Ja bredbandet har kommit till byn, och givetvis går jag på marknadsföringen. Iväntan på att bli inkopplad gör jag en liten, högst ovetenskaplig undersökning som riktar sig till bredbandssurfarna: 1) Inte irriterad ett dugg... 1. Ja, verkligen. Med modem fick man lära sig knep för att surfa snabbt och effektivt. Nu kan man sitta här i flera timmar utan att tänka på omvärlden. Efter att ha slitit med modem i ett antal år, 1. Oftast går det snabbare att ladda ner nu + att telefonen inte är upptagen. Fråga: Märker du någon skillnad, dvs är du mindre irriterad på långa laddningstider? Don't be a roadkill on the information highway...kör bredbandat..."Bredbandet" har kommit till byn
-Märker du någon skillnad, dvs är du mindre irriterad på långa laddningstider?
- Skäller du ut datorn lika ofta nu som på modemtiden pga nedkopplingar, frysningar etc?
- När du kopplar ner, kan då DU då koppla av (modemstressen är borta)?
- Surfade du för lika mycket pengar i månaden innan bredbandet som du idag betalar för det?
hälsn professor modem genom FreddeSv: "Bredbandet" har kommit till byn
2) Nope. Skäller ibland på min bredbandsrouter (köp aldrig d604!)
3) Kopplar aldrig ner, finns ingen anledning :)
4) Surfade mycket mindre innan, nu kör jag i princip dygnet runt :)Sv: "Bredbandet" har kommit till byn
2. Verkligen inte. Men det beror nog till stor del på Windows XP också.
3. Ja, i början kände jag inte av det. Men sen märkte jag att jag inte behövde stressa för att jag hade surfat 10 timmar i sträck. Nu har det börjat återkomma, jag kan inte sluta mig nu heller...
4. Nej, lite billigare med bredbandet.Sv: "Bredbandet" har kommit till byn
så "fick" jag/vi BoStream (BoNet det hette då).
Jag tror att man kan jämföra med att ha sin hyresrätt,
som man betalar för månadsvis (även om man kanske
råkar befinna sig på resande s k "fot" under en tid)...
...med att varje natt vara tvungen att checka in på hotell
även om det kanske skulle bli ett vandrarhem, lånad soffa
eller tält vissa nätter. Jag tror att du ser hur jag tänker.
m a o -> Aldrig mer modem, tack!
ChristerGbg
Sv: "Bredbandet" har kommit till byn
2. Har nog aldrig skällt på datorn, däremot på "Skit bakom tangentbordet"
3. Kopplar jag ner så är det samma som att koppla av.
4. Jag surfade för det dubbla innan, ca 700 spänn i månaden, betalar 295 nu.
Den klara fördelen för mig med bredband är att jag nu kan jobba bättre än förut, tidigare så var jag ju tvungen att tänka på kostnaden, det vart i princip att man kollade mailen och var inne på någon sida en snabbis.
//Anna-KarinSv: "Bredbandet" har kommit till byn
Svar: Mycket drastisk skillnad mellan modem och bredband. Laddningstider borta. Ladda ner et 6MB stort patch till Adobe på under en minut. Går fortare att ladda ned än att installera. ;o)
Fråga: Skäller du ut datorn lika ofta nu som på modemtiden pga nedkopplingar, frysningar etc?
Svar: Jag är mycke nöjd med mitt nuvarande nät då alla datorer har direkt internet access genom en switch. Jag slipper då problem som router/gaytway/NAT innebär. Detta för att jag får upp till 5 IP numer av bredbandsbolaget (DHCP).
Fråga: När du kopplar ner, kan då DU då koppla av (modemstressen är borta)?
Svar: Modemstressen existera inte längre. JAg stänger av datorn när jag inte använder den. Men mitt hem är alltid ansluten till internet. Tur det. ;o)
Fråga: Surfade du för lika mycket pengar i månaden innan bredbandet som du idag betalar för det?
Svar: Jag dela min tjänst med min bror och kan dra av telias avgift för fast telefoni. Så jag sparar pengar med mitt bredband.
Abonnemang_ Bredbansbolaget VDSL 10MBit/s
Kostnad: 399kr/månad
Denna dellar jag med min bror. Vilket ger mig en månads kostand på ca: 200. Jag slipper dessutom Telia Bas månadskostnaden.Sv: "Bredbandet" har kommit till byn