerar Hisingen. Tigeri passar sig inte. Jag tycker en kille med din potensial borde skaffa sig ett job och istället köpa produkterna du använder."
Ett sådanthär inlägg skulle jag kunna ta till mig. Eftersom det tar upp vad du anmärker på. Inte bara slänger ut sig "dumheter".
Jag hoppas detta inlägg är något du kan ta till dig. För jag tror inte du är den person dina inlägg får dig att verka som.
Vresiga gamla gubbar brukar skälla högre än det biter. Att det skäller brukar ofta bero på att de är ensamma. De som inte kan bli älskade av andra försöker istället bli hatad.Sv: Kampanj:
Det är lätt att tekniskt binda vilken dator inlägget postats från. Men vem som vid tillfället satt bakom tangenterna är svårare att bevisa.
Men jag förstår pelle. Det är knappast censur att ta bort inlägg som är upebart brotsliga vilket ett inlägg om olaga hot är.
Jag tycker det är synd Att Sven inte inser att sitt beteende är oacceptabelt. Jag uppfattar att han renta av ibland beter sig renta barnsligt. Vilket jag inte tror han igentligen är.
Kan ju vara så att Sven lider av någon form av autism. Därför bara kan göra sig förståd med omgivningen genom svordomar och förolämpningar.
Jag vet inte hur vi bäst kan hjälpa honom. Men om han fortsätter i denna andan. Så ser jag ingen annan lösning än att Pelle blir tvungen att spärra hans konto. Jag hoppas han som tvingar Pelle att göra det. Det är Pelles enda val att unvika Svens iblad något allt för förolämpande och personliga inlägg.
Jag uppmanar Sven att fundera på sitt beteende. KAn det ligga någon sanning i de ord jag säger, Sven?Sv: Kampanj:
Alla Pelle tar bort inlägg är helt ok, han tar bort vilka inlägg han vill det är hans sajt, den gör han vad han vill med. om det däremot var någon myndighet som lade sej i och tog bort inlägg så vore det censur och oacceptabelt. Vissa tycks intge inse att det är en viss skillnad...Sv: Kampanj:
Vill inte delta annat än med erfarenheten att www.developeroutlet.com säljer MSDN Universal för $1799 vilket jag nappade på och även om leveranstiden var lång så är jag nöjd. Det är rejält billigare än t ex www.linsoft.se.Sv: Kampanj:
Synd att jag missade deras pqangerbjudande: "MSDN Universal at the unbeatable price of 1399$ through Friday, April 30th."
Om jag delar upp prise på tolvmånader blir det ca: 116$ / månad. Fortfarande mer än vad jag har råd med.
Får väl skära ner på onödiga utgifter som mat och sådant eller rent av sälja av min kropp på svartamarknaden. Kanske kan få lite pengar för en lätt begangnad njure. ;o)Sv: Kampanj:
För att kuna hjälpa medlemarna här på Pellesoft tycker jag att jag bör föregå med gott exempel och använda mig av lagliga versioner av programvaran. Jag äger inga licenser för visual studio. De licenser jag använt tidigare var från min förra anställare. Då stod han för licensen för att vi skulle kunna arbeta hemma.
Jag tänker inte köpa en MSDN premunation. Jag har inte råd med det. Detta kan innebära att jag inte har lika stor möjlighet att ge kvalitet på mina inlägg.
Eftersom jag anser mig göra en insats för Microsofts vägnar tycker jag att det kan sponsra mitt ideella verksamhet. För att jag i fortsättningen skall kunna bidraga med inlägg av hög kvalitet.Sv: Kampanj:
$1399 var det kampanjpriset som dom lockade mig också med men då ingick en $300-rabattcheck från Microsoft som bara gäller i USA så det verkliga priset blev $1699.
Ps. Skrev fel pris i mitt första inlägg. Rätt pris är $1699 och inte $1799...Sv: Kampanj: "MSDN premunation åt Andreas Hillqvist"
Jag prioriterar inte .Net platformen. Då webservices använder XML över SOAP. Det är ju trevligt att XML är läsbart. Men tekniken är "ineffektiv". Varför använda läsbar text istället för att enas om ett binärt format?
Exempel på http svar:
HTTP/1.1 200 OK
Date: Tue, 10 Feb 2004 11:45:24 GMT
Server: Apache/1.3.26 (Unix) Enhydra-Director/3 PHP/4.0.6 DAV/1.0.3 AuthNuSphere/1.0.0
Last-Modified: Tue, 23 Oct 2001 18:10:37 GMT
ETag: "1981a8-654-3bd5b29d"
Accept-Ranges: bytes
Content-Length: 1620
Connection: close
Content-Type: text/xml
<?xml version="1.0"?>
<definitions name="CurrencyExchangeService"
targetNamespace="http://www.xmethods.net/sd/CurrencyExchangeService.wsdl"
xmlns:tns="http://www.xmethods.net/sd/CurrencyExchangeService.wsdl"
xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema"
xmlns:soap="http://schemas.xmlsoap.org/wsdl/soap/"
xmlns="http://schemas.xmlsoap.org/wsdl/">
<message name="getRateRequest">
<part name="country1" type="xsd:string"/>
<part name="country2" type="xsd:string"/>
</message>
<message name="getRateResponse">
<part name="Result" type="xsd:float"/>
</message>
<portType name="CurrencyExchangePortType">
<operation name="getRate">
<input message="tns:getRateRequest" />
<output message="tns:getRateResponse" />
</operation>
</portType>
<binding name="CurrencyExchangeBinding" type="tns:CurrencyExchangePortType">
<soap:binding style="rpc" transport="http://schemas.xmlsoap.org/soap/http"/>
<operation name="getRate">
<soap:operation soapAction=""/>
<input >
<soap:body use="encoded" namespace="urn:xmethods-CurrencyExchange"
encodingStyle="http://schemas.xmlsoap.org/soap/encoding/"/>
</input>
<output>
<soap:body use="encoded" namespace="urn:xmethods-CurrencyExchange"
encodingStyle="http://schemas.xmlsoap.org/soap/encoding/"/>
</output>
</operation>
</binding>
<service name="CurrencyExchangeService">
<documentation>Returns the exchange rate between the two currencies</documentation>
<port name="CurrencyExchangePort" binding="tns:CurrencyExchangeBinding">
<soap:address location="http://services.xmethods.net:80/soap"/>
</port>
</service>
</definitions>
Ser man på hur svaret måste behandlas på detaljnivå förstår man att binära data med en header/index som anger vart och vilket format data ligger sparat. Får man betydligt högre prestanda. Detta är försummbart vid små tillämpningar. MEn är en stor flask hals vad det gäller skalbarhet.
Detta är ju ett angrepp på webservices och inte .NET platformen. ÄVen om .NET har ett focus på webservice.
Jag tror mer på JAVA. Dels för att JAVA är platforms oberoende. Vilket ibland ger sämre prestanda än andra mer platformsnära språk som .NET kompilerad kod till IL vilket idag är knutet till Microsofts platform.
Att utveckla i JAVA innebär frihet. .NET kan inte idag erbjuda samma frihet som JAVA. Så varför skall man välja .NET framför JAVA?
Sv: Kampanj: "MSDN premunation åt Andreas Hillqvist"
Helt enkelt för att det är ett ytterst smidigt sätt att transportera data mellan olika system. Ett välskrivt xml-dokument är självdokumenterat och därmed kan man om man vill nyttja xml för data som man vill ge kunder tillgång till utan att bekymra sig om en massa support för att hjälpa kunden X att läsa in datat i programmet Y.
"Jag tror mer på JAVA. Dels för att JAVA är platforms oberoende."
.Net är också plattformsoberoende, kolla upp Mono t.ex...
"Vilket ibland ger sämre prestanda än andra mer platformsnära språk som .NET kompilerad kod till IL vilket idag är knutet till Microsofts platform."
Fel, det är upp till dig att skriva en IL-tolk för din amiga om du vill.
"Att utveckla i JAVA innebär frihet. .NET kan inte idag erbjuda samma frihet som JAVA."
Vilken frihet erbjuder Java som inte .Net kan erbjuda?
"Så varför skall man välja .NET framför JAVA?"
Personligen gör jag det p.g.a. att det finns bättre utvecklingsmiljöer och ett mycket väldokumenterat och strukturerat API, varför välja Java framför .Net?Sv: Kampanj: "MSDN premunation åt Andreas Hillqvist"
Att välja en platform utan att överväga alternativen tycker jag är fel. Man bör sätta sig in i det som marknaden erbjuder. Inte bara låta sig bli matad av ev en leverantör. Det leder inte till självständighet utan till beroende. Det faktum kan inte frånses.Sv: Kampanj: "MSDN premunation åt Andreas Hillqvist"
För att förstå teknikerna bör man sätta in sig i detalj nivå. Det kan var bra att behärska även http protokollet. Helst om man tuveckalar websidor eller webservices. Att förstå hur HTTP hanetrar requests, cach osv.Sv: Kampanj: "MSDN premunation åt Andreas Hillqvist"
I så fall är nog inte MSDN rätt väg att gå ändå, eftersom licensreglerna begränsar rätt mycket vad du får göra med programvaran. T.ex.
"The MSDN End User License Agreement (EULA) allows each person with an MSDN license to use all of the software that is included in the subscription for development, test, and demonstration purposes only."
"May I use MSDN Subscriptions software to install software for day-to-day (production) use?
No, but with one exception. [...] The one exception is that the MSDN Universal Subscription comes with one license to use Microsoft Office Professional 2003 [...] for general business use."
"You may not use your MSDN Subscription as a substitute for purchasing a retail license for an operating system if you do more than develop and test on your computer."
Läs mer på http://msdn.microsoft.com/subscriptions/faq/default.aspx#licensing
Vad är det egentligen för program du tycker du behöver för att kunna fortsätta svara på frågor här? Det kanske finns något annat sätt att ordna det på.
MSSv: Kampanj: "MSDN premunation åt Andreas Hillqvist"
MvhSv: Kampanj: "MSDN premunation åt Andreas Hillqvist"
Så ser jag det i alla fall.
Har ingen tanke på day-to-day (production) use. Då jag inte är intresserad av programmering för egen del.
JAg skall studer och syssla med annat. På höskolan är det JAva som gäller. Får väl föreslå att det inhandlar någon student licens till oss elever då .NET platformen blir aktuell.
Är jag rätt ute eller har jag fortfarande fel?Sv: Kampanj: "MSDN premunation åt Andreas Hillqvist"
Högskolan/universitet/gymnasieskolan tecknar ett MSDN AA med Microsoft och betalar ungefär 8000 kronor. Då utses en ansvarig på skolan som ALLA inskrivna studenter kan kontakta och få tillgång till ALL mjukvara som Microsoft ger ut (utom Office och XBOX) för utveckling och utbildning!
Kostnad för elever: 0 kr
Kostnad för hela skolan: 8000 kr + lite administration av vilka som använder mjukvaran!
Skippar att installer och hjälpa andra. Mer troligt.
Fri programvara verkar mer och mer intressant. Får leka med Unix, linux osv. Har ju redan FreeBSD installerat på min server.
Microsoft har tjänat ruskig mycket pengar. Kan det bero på att det har högre priser än nödvändigt?Sv: Kampanj: "MSDN premunation åt Andreas Hillqvist"
Vem försörjer dej egentligen och vad vinner den personen på det?
Du verkar ju rata både skola och arbete. Livet är lite tuffare än så och vill man inte
leva det livet, får man stå utanför.
Du är ju bevisat tillräckligt duktig för att kunna skaffa dig ett jobb.
Vill du inte arbeta med datorer så kan inte jag tycka synd om dig iallafall för att du inte har tillgång till
programvara.
Mvh
RickardSv: Kampanj: "MSDN premunation åt Andreas Hillqvist"
Jag uppskattar väldigt mycket att du bidrar med din kompetens på Pellesoft och hjälper andra att lösa sina utmaningar, och naturligtvis är det upp till dig om du vill utvärdera andra alternativ än Microsoft.
Ja?Sv: Kampanj: "MSDN premunation åt Andreas Hillqvist"
För det första förstår jag hans problematik. Visst har universitetet licenser, det är bara det att det är väldigt få som informerar om detta, och jag har hört att en del personer inte får tillgång till programmen som deras licenser medger. Brist på kunskap hos de dataansvariga där.
Sen är det ett faktum att Microsoft tar ut överpriser på sina produkter. De har de bästa produkterna (för det mesta) inom den genrén de riktar sig mot, men det motiverar inte den prisbilden man har.
Sen har jag inte något emot att man debatterar och ifrågasätter, men försök låta bli rena påhopp och argumentera istället. "Give the man enough rope and he hang himself." Med allra största respekt för Sven, men hur billigt är inte det? Jag tror du kan bättre.Sv: Kampanj: "MSDN premunation åt Andreas Hillqvist"
All mjukvara (utom spel) som Microsoft levererar för en utvecklare men som kan installeras på många datorer: Office, Visual Studio, SQL Server, BizTalk, Windows, Exchange, Visio och mycket, mycket, mycket mer. Månadsvis uppdaterat med nya versioner och alla betor som finns publika. Det ingår också 4 stycken supportincidenter för vilken typ av support som helst, allt från något konstigt i Word till avancerad porgrammering med BizTalk Server... Du kan också ladda ned all mjukvara från dedikerade servrar...
Jag anser att det är väldigt mycket mjukvara för pengarna...
Det finns också partnerprogram för er som jobbar på mindre företag som bygger produkter på Windows, Office eller mobila Windows CE-lösningar, där ni betalar ungefär 3.000 kronor per år och får 5 (FEM) stycken MSDN Universal-prenumerationer, alltså för 3.000 kronor får ni tjänster och mjukvara för 125.000 kronor...
Jag kan däremot erkänna att vi har varit och fortfarande är dåliga på att informera om alla dessa alternativ, så där vill jag gärna inbjuda till en ny dialog: Hur ska vi kunna berätta om detta och allt vi vill säga, utan att spamma osv...
Sen är 25 000:- ganska mycket pengar för mig t.ex. som är en helt amatörprogrammerare som håller på och lär mig. Mina studier sträcker sig via pellesoft och några böcker. Är man en barnfamilj t.ex. så är det en mycket stor summa. Och när man inte har råd med det paketet så får man köpa mjukvaran separat i omgångar, och då passerar man de 25 000:-, men får inga uppdateringar. Jag förstår ditt resonemang, men tyvärr tror jag mitt resonemang speglar vardagen bättre hos olika människor här.
Ett tuggummi för 1 kr är dyrt om man bara har 50 öre.Sv: Kampanj: "MSDN premunation åt Andreas Hillqvist"
Så du menar att merparten av de som besöker Pellesoft är människor som är "hobbyprogrammerare", dvs de studerar inte och jobbar inte på ett företag som utvecklare(projektledare, datatekniker eller nåt sånt)? Visst att det kan vara kul att sitta hemma och programmera emmellanåt, men hur bra blir man på det i längden om man inte gör det relativt ofta och har ett mål, och då kan vi komma in på frågan varför man skall hålla på med det.
Det tar emot men jag tycker att MS har en poäng, deras målgrupp är (och kommer säkert att vara) studenter och företag. Studenter verkar ju ha det fixat för sig och för ett företag som går runt hyfsat är borde inte 25 000 om året vara mycket pengar att spendera på något som genererar pengar. De som hamnar i "kläm" är ju precis som vanligt de som har det som en hobby och som inte planerar en proffesionell karriär inom datayrket(och för dem finns ju Direct Connect vilket säkert merparten av dem använder).Sv: Kampanj: "MSDN premunation åt Andreas Hillqvist"
Direct Connect, kazaa m.fl. har ju kommit till pga överpriser på produkter, då syftar jag inte bara på MS. Eftersom jag vill vara ärlig och vill undvika virus, så vill jag helst betala mina programvaror jag använder. Men det innebär att jag t.ex. använder webmatrix som är gratis, eftersom jag mest håller på med asp.net. Hade Visual studio m.fl. varit billigare hade jag kunnat tyckt att det var värt det, och det är säkert fler som tycker likadant. Och borde inte sådana programvaror vara tillgängliga för så många som möjligt?Sv: Kampanj: "MSDN premunation åt Andreas Hillqvist"
Låt mig börja med lite historik om Andreas Hillqvists IT karriär. Jag tror inte någon av er har hört. Vilket därför gör det svårt för er att bedömma min situation.
Låt mig snabbt skumma igenom det första del. Första kojntakt med dator Vic 20 därmed första kontakt med programering. Basic på Vic 20. Fortsatt med Basic på ABC 80, QBasic på PC.
Jag hade nu börjat gymnasiet. Internet var nytt och websidorna varskrivna i HTML 1. Detta var en tid av möjligheter.
Jag hade fått Visual Basic 3 av en vän. Hade lite svårt med övergången till grafiskt gränssnit och objekt hantering. Men lyckades, med hjälp av ett exempel där en bild välades mellan tre smilies. Detta var det som fick myntet att trilla ned. JAg förstod nu att det grafiska elementen motsvarades av objekt vilket hade medlemar. Vilket var ungefär all OO som fanns i VB på denna tid.
Gick igenom gymnasiet. Valde andara året inriktning elektronik och underinriktning datasupport. Kurs i Visual Basic 3 ingick. Gissa vem som var bäst i klassen? Men lärde mig även en del. T. Ex. Val() funktionen. Mycket användbar om man jobbar med variant-datatypen, läser in tax från texboxar och jämför dem.
I gymnasiet ingick även praktik. JAg praktiserade på "Exlnt datasystems"(tror det heter så). En datafirma där jag byggde datorer. Hade då inga stora ambitioner. Utan gjorde det jag blev tillsagd.
Satt annars och degade. Tog inga egna initiativ. Helt enkelt en typisk ungdom.
Min andra praktikplats var på Novametric. Ett utveckligsföretage med produktion. Det tillverkade bland annat elmätare för campingplatser med knappminne. Stötte här för första gången på Access version 2.0 och databaser. Min uppgift blev att utveckla en tidatabas.
Mitt första riktiga projekt. Men utan handledning eller uppmuntran tillbringade jag den sista veckan åt att förbättra mitt rekord på msröj. Har för mig att jag komm under 10 sekunder på minsta. Men jag han "slutföra"(Inget alster jag idag är stolt över) minn applikation. Behärska underformulär, relationer. och allt detta på två eller fyra veckor. Kommer inte ihåg vilket.
Min tredje praktikplats, och sista under min gymnasietid, var på H² konsult och trading. Där jag satte ihop datorer datorer. Men fick även hjälpa till lite med en access databas. Fick faktist användning av mina kunskaper om Access.
Jag sökte praktikplats/jobb på H² Konsult & Trading efter min gymnasietid. Men min ansökan försvan. Vilket beror på min dåliga insats på hårdvarusidan.
Jag studerar Kemi, Fysik och Matte på komvux. Bor fortfarande hemma.
Hör av mig till H² konsult & trading. Berättar för chefen att jag lämnat mina handlingar där tidigare om praktikplats. Han är mycket intreserad av attt ta in mig som programmerare. Han har förstått att han kan tjäna betydligt mer pengar på programmerare än på hårdvara.
JAg börjar nu min "karriär" som programmerare. Efterosm företaget innte har någon "riktig" programmerare. Får man sköta sig själv. Detta kan jag i efterhand sägga är ett dåligt sätt att lära sig programmering på. Om man gått högskola med inriktning programmering kan det gå vägen. Men självlärd passar man bätre på ett företag där man kan lära sig av programmerare med riktig bakgrund som t.ex högskola.
De första åren lunkar på bra, tycker jag då. Ökar min ingångslän på 10500kr/månaden till 12500kr/månaden. KAn ju vara så att det har dålig samveta för att det tjänar stora pengar på mit arbete. Inte för att jag ställer några lönekrav. Är ju mycket högrre ersättning än det jag fick av komunen under praktiken.
Jag utvecklas socialt under mitt arbete då jag kommer i kontakt med kunder och andra mäniskor. FRån att tidigare varit blyg och till bakadragen är jag posetiv och skämtar lite då och då.
Men allt kan inte vara för evigt. Jag har krav på att utföra projekt. Ju mer jag lär mig och sätter mig in i Visual Basic, Access osv. Leder till att jag korrigerar gammal kod som jag inte gillar för att den var dålig skriven. JAg vill ha kvalitet i mina projekt.
Företaget jag arbetar för saknar totalt känsla för kvalitet. Det är sura för att jag inte slutför mina projekt i tid. JAg lägger ner en hel del tid på att fundera ut lösningar. Verkar ju bättre att fundera ut dem först än att sätta igång och programmera för at sedan korrigera.
Chäffen vill ju se flitiga programmerare som knapprar på tangentbordet. Så ingen uppmiuntran får jag. Känner mig snarare misslyckad. Även om jag vissa veckor tillbringa mest tid på kontoret. Då jag brukar komma sent. Sitter jag ibland in på sena natten.
Jag är inte längre glad. Är mer och mer nedstämd. Har fått ont i ryggen av stolen vid min arbetsplats. Smärtan blir tillslut olidlig. Skruvar ihop ett stå bord. En lösning som fungerar.
Men vad hjälper det mot min nedstämdhet?
Får svårare att jobba. Är nu deprimerad. Arbetet känns meningslöst. Livet känns meningslöst. Brukrar hålla till på toaletten. Då slipper jag känna skuld över att jag inte kan arbeta när jag sitter framför datorn. På tolatten kan man inte arbeta därför gör det inget.
Jag brukar har med mig ett rakblad. Skär mig i axeln. För att slippa smärtan i min själ. Jag kommer sent och går tidigt. Vill undvika min arbetsplats.
När jag vaknar varje morgon funderar jag på att ta livet av mig för att slippa gå till min arbetsplats. Brukar stanna på vägen till korsvägen. Korsa övergångsställen i hopp om att bli överkörd. Får väl tacka bilisterna. För överkörd lyckas jag inte bli.
Jag går in till cheffen efter en löneförhandling. Där alla utan jag får högre lön. Jag känner mig illa behandlad. Känner mig värdelös.
JAg frågar chefen varför inte jag får löneförhöjning. Han berättar vilken dålig arbetsinsats jag gjort. Som okm inte jag vet det. Känner ångest över att inte kunna arbeta. Men vad kan jag göra. JAg klarar inte av att arbeta.
Chefen gör det klart för mig att jag inte kommer få någon löneförhöjning. Efter som det är lätt att se pengar som lösning på allt när man är deprimerad. An har för lite pengar. Det är därför man är olycklig. Hade jag lite mer pengar så skulle jag vara lycklig. Bullshit säger jag. Pengar är roten till allt ont.
Chefen frågar rakt ut: -"Vadå skall du ta livet av dig eller nåt, om du inte får löneförhöjning?" JAg berättar att jag tänkt vandra rakt ut i gatan utanför. Inte för at jag tror att jag skulle gjort det. Jag kanske skrämde chefen eller så är han trots allt en mäniska. Han visade medmänsklighet. Tog mig med till akuten.
Första besöket hos psyk:
-Du är inte Galen Andreas Hillqvist. Men djupt deprimerad. Varför då?
-Vet inte... *Suck* (Slipper i alla fall jobba)
Några dagars sjukskrivning och antedeprisiva tablleter senare är jag på jobbet igen. KAnske är naivt att tro på att allt kan bli bättre. Men naiv är jag.
Men är snart tillbaks i gamla fotspår. Tappar kontakten med psykologen från akuten. Slutar med tabellerna. Det vanliga ni vet.
Vips så mår jag riktigt dåligt. Kan det vara för att int igentilgen har förändrats?`Självklart är det så. Ansvaret för förändring ligger väl på mig? Det var vad alla fick mig att tro. Det var mitt fela att det inte blev bättre.
Döden är en utväg. Är sen till jobbet. Vad spelar det för roll. Slänger i mig den sista nävenen Zoloft. Runt 40 tabletter totalt. Äter mijn frukost som vanligt och beger mig till jobbet.
Det vanliga förgiftningssymtomerna: Spyr och blir lös i magen. Tur att jag käka frukost i alla fall. För lunch blir det ingen.
Överlever dagen på jobgbet. Ber om att slippa vakna upp nästa morgon. KAn ju alltid hoppas.
Näh. Inte ens det kan man få okej. Tillbaks till jobbet, då.
Efter jobbet hör jag mig för med giftinformationen. Det påpekar att man bör uppsöka Akutmottqgningen. Nähä, vilken överaskning. Så jag beger mig dit. Kommer ju knappast dö av min överdos. Borde ju i så fall gjort det.
Känns onödigt att sabba lever eller nåt. Dessutom är det ju en dag sedan. Så jag slipper magpumpning.
Får tillbringa natten på avdelning för medesinsk övervakning eller vad det var. MAVa tror jag avdelningen heter. Fick en rolig låda runt halsen och elektroder på magen. De ville väl hålla koll att jag inte dog under natten. Sånt ger väl dålig publicitet.
Ytterligare sjukskrivning. Psykologkontakt och tillbaks till jobbet. Men ingen förändring. Borde de inte tröttna på mig snart? JAg har i alla fall tröttnat på dem.
Säger upp mig hos chefen. Vilket påpekar att jag får det riktit illa ekonomisk om jag säger upp mig. 5månaders karens eller så. Allt är bättre än denna arbetsplats. Men han känner till min kryptonit - Pengar.
Fortsätter som vanligt. Sitter framföör datorn. Programmerar och hjälper till på Pellesoft. På pellesoft visar folk uppskattning. Så Pellesoft själ för mycket av min arbets tid. But who cares. Livet suger ju ändå. Låt mig få ha min lilla ljusglimt i tillvaron.
Min uppsägningstid lider mot sitts slut. Chefen frågar från dörren om jag vill vara projekt anställd ett halvår till. Slipper jag ju karensen. Okej svarar jag. PEngar går väl för lycka?
Tiden på min arbetsplats fortsätter. Får för mig att skära upp pulsådrena i handlederna. Går in på toaletten. Börjar skära. Öppnar upp et litet snitt. Låter sedan kniven glida fram gång på gång. Göra såret djupare och djupare. Turas om mellan handlederan. Torkar bort blodet med toalettpapper.
Efter en stunds "arbetande" med mitt självmord och en hel del funderande. Bestämmer jag mig för att det känns dumt att ta mitt liv. Skall ju ändå sluta nästa år.
Beger mig till akuten igen. Träffar chefens fru. Vilket är sjuksköterskan som tar imot mig på akuten. Visar mina handleder och frågar om jag kan få dem ihopsydda.
Får tillbringa väntetiden till kirurgen inne hos psyk. Men får gå hem med varsitt stygn i vardera arm.
KAn se rram emot lit mersjukskrivning. Se fram är fel ord. Sjukskrivningar tar slut. Då kommer man tillbaks till helvetet.
Men mitt helvete tar slut den sista februari 2002. Då är min anställming på H2 Data slut. Men inte mitt lidande. De sår jag fått på min själ under min anställning hos H² Konsult och tradig har ännu inte läkt.
Senast det gjorde sig påminda var under min elektriker utbildning. Sökte hjälp på vårdcentralen. Fick recept på antidepresiva tabletter.
Men denna gången hjälpte min vän Marita mig till akuten på lillhagen. Där jag blev inskriven strax innan nyår(2003/2004). Efter några incidenter på avdelningen fann jag kontakt med en psykolog. Menn finner mig utskriven efter ett 10minuters möte med en staffetläkare.
'lite snopen försöker jag återgå till mitt vanliga liv. Men finner det snart lika meningslöst som vanligt. Köper en steg och beger mig till angeredsbron. Tar mig inte ut på den.
Lämnar tillbaks stegen. Tur att det finns öppet köp...
Fortsätter mitt meningslösa liv. Men nog får var nog. Jag behöver hjälp. JAg vågade inte begemig ut på angeredsbron för att hoppa. Men om jag istäälet sätter mig på räcket och väntar. Då kanske det är lättare att gå utt på bron. Mycket lättare att hoppa om man redan sitter på räcket.
Innhandlar en ny steg. Samt lite scalpeller. Om jag skulle bli hämtad på bron. Kan jag ju ta livet av meg på psyk med scalpellerna. Gömmer en i varje strumpa och har en i innerfickan. Om jag ger ifrån mig den i innerfickan misstänker det nog inte strumporna. Gäller ju att vara smart.
Ätter fallafel i korvkiosken vid angeredsbron. Fallafel är gott. TAr med mig stegen och går ut på bron. Slår upp stegen och sätter mig på räcket. Väntar.
Tar en stund innan en brandbil och en ambulans kommer smygande.
Hur som helst. Tillbaks till psyk efter en omväg till shalgrenska.
Denna gången får jag bestäma när jag vill bli utskriven. KAnske beror på att det är en annan läkare.
JAg har nu, effter mina "äventyr" insett att jag inte har kompetensen att arbeta som programmerare. JAg har därför sökt in till IT-universitetet.
Att söka jobb som programmerare skrämmer mig. JAg vill inte mås så illa igen att jag vill ta livet av mig. JAg är rädd att ett jobb på fel arbetsplats skulle kunna göra det.
Jag har ett intresser för datorer och teknik. Men det är ibland svår att sitta framför datorn så jag blir påmind om min historik. För att må bra idag försöker jag därför undvika datorn. JAg arbetar istället med min uteplats. Drarnätverkslad hemma, osv. JAg slipper då bli påmind om hur hemsk hag har mått.
Jag gillar microsofts produkter och passade gärna på att utforska dem när jag arbetade. Var en av det få fördelarne med jobbet. Geneom vår MSDN premunation hade vi tillgång till alla produkter. Jag kunde installera vad jag vill och testa.
Idag har inte jag denna möjlighet. Tycker fortfarande om microsofts produkter och utvecklingsmiljö. Men jag mår dåligt av att använda priatkopior. Mitt samvete säger ifrån. Det är därför jag valt att inte installera några av dessa. DEt gör det mycket svårarae att hjälpa till. Känns då jobbigare att sitta framför datorn.
Det var därför jag skrev denna tråd från början. För att jag skull kunna hjälpa till här på pellseoft utan att behöva må dåligt.
/Mvh, Andreas Hillvist - Kämpar på även om det känns svårt då och då.Sv: Kampanj: "MSDN premunation åt Andreas Hillqvist"
*ryyyser* Fick just en jobbig flashback, jag skar mig visserligen inte i händerna, utan jag åt istället.
Synd att företagen inte tar bättre hand om sina anställda.
Även för mig så var/är Pellesoft ett andningshål.
Kämpa på, någon dag så hoppas och tror jag att du kommer att må bättre.
Jag har i alla fall börjat må bättre sedan jag fick mitt träningskort och har kunnat träna tre dagar i veckan, det är slitit vissa dagar att ta sig iväg, men jag brukar oftast göra det och sen är man rätt nöjd ändå sen.
//Anna-KarinSv: Kampanj: "MSDN premunation åt Andreas Hillqvist"
Har själv tränat i två år nu. I huvudsak spinning och step-up. JAg går dessutom hos en psykolog som hjälper mig igenom mina problem. JAg tror min psykolog kommer vare ett bra stöd under min utbildning. JAg har därför en ljus framtidstro.
Anledningen till att jag valt att berätta så mycket om mig själv varo och är att jag tycker vissa svara består av felaktigt tagna slutsatser om varför jag skrev denna tråd.
Jag hoppas jag nu klargort detta och att ni till viss del kan sympatiera med mig.
/Mvh, Andreas Hillqvist - Skall ner i tvättstugan och tvättaSv: Kampanj: "MSDN premunation åt Andreas Hillqvist"
Måste säga att jag inte hade en aning om vad du har gått igenom, och jag håller nog med dig om din föredetta arbetsgivare; psykisk terror och mobbning. Och jag kan nog förstå att du gillar pellesoft, det är trotts allt som många säger ett "andningshål" (vilket jag måste hålla med om), det är ett bra sätt att vara konstruktiv på och "slå ihjäl" lite tid på.
Jag vet bara vad några andra tycker, men min inställning har hela tiden varit att du bör nog få tillgång till msdn.Sv: Kampanj: "Visual Studio .NET Professional 2003 60-Day Trial" till Andreas Hi
Gäller ju att satsa stort från början. Men att sluta på ett realistiskt mål. ;o)
/Mvh, Andreas Hillqvist - Drömmer fortfarande om en MSDN Universal premunation Sv: Kampanj: "Visual Studio .NET Professional 2003 60-Day Trial" till Andreas H
Sv: Kampanj: "Visual Studio .NET Professional 2003 60-Day Trial" till Andreas H
SharpDevelop http://www.icsharpcode.net/OpenSource/SD/Default.aspx är en väldigt bra utvecklingsmiljö till .NET eller varför inte C# Builder av Borland http://www.borland.com/csharpbuilder.
Oavsett vilken utvecklingsmiljö du använder du påverkar det inte dina möjligheter att lära dig .NET och på så sätt kan hjälpa andra. Eftersom all dokumentation, kompilatorer etc kommer med .NET Framework som är gratis så behöver du inte mycket mer än en kommandotolk och notepad för att utveckla .NET applikationer. Du kan till och med ta din favoriteditor och koppla kompilatorerna som macro, givetvis utan syntaxhighlight (men t.ex UltraEdit och Emacs stöder highlight)...
//AndreasSv: Kampanj: "Visual Studio .NET Professional 2003 60-Day Trial" till Andreas
- Det är trots yttrandefriheten inte tillåtet att hur som helst gå runt och hota folk med spark i röven!
Känner du dig kränkt på något sätt kan även detta leda till åtal.
Som "ägare" av Pellesoft är det dessutom viktigt att ta under beaktning om medlemmar, utan att i strikt juridisk mening har begått något brott, men att steget inte är långt ifrån, bör stängas av från Pellesoft. Detta är snarare en rimlig åtgärd för det beteende som uppvisats i denna tråd
Som boende i Göteborg, dock ej på Hisingen samt medlem på Pellesoft ställer jag upp bakom de "goa grabbarna" och stöttar dig Andreas!Sv: Kampanj: "Visual Studio .NET Professional 2003 60-Day Trial" till Andreas Hi
I första hand skall jag förverkliga mina idéer jag har om forumet här på Pellesoft:
* Granskar inlägg innan sparas
* Stavningskotroll
* Matcha nyckelord för att få fram relevanta artilklar och populära inlägg osv...
Detta ger mig en chans att ta igen lite av den kunskap som krävs för att kunna hjälpa andra användare. Kommer nog själv har lite fråger. ;o)
Uppmanar er alla att köpa licenser från Microsoft. Skall införskaffa licenser operativ och office för min skrivbords dator. Så fort jag har pengar. Stödjer Microsoft mig så stödjer jag dem. ;o)
Tror det kallas sykmbios eller nåt sånt... ;o)
Andreas är mycket glad idag. Väntar med iver på paket med posten.
Julafton mitt i sommaren.
Gjorde dessutom ett fynd på myrorna idag. Med en riktig solstol med resorbotten och tjock dyna för 75kr(fick den till halva ordenariepris på 150kr).
Denna lyckades jag hyra ut i ett år för 20kr/månaden. Gjorde redan en vinst där. Pengar jag samlar på mig till min licens.
Jag skall ta mig tid och skriva en artikel om mitt hemma nätverk. Dells hur jag som proffisonel elektriker har dragit en mycket snygg installation och dels hur jag mit media system skall fungera med en central mediaserver i garderoben vilket har digital TV kort och min inlästa CD skivor till at börja med.
Med mycket glada hälsningar, Andreas HillqvistSv: Kampanj: "Visual Studio .NET Professional 2003 60-Day Trial" till Andreas H
MICROSOFT WINDOWS XP PROFESSIONAL SVE CD I lager 3,618.75
MICROSOFT OFFICE 2003 PROFESSIONAL SVE CD+MEMSTICK I lager 5,743.75
MICROSOFT VISUAL BASIC .NET STANDARD 2003 ENG CD 1-2 dagar 1,312.50
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Summa 9,675.00
Det tycker jag är överpris.
Grattis för den delen Andreas. Du och några till förtjänar verkligen det. Det är tack vare sådana personer som er som dumbommar som mig klarar oss :)Sv: Kampanj: "Visual Studio .NET Professional 2003 60-Day Trial" till Andreas
Sv: Kampanj: "Visual Studio .NET Professional 2003 60-Day Trial" till Andreas H
Sv: Kampanj: "Visual Studio .NET Professional 2003 60-Day Trial" till Andreas
Ni var ju inte intresserade när jag fixade fram 12%, så det skall i så fall till att bli en ordentlig skara intresserade i så fall om jag skall kunna göra ett nytt försök och ha bra argument. Vi utgår från 25% rabatt - och då vill jag alltså veta hur många som kommer köpa.Sv: Kampanj: "Visual Studio .NET Professional 2003 60-Day Trial" till Andreas