Jag är Monarkist och lite Royalist Marx Lenin mfl skrev och trodde att religion var opiom för folket. "Är det demokrati ? att dom valda sätter sig över dom dumma , dom som inte förstår ! Det är synd om dig ! Det går inte att hjälpa och du kommer aldrig att förstå. Jag hyser ingen avund till kungahuset eller andra adliga instutitioner, jag anser bara att människans värde ligger i individen och inte i titeln. Enligt svea rikes lag är det inte så, har du en viss titel (Kung) så är du åsido satt alla juridiska skyldigheter gentemot stat och invånare, det är helt enkelt fel enligt mig. Om svenska folket vill ha en kung så är det demokratiskt. Att kalla det odemokratiskt när 60-80% av befolkningen vill ha det så är trams...Sven var inne på att det finns ett ämbete som politikerna inte kommer åt och det är definitivt anledningen till den skeva bilden av hur populär monarkin är hos politiker respektive svenska folket.Heja Danmark
Såg med värme och välbehag hur dessa tu tog på sig ansvaret att
föra Danmarks kungarike vidare.Det är mycket, mycket viktigare än Ni
kanske förstår. Din historiska bakgrund är så viktig att förstå
Är du född i kungariket Danmark så är du Dansk..!
Nu kommer det in nytt friskt blod i inaveln.
I Sveriges riksdag blir röstsiffroran 75-80 % Republik
Om Vi startar en röstning bland folket blir det 80 - 85 % för den monarki Vi har idag.
Är det demokrati ? att dom valda sätter sig över dom dumma , dom som inte förstår !
Dom representerar inte folkviljan i denna fråga.
Kära folkvalda stämmer inte detta till eftertanke !
Eller är Vi dumma djä... som inte begriper bättre och styrs av känslor och inte har historisk bakgrundskänsla ?
Citat:
Det folk som inte har sin historia levande , har heller ingen framtid.
Nytt Citat: Min gamle morfar sa till mig när jag "snodde värvning i Flottan"
"Den som som inte är beredd att försvara sin frihet,kommer att mista den" 1956 Ungern
Det som retar dom här djä.. makthungriga politikerna ur olika läger är att det finns ett embete
som dom inte kan komma åt med sina "för dagen giltiga populära publikfriande åsikter".
Dom kommer inte åt Gud heller men det blir nästa mål i kampen när dom har fixat monarkin.
Som väl är kommer dom inte att lyckas avskaffa monarkin inom överskådlig framtid.
Under tiden kommer det att födas kloka människor som förstår att politiker är ett maktlystet pack
som endast verkar för egen vinning och dunkla filosofier.Dagens kungahus är en tillgång för Sverige !
Viva la Royal älskar dig Karl Gustav och Viktoria som nästa DrottningSv: Heja Danmark
Nu har moderna svenska politiker anammat samma tro .Tron på din historia
är opium ! . Den ortodoxa kyrkan och folkviljans vishet överlever allt politiker pack.
Lenin Stalin Hitler manipulerade våra anfäder.! Vi låter oss inte manipuleras !
Spåren förskräcker :-)
Detta gäller även i Sverige.Folkvalda får jag be om lite mer ödmukhet för folkviljan.
Du kan inte styra vår hjärna hur mycket du än försöker.
Var ärlig ,lägg örat mot rälsen och lyssna på din historia så kommmer det att gå bra för dig.Sv: Heja Danmark
Dom representerar inte folkviljan i denna fråga."
Det är folket som bestämt vilka som ska få representera deras vilja, att folket sedan inte har förstånd om att kontrollera vilken vilja de som de tillsätter har innan tillsättandet kan enbart skyllas på folket. Det vill säga, du är dum om du är rojalist och sedan valt att personrösta på en person som inte är det alternativt lagt din röst på ett parti som inte står för samma uppfattning. Detta gäller i synnerhet om frågan är viktig för dig....
Släng ut kungen, ta ifrån alla blåblodiga deras status och gör dom lika jämnlika som alla andra. Man är inget speciellt bara för att man uppfostrats att tro att man är det.Sv: Heja Danmark
Som Ingemar Stenmark sa:."Int lönt förklara för dom som int begrip"
Alla människor känner trygghet i att ha en historisk referensram.Kungahuset är en sådan.
Det handlar inte som du tror om dom enskilda individerna det handlar om rötter i en historia.
Som tur är så är Ni i minioritet , om Vi skulle ha folkomröstning idag så vinner Vi med 75 - 80 %
Om du får som du vill Trasch så kommer du att ta Gud som nästa angreppspunkt, för att få
utlopp för ditt eget tillkortakommande. !
Dvs människor som du söker alltid något dom kan projecera sin avund på.Rikta denna kraft
på din egen situation så kanske du och de dina också får silversked till filmjölken.Sv: Heja Danmark
Alla ska ha samma möjlighet att bli statschef i en demokrati men ingen skall åtnjuta särskilda privilegier. Så visst begriper jag vad du syftar på när du vill behålla kungahuset men jag har till skillnad från dig sett meninglösheten i din så kallade "historiska referensram", hur mycket är den egentligen värd om man som seriös historiker skulle vilja fira Karl XII födelsedag? Man skulle ju stämplas som rasist och nazist direkt....
"Om du får som du vill Trasch så kommer du att ta Gud som nästa angreppspunkt, för att få
utlopp för ditt eget tillkortakommande. !"
Jag tror inte på gud, jag litar inte på folk som har honom som utgångspunkt i sitt vardagsliv men jag respekterar att folk har sitt troende, jag har nämligen mitt. Så jag kan lova dig att gentemot gud har jag inga som helst mindervärdeskomplex, inte heller mot kungen. Faktum är att om jag fick träffa en kunglighet i verkligheten så skulle jag inte ge honom mer respekt än vem som helst annars jag inte kände.
Visst, jag må vara i minoritet men i riksdagen är min åsikt i majoritet och det är där det räknas, eller hur?Sv: Heja Danmark
Enligt min mening är monarkin djupt demokratiskt förankrad. Visst skulle vi kunna folkomrösta om det men det har vi gjort typ 6 ggr på 100 år så att allt som vi inte beslutat om i folkomröstningar (Alkohol, Kärnkraft, ATP, EU, Euro och Högertrafik) skulle vara odemokratiskt är löjligt. Vi har haft demokrati hur länge som helst och ett stort antal regeringar har i o m att de valt att inte motverka monarkin visat sitt samtycke till den grundlag vi har idag.
Det enda som möjligen är odemokratiskt i vårt land är att våra folkvalda röstar igenom lagar och förordningar mot vår vilja (t ex alkoholskatten).
Dags för ett citat :
"Democracy is two wolves and a lamb voting on what to have for lunch" - Benjamin Franklin
Odemokratiskt är också sken-folkomröstningar som den om kärnkraften där det inte fanns ett Ja-till-kärnkraft-alternativ. Det fanns visserligen en linje som kallades Ja-linjen, men som innebar att ingen utbyggnad skulle göras. Det var alltså tre Nej -alternativ som man fick rösta på. Som vanligt får man bara rösta på förutbestämda partiprogram och alternativ. Fria viljan är fråntagen oss...
När jag för första gången fick se de tre linjernas röstsedlar (för en massa år sedan) slog jag i taket och skrev följande : http://www.hultqvist.nu/nuclear.htm. Tyvärr (?) var jag för ung för att få rösta i det valet...