Ett problem orsakat av värme har fått mig att fundera lite över vad som kan ses som en normaltemperatur i en ny dator egentligen? Alltså inte på någon specifik komponent utan temperaturen på luften i lådan... inte så hög faktiskt. Ett hett tips är dock att se till att du har en fläkt som blåser in och en som suger ut luften ur lådan så att det blir lite större cirkulation än med bara den ena utav dem. Ett tips. Hehe, njae så illa att det syns är det inte, inte ännu i alla fall. ;) Att grafikkortet blir för varmt ibland skapar en del vita och svarta pixlar på skärmen när man spelar, men det är en annan historia... Kanske tur att man nästan aldrig har tid att spela, för annars hade väl prylarna smält bort helt för mig... Hm... Om jag känner på utluftan på min dator så känns den som kanske 25 till absolut max 30 grader ... eller om det börja glöda är tempraturen på tok för hög. Hej! Det där med att det skulle vara märkvärdigt med en amd tror jag inte på ;) Däremot så kan det vara intressant att veta i vilken hastighet sakerna går och, som du just sa, hur burken ser ut innuti :) Datorprylar som börjar brinna är faktiskt lite skrämmande. Själv har jag råkat ut för att skärmen började brinna en gång. Inte så att det slog flammor om den heller, men som du säger rökutveckling definierar jag nog som brand också. skogdoom: ingen rök utan eld, eller? Hahaah... min skärm inte bara brann, för något år sen exploderade den fanimej!!! Just det... kanske skulle säga att det var en liten komponent som smällde. Förmodligen en kondensator; har sett alla möjliga komponenter smälla innan, men aldrig någon kondensator och aldrig något liknande det i skärmen. Dessutom är det väl ganska kraftiga kondensatorer i skärmar, va? Det var inte så att själva bildröret gick sönder då? Det är ju vakumfyllt så... ;) Vi i våran familj tror att en gammal bildskärm som också bara var smal smällde en natt då den stod i våran carport... Det var en rejäl smäll antagligen då det hördes in i huset. Vi kom fram till att det kanske var den skärmen eller något sådant :)Normaltemperatur i ett datorschassi
Jag har tidigare trott att temperaturer runt 30 grader vid låg belastning och runt 40 vid hög var ganska bra, men sedan hörde jag att temperaturer runt 40 grader drastiskt minskar livslängden på avancerad elektronik och man måste ha MIL-specade kretsar för att de ska palla det under en längre tid.
Vad har ni för lådtemperaturer och tankar runt detta?Sv: Normaltemperatur i ett datorschassi
Sv: Normaltemperatur i ett datorschassi
Om du ser att innerhållet håller på att smälta då är det för varmt :)Sv: Normaltemperatur i ett datorschassi
Nej, det jag reagerade på var att jag hörde att de flesta komponenterna i datorn (alla?) faktiskt inte är gjorde för att tåla temperaturer runt 40 grader under en längre tid... Jag litar på källan jag fått det ifrån, men det är ju rätt fantastiskt eftersom jag knappt känner till en dator som inte har en innertemperatur under 40 när det spelas (om det inte är ett svindyt vattenkylt system eller liknande då, fast personligen känns det som lite overkill att skaffa för min del) :P
Tyckte att jag hade ganska bra luftgenomströmning i lådan, men jag funderar på att skaffa en slotcooler för att dra ut den varma luften runt grafikkortet och hoppas att det gör någon skillnad.Sv: Normaltemperatur i ett datorschassi
Jag har lyckats bränna ett gammalt ISA kontrollerkort. Vilket bokstavligen "fattatde eld" (rökutveckling och glöd definerar jag som eld). Men den mer troliga förklaringen var nog att dt var felanslutet eller kortslutet.
SÅnt man bör se upp med.Sv: Normaltemperatur i ett datorschassi
Jag har en HP Pavillion 7935. Temperaturen är ganska jäm och hög, tyvärr. Processorn ligger på ca 46 grader. HD1 ca 45 grader!! och HD2 ca 40 grader samt grafikkortet ca 22 grader.
Jag ska väl tillägga att det sitter en AMD-processor i den samt att lådan är väldigt kompakt=inget luftflöde.
//RickardSv: Normaltemperatur i ett datorschassi
har själv aldrig märkt av att temperaturen varit förhög. Köper man bara fläktar m.m. som är rätt dimensionerade för prylarna bör det inte vara några problem, om inte fläktarna går sönder såklart.
//månsSv: Normaltemperatur i ett datorschassi
Den hade hållt på och flimrat fram och tillbaka under ett ganska långt tag, oftare och oftare. En dag så började den flimra konstant en stund, någon minut så där, och plötsligt började det lysa genom hålmönstret på baksidan av skärmen. Blev rätt fräcka bilder på väggen... =)
Sen: Pofff!!! - en ganska ljudlig smäll och en hel del sprakande. Skärmen slocknade och det kom en del rök... höll på att skratta ihjäl mig!
Det lustiga är att jag lugnt och metodiskt stängde av alla program jag hade uppe och sen avslutade datorn korrekt... Sv: Normaltemperatur i ett datorschassi