Nu har jag hamnat i lite av en knipa, jag och en kompis håller på med lite simuleringar, och vi misstänker att vi har gjort fel, så jag gör en vild chansning och frågar här. Lite dimensionsanalys och allmänt krånglande gjorde så att vi fick till det till slut. Jag hade rätt från början =) Kan hälsa genom Timo, fast han åker hem någon gång nu till helgen, så vi får se om han hinner. Jag var universitetare (MatNat) och höll då till på chalmersområdet. Läste bl.a. fysik i Fysicum och kände därför igen Lea till utseendet innan vi hamnade på samma lingvistikkurs och labbade ihop (datalaboration!). Har även läst en massa matematik och datalogi.Hjälp med fysikaliskt fenomen
Vi har ett projekt som går ut på att vi har en tvådimensionell elektrisk ledare som har en viss form, just nu L-formad. I en del av randen har vi en potential 1, och i en annan har vi 0.
Vi får då potentialerna i ledaren med hjälp av Poisson's ekvation. Vår tanke var då att man i en enskild punkt kan beräkna en värmeproduktion.
Denna sätter vi sen in i värmeledningsekvationen för samma område.
Sen tänker vi oss att värmen påverkar ledningens resistans, och sätter in det tillbaks i Poisson's ekvation.
Det ger alltså ett tidsberoende system av partiella differentialekvationer, som vi löser med fixpunktiteration, inga problem så långt. (ok, det är lite krångligt, men det är inte det som är problemet)
Grejen är bara att vi inte är helt säkra på hur man får in resistansen i Poisson's ekvation. Nån som vet?Sv: Hjälp med fysikaliskt fenomen
Om någon är intresserad ligger allt på
http://www.dd.chalmers.se/~timo/projekt/Projekt.html
fast det är nog ganska smalt område för att någon skulle vara intresserad... och det är nog inte helt klart än heller, vi vill ha lite olika filmer =)Sv: Hjälp med fysikaliskt fenomen
Hon har väl läst på Chalmers hela tiden?
Och då innebär väl det att du också läste där - F kanske, till och med?Sv: Hjälp med fysikaliskt fenomen