Jag ser mer nackdelar än fördelar med trådlöst nätverk. Så där kan du ju inte se det; du kan ju inte räkna antalet fördelar och nackdelar och på så sätt få fram att det är dåligt. Nackdelar: >Man kan ta sin laptop med sig in på dass och fortsätta surfa.. JAg jämför trådlöst med fast installation. Du skall se min snygga installation jag har hemma. Vet att det har förekommit en del liknande diskussioner i detta forumTrådlöst?
Nackelar:
* Dyrt
* Energikrävande
* Elektromagnetisk strålning
* Lättavlysnatt
Fördelar:
* Bekvämt
* Lätt installeratSv: Trådlöst?
Man kan ju lägga till fler fördelar utan problem...
Imponansfaktor, inget trassel med kablar, mycket lättare att utöka.
Så - nu är det bättre med trådlöst än utan.Sv: Trådlöst?
*Kan vara svårt att få utrustning från olika tillverkare att fungera ihop
*Lätt att blanda ihop standarderna för hastighet
*Stora skillnader på överföringshastighet mellan olika tillverkare på olika avstånd
*Segt på långa avstånd
*Lättpåverkat av t.ex. en mikrovågsugnSv: Trådlöst?
<fräckt>
Om du ändå ska lägga en kabel så...?
</fräckt>
:)Sv: Trådlöst?
Jag har ett dubbel uttag vardagsrummet och ett dubbel uttag mitt sovrum dessa två har jag dragit till min garderob. I min garderob kan jag "patcha" mina uttag som jag vill.
* Jag kan koppla bredbandet till sovrummet och låta datorn i sovrummet routa det till vardagsrummet.
* Eller tvärt om. Koppla internet till vardagsrummet och routa det till mit sovrum.
* Placera en brandvägg/router i min garderob och ansluta sovrum och vardagsrum till denna.
* Som jag kör nu med två nätverk hemma. Ett "öppet" microsoft arbetsgrupp för att komma åt skrivare och utdelade mappar som inte har anslutning till internet och ett internet acces nät. Där jag genom en switch ger bägge datorerna direkt access till internet utan gateway, router eller NAT.
Detta tycker jag är en smidig lösning för mitt hem. Jag anser det onödigt att dra med sig en PC på toan. Då är det lättare att skriva om det är något man vill läsa. Chatta anser jag helt onödigt att göra på dass. Blir bara skitsnack. :oP
Att få samma dynamiska lösning med trådlösa nät går ju. Men om man som jag kör med två netverk hemma krävs det ju dubbla uppsätningar trådlösa netverkskort och access punkter. Vilket skulle korta skjortan.
Ett 10/100 har jag som billigast köpt för 49kr på kampanj hos microstore.
Min slutsats:
Fast nät = Bättre prestanda. Mycket billigare. Sv: Trådlöst?
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Teknik
Ska ev. bygga hus inom ett år och är lite sugen på
http://www.lexcomhome.com
/Håkan