Hej, skulle vilja ha lite response på siten www.mackmedia.se Hej Marcus, det där ser väl bra ut som start. Tänk på att göra det så lätt för användaren som möjligt att posta sina bilder. Fråga cougarina i chatten som har 10 miljoner kattbilder hur hon skulle vilja ha det - gör små marknadsundersökningar så kommer det där säkert bli kalas. Måste säga att det var en mycket fin sida. Ett trevligt inslag då tidigare sidor jab seökt för bedömmning innehåller hemska färger, layout och på råga av allt banners överalt. Ser snyggt ut, men... se till så att den går igenom validatorn ;) Snyggt och funktionellt. snyggt... ser bra ut i opera.. men fick dethär felmedelandet snygg sida Tänkte lite på detta när man skall anmäla en olämplig bild. Idag har du en mailto länk, jag tycker det vore bättre att du gör ngn form utav mailrapport ifrån sidan tex cdonts. Kan tänka mig att folk drar sig för att skicka när deras mailprogram öppnas, funkar inte heller för de som kör webmail (läs hotmail). tack,jag använder aspJpeg. det är en komponent som utför bildhantering och visar en bild storlek. Se upp så det inte blir problem med namnet som Lindows hade med Windows. Hur stor en bild är kan du ta reda på själv, kolla mina tips i tips / tricks samt filarean, där finns kod som fixar bmp, png, gif och jpg. Mellan Lindows och Windows skiljer ju bara första bokstraven. Vilket ger minsta möjliga skillnad. Kanske Vindows hade varit värre. ;o) Du borde fixa så att det framgår på sidan att javascript måste vara aktiverat för att sidan skall fungera tillfredsställande, t.ex. genom att få en text att visas där "trädet" normalt är. Med litet mer arbete, och generering av trädet på serversidan, skulle du kunna få trädet att synas fullt öppnat och användbart (förutom möjligheten att öppna och stänga noder) när javascript inte är aktiverat. isch... gillar inte folk som tycker att man ska anpassa för sådana saker som man kan stänga som ändå är default överallt, även om det kan vara ett måste ibland... T.ex. javascript är det väldigt få som stänger av när de ska surfa. Finns ingen anledning till egentligen. Andreas Hillqvist: >isch... gillar inte folk som tycker att man ska anpassa för sådana saker som man kan stänga som ändå är default överallt, även om det kan vara ett måste ibland... Det är bara det att en sida som kräver en massa serverteknik blir väääldigt slö att arbeta med. Har man en treeview-meny så är nästan javascript ett måste (ifall man nu inte är slö då och kör allt på servern dvs.) för att t.ex. modemanvändare ska lyckas hänga med. Om man nu inte använder frames dvs. > Helst ska den fungera, men jag anser inte att det är något måste. Javascript är så pass vanligt, och det finns så väldigt få anledningar till att stänga av det. Bättre är dock att se sig om efter en teknik annan än treeview alt. använda frames isf. Om man låter treeviewn vara helt öppen när javascript inte är aktiverat så blir det inget extra serverarbete. Hoppas inte hemsidan blir stor å ;) Tänk dig 1000 noder som ska renderas på servern :) ja, eftersom att du då kan göra en väldigt kort text-snutt för en nod; Så kort kod kan jag göra på serversidan också, genom att använda funktioner och eventuellt klasser i PHP. Meeen... Det jag syftar på såklart är nedladdningstiden. Den lär gå upp en bra bit, till det dubbla eller liknandeLite respons tack! www.mackmedia.se
Svårt att veta om det fungerar eller ser någorlunda ok ut i olika läsare. Har testat i IE 6 och Mozill 1.6.
Tacksam för svar.
Den är ej färdigutvecklad så buggar kan förekomma.Sv: Lite respons tack! www.mackmedia.se
Lycka tillSv: Lite respons tack! www.mackmedia.se
Men den går inte igenom HTML valideringen.
Index sidan med ditt framset:
http://validator.w3.org/check?uri=www.mackmedia.se&verbose=0
Main sidan:
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.mackmedia.se%2Fmain.asp&verbose=0
Om en sida är validerad mot W3C så har du en sida med kvalitet. Krävs ju lite mer job för kvalitet.
Ett tips är att ladda ner specifikationen för XHTML - Extensible HyperText Markup Langua 1.0:
http://www.w3.org/TR/xhtml1/xhtml1.pdf
Samt CSS - Cascading Style Sheets 2.1:
http://www.w3.org/TR/CSS21/css2.pdfSv: Lite respons tack! www.mackmedia.se
Sv: Lite respons tack! www.mackmedia.se
Sätt width och height på alla bilder, så hoppar inte sidan omkring medan bilderna laddas.
När man tittar på en bild så saknar jag länk på mappen som den ligger i. Det är bara mapparna nedanför som är länkade i sökvägen.
I Opera så är det vissa saker som ser annorlunda ut. Lite linjer och mellanrum som saknas. Copyright hamnar inte längst ned i fönstret.Sv: Lite respons tack! www.mackmedia.se
Active Server Pages error 'ASP 0113'
Script timed out
/left.asp
The maximum amount of time for a script to execute was exceeded. You can change this limit by specifying a new value for the property Server.ScriptTimeout or by changing the value in the IIS administration tools. Sv: Lite respons tack! www.mackmedia.se
en egoistisk fråga hur får du utt hur stor bilden är?
Har letat effter en sådan funtion skälvSv: Lite respons tack! www.mackmedia.se
om du inte har tillgång till denna kan jag nog fixa fram asp -kod som ger dig en bild storlek.Sv: Lite respons tack! www.mackmedia.se
Tänkte mig närmare på macromedia :)Sv: Lite respons tack! www.mackmedia.se
MacroMedia består ju av två ord. Media är väldigt gennerelt och mackkan ju tolkas som en för kortning av Macro. Men här har man ju två bokstävers skillnad och igentligen två skillda ord.
Så jag tror ingen risk finns då det handlar om olika leverantörer och produkt.Sv: Lite respons tack! www.mackmedia.se
Visst så tänker vi "svenskar" men tänk på att det är ett amerikans företag :)Sv: Lite respons tack! www.mackmedia.se
>T.ex. javascript är det väldigt få som stänger av när de ska surfa. Finns ingen anledning till egentligen.
>
Hör talas om missbruk?
Popup skulle inte existera utan javascript. Därför är ett mycket effektivt sätt att slippa PopUp att just stänga av javascript funktionen.
Men då får man problem med sider som folk som delar din attityd ligger bakom. De slutar fungera totalt. Så tillbaks på med javascript. Snabbt leta upp en PopUp blocker. Vilket är långt från perfekta men gör livet uthärdligt.
Du som utvecklare bär ansvaret för att din applikation/webbsida är användarvänlig och framför allt FUNGERAR!
Du bör INTE kräva att användaren skall anpassa si efter dig. Deta kommer användare bara uppfatta som en "dålig" applikation/webbsida.
Det användaren uppfattar som dåligt drabbar dig i form av missnöjda kunder...
Slutsats:
Du tjänar på att göra en bra sida vilket så kravlöst som möjligt hjälper användaren utför uppgiter din applikation sida varavseéd för att göra.
Delar du inte denna uppfattning är jag mycket nyfiken på varför. Sv: Lite respons tack! www.mackmedia.se
Det är klart, om man nu inte använder en treeview liknande sak så bör man ju undvika javascript-liknande påhitt.Sv: Lite respons tack! www.mackmedia.se
>Det är bara det att en sida som kräver en massa serverteknik blir väääldigt slö att arbeta med.
>Har man en treeview-meny så är nästan javascript ett måste (ifall man nu inte är slö då och kör allt på servern dvs.) för att t.ex. modemanvändare ska lyckas hänga med.
>Om man nu inte använder frames dvs.
>
>Det är klart, om man nu inte använder en treeview liknande sak så bör man ju undvika javascript-liknande påhitt.
>
Anrop till servern kan minnimeras med JAvascript. Men en sida skall fuka, om så slött genom anrop till servern, utan javascript. Håller du med om det?Sv: Lite respons tack! www.mackmedia.se
Dvs. treeview är funktionellt OM man kör javascript, annars inte kul alls...Sv: Lite respons tack! www.mackmedia.se
t.add("text", "adress", "id"); //eller något sådant
medan du i html måste skriva en lång länk + alla andra taggar. Det är det som ska renderas på servern. Med js kan man nämligen överlåta det till klienten :)
Sedan, det som kräver mest prestanda är att hämta data från en databas och bygga upp ett träd från det. Det måste göras i båda fallen.Sv: Lite respons tack! www.mackmedia.se