Hej! Jag vet inte vad domäner brukar kosta i "andra hand", men jag sålde en för $1000 till ett företag som frågade mig om min domän var till salu. Det var både de och jag nöjda med. Hej och tack för svaren! (Vill gärna ha fler svar!) Hej Klart du skall sälja, eftersom den är privat så kan det ju inte vara hela världen att byta adress. Ja... vem kontaktade vem... Så här var det: Jag gjorde en förstasida på lofbergs.se som var ganska lik Löfbergs lilas. Jag tyckte det var en kul grej och gjorde en logga som liknade deras och en liknande layout. På förstasidan lade jag en länk till Löfbergslila för att guida rätt de som kom fel. Efterhand insåg jag att jag kanske bröt mot copyright-regler (från början tänkte jag mer att jag gjorde dom en tjänst, gratis reklam liksom). Så jag tog kontakt med dom för att kolla att allt var grönt. Det var det ju inte, och det borde jag förstås ha räknat ut, lite korkat av mej kanske. Hur som helst så bad de mej ändra layout och de beklagade att vi fick så mycket felbesökare och felmail. Då sa de att de var inresserade av att ta över domänen om vi ville släppa den. Kattis, Å jag har tvärt om erfarenheter. Pellesoft Handelsbolag fanns och han ville ha 100.000 spänn för att släppa det, sen 50.000 kr - jag var inte intresserad av att köpa loss namnet för den summan då han inte ens använde bolaget aktivt. I stället reggade jag via PRV Pellesoft It och tjänade 50.000 kr - så det där är inte direkt en lätt balansgång. Enklast är att be dom lägga ett bud först och sen kan du svara på det ... Nu prata vi två olika saker. Ett företagsnamn är en sak, du skulle starta ett företag och hade valmöjligheter. Där kan man ju leka lite med namnet när man presenterar det. Jag är säker på att du oftast använder Pellesoft och inte Pellesoft IT när du kommunicerar med folk. Tänk på att om det går till Tvistlösning/prövning hos Nic-se/IIS och det framkommer att du försökt tjäna pengar på ditt domännamn genom att sälja det, förlorar du i regel alltid. Första kontakten verkar ha tagits av företaget och ett familjenamn är faktiskt en grund för ett starkt ägandeskydd (minst likvärdigt med märkesskydd iaf). Vidare kan man ju fundera på om man som privatperson inte ska få ha rätten till att registrera sitt egna namn / familjenamn, t.ex. vilket företag ska ha rätten till Andersson eller är det först till kvarn, ska en eventuell ägare till det namnet förlora rätten till det på grund av att han inte har samma summor att lägga ut som en annan potentiell ägare? TACK alla som svarat!!! Jag är glad att jag ställde frågan här, för jag har lärt mig massor. Min mail har strulat senaste dagarna (rättare sagt, jag fick alla mail som skickats till mig dom senaste dagarna NU) så jag har inte läst de senaste trådarna förrän nu. Om jag hade gjort det är det möjligt att jag hade väntat med att kontakta Löfbergs Lila. Men nu rullar bollen. Jag mailade i måndags och föreslog 20 000. Dom har inte svarat (i alla fall har jag inte fått nåt svar, men mailen strular som sagt). "Inte akn dom väl få detta till uppenbart missbruk i ond tro??? Jag reggade adressen för att jag ville ha mitt efternamn och lofberg.se var inte ledigt. Från början hade jag inte en tanke på att detta skulle kunna förknippas med Löfbergs Lila, det begrep jag ju först när vi började få mail som var till dem. " Tänk om jag hade fattat va korkad jag var när jag gjorde den layouten. Korkade jag insåg ju inte att det var fel, jag tänkte snarare att jag gjorde reklam för Löfbergs Lila, särskilt eftersom jag länkade till deras sida från förstasidan. Det är bara att önska lycka till - och jag tycker inte att det är bevisbart att du gjort något fel för att du designade din sida som en efterapning. Du var medveten om att ditt namn var likt - men inte om att de som sökte det faktiska bolaget (Löfbergs lila) skulle knappa in din adress istället. Nu har dom svarat. Dom erbjuder 10 000. Jag antar att ni råder mej att ta budet utan att blinka? Kattis, Hur mycket skatt betalar man? Jag mailade riksskatteverket och fick till svar att man skattar som fö näringsverksamhet, försäljningen jämnställs med att sälja patenträtter och varumärken.Sälja domän?
Hoppas nån kan hjälpa mej med ett råd...
Jag äger en domän som är väldigt lik ett stort svenskt företag. Vi får många felbesökare och massor av mail varje vecka som är till dom. Det stör oss inte jättemycket och vi är nöjda med vår adress och vill inte byta den.
Men allt har förstås ett pris. DOm frågade mej om vi ville lämna domänen, men då jag att vi inte ville det, möjligtvis mot ekonomisk ersättning. Vi kommer inte att hitta en lika bra adress, och det blir ju en hel del besvär med att byta hemsidaadress, mailadress osv, utan möjlighet til hänvisning. Företaget har svarat att det är mot deras prncip att betala för ett reggat domännamn, men att dom vill göra ett undantag och att vi ska säga vilken summa vi tycker är rimlig.
Nu till frågan - Vad är rimligt??? Jag vill ju inte föreslå en för låg summa, för vi vill naturligtivs ha så mycket som möjligt. Vill heller inte föreslå en för hög summa av rädsla för att göra bort mej... Jag har INGEN aning om vad som är rimligt.
Har någon råd att ge mej?Sv: Sälja domän?
Men om det är ett väl inarbetat namn hos er kan det bli bekymmer om era kunder/besökare inte får information i tid om att ett namnbyte kommer ske.
Tänk över alla omkostnade som kan dyka upp hos er (trycksaker etc) och ta fram ett grundpris. Sen saltar du det lite, för du bör ju faktiskt gå med vinst. Annars finns det ingen större idé att sälja.Sv: Sälja domän?
Jag är privatperson och vår hemsida och våra adresser har inget komersiellt syfte, så jag förlorar inte ekonomiskt på att sälja namnet. Det gäller www.lofbergs.se som Löfbergs Lila vill ha. Dom har ju www.lofbergslila.se.
Ska forska runt lite mer, men vill som sagt gärna ha fler synpunkter. 1000 dollar vore ju inte fel... Fast jag förmodar att det är skatt på det. Sv: Sälja domän?
Jag är helt säker på att ett större företag som vill synas på nätet lätt betalar
$1000 dollar. Tänk på mervärdet för dom, det är defenifivt bra service och ökar
kundnöjdheten ifall man kommer till företaget man tänkt sig fast man råkat
"glöma" i det här fallet lila..
Detta företag är trots allt ganska stora och lägger förmodligen ner miljoner på
marknadsförning och reklam. Så summan vi pratar om här är inte alls i överkant.
Om vi vänder på det. Det är trots allt DU, som får problem och blir av med den
inarbetade hemsideadressen som du och dina kontakter kan. Företaget ifråga
behöver ju inte göra nånting alls i princip.. bara styra om adressen till den ordingare!!
Dom for fler besökare, du mister en del, åtminstonde till en början.
Tänk på att du alltid kan föreslå priset, om dom tycker du tar i, fråga vad dom anser
det är värt. Förklara också att du förlorar besökare medans dom enkelt tjänar nya.
Hälsningar
MarcusSv: Sälja domän?
Säg ett pris samt att dom utöver det skall betala en ny domän. 10 000:- låter inte mycket.
Kanske skall be att få en låda av sveriges bästa kaffe också?
Tänk vilka bonuspengar, kan ju ha mycket skojsigt för dom..Sv: Sälja domän?
Jag svarade att vi inte vill släppa den men nämnde att det förstås kunde bli aktuellt mot ekonomisk ersättning (jag visste inte då att man ens kunde/fick sälja domäner på det viset). De svarade:
"Är ni intresserade av att "sälja" domänadressen så kan du
väl maila vad mig vad ni anser är en rimlig summa. Vi har egentligen som
princip att inte betala för domännamn som någon annan har registrerat och
som vi har nytta av att äga men kanske vi kan göra ett undantag och hitta
en överenskommelse."
Så nu rullar ju bollen. Kanske har dom försökt en luring och hoppades att jag skulle släppa den utan ersättning. Men jag tycker nästan det känns pinsamt att begära så mycket som 15-20 000. Jag är inte direkt nån bra förhandlare som ni märker... :-) Samtidigt så känner jag att jag inte vill byta adress med allt det innebär om jag bara få ett par tusen.
Hur kollar man vem som reggar vilka domäner och när? Man kommer i alla fall ingenstans om man skriver www.löfbergs.se. Men om dom har reggat den adressen så borde dom ju vilja ha lofbergs.se oxå kan man tycka...Sv: Sälja domän?
Din domän är ert namn. Jag skulle personligt bevaka detta namn ordentligt och inte släppa det hur som helst.
Att dom i "princip" aldrig betala för ett domännamn stämmer säkert men detta innebär att dom kan och kommer att göra undantag. Dom låter snälla när dom kan göra undantag för dig men det låter mer som förhandling från deras sida. Att släppa den för 10'-20'000 låter i mina öron väldigt billigt. Jag skulle utan att blinka kunna lägga på en 0:a. Tänk på att du åker på skatt mm.
Jag har bla köpt en domän från USA för drygt 13'000:- SKr och då var detta ändå för en affärs idé dvs inget inarbetat namn.
Jag skulle kontakta någon som kan detta med domän försäljning och rådgöra med dom först. Det kan vara värt att dela ut en provis på 10-20% om summan stiger drastiskt. Mejla tex missdomain.com och rådfråga.
Köparen kommer säkert att tacka nej i början om ni begär för hög summa men kan ni tillsammans ingå ett tystnadsavtal om summan mm runt affären så är jag säker på att ni har ganska stora möjligheter att få en trevlig summa.
Lycka till.
/Janne Sv: Sälja domän?
Sv: Sälja domän?
Ett domännamn är mer absolut är ett företagsnamn. Företaget som är intresserad av domänen har säkert en större budget och större behov av domänen än vad du hade av just Pellesoft Handelsbolag.
Jag tycker inte Kattis ska sälja sitt efternamn (läs domänamn) billigt. Vad vet ni om ert behov om 10 år? Ska ni tex starta ett företag så är ett bra domännamn guld värt.
Ha is i magen och fundera inte på vad ni kan använda pengen till. Ett nej idag kan betyda ett ja om ett år. Det finns andra företag som har samman namn i sina företagsnamn som kan vara intresserade.
Detta är mina åsikter. Jag tycker bara att det skulle vara tråkig om Kattis skulle ångra sig om ett år pga av att hon inte har fått alla åsikter och tankar redan nu.
Varför inte fri kaffe resten av ert liv... :-)
/JanneSv: Sälja domän?
Det kostar Löfbergs 5.000 spänn att få till en prövning.
Läs mer på http://www.iis.se/domannamn/tvistlosning.shtmlSv: Sälja domän?
Mitt råd är att hon ska behålla sin domän och slåss för att få ha den kvar, då blir det upp till företaget att komma med ett rimligt bud på domänen.Sv: Sälja domän?
Jag blev väldigt nervös när jag fick höra om det här med tvist. Tycker det verkar helst sjukt ärligt talat, att dom skulle kunna få rätt till min domän, som ju är mitt efternamn. Nu känns hela grejen obehaglig. Jag hoppas innerligt att dom diskuterar med mig innan dom går till tivst, om dom nu har tankar åt det hållet.
Jag läste om tvistlösning/prövning och kopierar en mening:
"hantera uppenbart missbruk i form av registreringar av domännamn gjorda i ond tro ---
---klara fall av missbruk där domännamnsinnehavaren inte har någon rätt eller berättigat intresse till den benämning som utgör domännamnet och att domännamnet registrerats eller använts i ond tro."
Inte akn dom väl få detta till uppenbart missbruk i ond tro??? Jag reggade adressen för att jag ville ha mitt efternamn och lofberg.se var inte ledigt. Från början hade jag inte en tanke på att detta skulle kunna förknippas med Löfbergs Lila, det begrep jag ju först när vi började få mail som var till dem.
Att jag nu eventuellt kan tjäna pengar på den är ju absolut inget jag planerat. Jag gillar min adress, och vill bli ersatt för att ge upp den, det kan väl inte kallas missbruk?
Usch, va obehagligt allt blev. Jag hoppas inte jag gjort bort mej. Önskar nästan att jag inte tog kontakt med dom. Vad är det värsta som kan hända? Att jag mister adressen? Jag kan inte bli straffad för något väl?
Tillägg:
Jag maialde missdomain för råd och har nu fått svar. Dom skriver:
"Enligt nuvarande regler kan Löfbergs Lila eventuellt vinna namnet genom en ATF strid. Vem som äger rätten till namnet är lite tveksam i just detta fall eftersom du själv inte heter Löfbergs utan Löfberg, och för att företaget inte heter Löfbergs utan Löfbergs Lila. Och det blir inte direkt lättare för din del att vinna processen när man ser att Löfbergs Lila har 11 inregistreradevarumärken kring sitt namn.
Vill du ha kvar namnet så kan du försöka att snabbt registrera ett bolag, exemplevis "Löfbergs familjerådgivining", och "säljer" namnet till ditt nya bolag. Bolaget har rätten till namnet eftersom det är inregistrerat hos PRV. Observera att om du tänker regga ett handelsbolag, kommanditbolag eller enkildfirma så tar det upp till 8 veckor hos PRV. Jag föreslår att du köper ett lagerbolag via exempelvis: www.bolagsratt.se
Om du väljer att sälja namnet så bör du lägga den på en mellannivå, alltså någonstans 20.000-25.000 kr. Lägger du dig högre än 25.000 kr kan företaget bedömma att det är bättre att föra en process för att statuera exempel."
Jag hoppas jag gjort rätt. Det känns väldigt konstigt att snabbt gå från att ha ett bra domännamn utan tanke på att sälja till att eventuellt sälja det, till att eventuellt förlora det utan ersättning. :-(Sv: Sälja domän?
Åh jo, det kan de visst och beviset till det har du ju själv skrivit i denna tråden.
"Jag gjorde en förstasida på lofbergs.se som var ganska lik Löfbergs lilas. Jag tyckte det var en kul grej och gjorde en logga som liknade deras och en liknande layout"
Dvs du har försökt efterapa deras sida och deras varumärke. Frågan de kan ställa i en tvist är varför du gjorde det och att du svarar att det var en kul grej låter lite väl tunt i mina öron iaf. Låter som att de har ett bra argument vid en eventuell prövning iaf, hade din sida inte liknat Löfbergs Lilas så hade du nog legat mycket bättre till.Sv: Sälja domän?
Vad jag menar är att jag aldrig har gjort något i OND tro. Jag har ALDRIG medvetet gjort något i OND tro. Det är möjligt att de kan hävda att jag gjort det, ochatt de kan vinna. Men det känns trist att bli anklagad för att uppenbart ha missbrukat något i ond tro, när allt jag ville var att ha en bra webbadress/mailadress och en snygg/kul layout. Och jag kunde väl aldrig drömma om att det skulle finnas möjlighet att jag inte hade rätt till adressen. Tycker fortfarande det är konstigt.
Ja ja, vi får väl se vad som händer. Sv: Sälja domän?
Jag tror nog det kan gå bra - men håller tummarna för säkerhets skull! =)
/EmmaSv: Sälja domän?
Sv: Sälja domän?
Tycker det låter som ett helt oki bud. Dock ska du se till att det är 10000 exkl.moms eller att det skattar för pengarna så du får ut 10000 skattat och klart, annars försvinner så mycket att det bara blir en bråkdel kvar till dig. Tänk vad kul du kan ha i sommar med 10000kr extra på fickan =)
//AndreasSv: Sälja domän?
Det säger mig ingenting!
Tillägg i efterhand:
har surfat mej till att man betalar nästan 50 % i skatt, stämmer det? Om jag ska begära att summan de erbjuder är netto så innebär ju det att jag ändå står kvar med mitt utgångsbud, 20 000. Ska jag lägga mej nånstans mittemellan? Känns trist att bara få ut 5000, samtidigt är jag ju glad att få nåt, jag var ju rädd att förlora adressen helt utan ersättning.