Fetstil Fetstil Kursiv Understrykning linje färgläggning tabellverk Punktlista Nummerlista Vänster Centrerat högerställt Utfyllt Länk Bild htmlmode
  • Forum & Blog
    • Forum - översikt
      • .Net
        • asp.net generellt
        • c#
        • vb.net
        • f#
        • silverlight
        • microsoft surface
        • visual studio .net
      • databaser
        • sql-server
        • databaser
        • access
        • mysql
      • mjukvara klient
        • datorer och komponenter
        • nätverk, lan/wan
        • operativsystem
        • programvaror
        • säkerhet, inställningar
        • windows server
        • allmänt
        • crystal reports
        • exchange/outlook
        • microsoft office
      • mjukvara server
        • active directory
        • biztalk
        • exchange
        • linux
        • sharepoint
        • webbservers
        • sql server
      • appar (win/mobil)
      • programspråk
        • c++
        • delphi
        • java
        • quick basic
        • visual basic
      • scripting
        • asp 3.0
        • flash actionscript
        • html css
        • javascript
        • php
        • regular expresssion
        • xml
      • spel och grafik
        • DirectX
        • Spel och grafik
      • ledning
        • Arkitektur
        • Systemutveckling
        • krav och test
        • projektledning
        • ledningsfrågor
      • vb-sektioner
        • activeX
        • windows api
        • elektronik
        • internet
        • komponenter
        • nätverk
        • operativsystem
      • övriga forum
        • arbete karriär
        • erbjuda uppdrag och tjänster
        • juridiska frågor
        • köp och sälj
        • matematik och fysik
        • intern information
        • skrivklåda
        • webb-operatörer
    • Posta inlägg i forumet
    • Chatta med andra
  • Konto
    • Medlemssida
    • Byta lösenord
    • Bli bonsumedlem
    • iMail
  • Material
    • Tips & tricks
    • Artiklar
    • Programarkiv
  • JOBB
  • Student
    • Studentlicenser
  • KONTAKT
    • Om pellesoft
    • Grundare
    • Kontakta oss
    • Annonsering
    • Partners
    • Felanmälan
  • Logga in

Hem / Forum översikt / inlägg

Posta nytt inlägg


Pajas konvent i Rom

Postades av 2004-06-04 11:37:36 - Sven Åke Persson, i forum Skrivklåda, Tråden har 20 Kommentarer och lästs av 1186 personer

Bush och Berlusconi uppträder tillsammans.

Fö är det ett djä... klagande på höga bensinpriser

Jag har inte märkt något ! Jag tankar för mina 200:- som jag alltid har gjort.


Svara

Sv: Pajas konvent i Rom

Postades av 2004-06-04 12:37:03 - Philip Hatt

Sven: Hur långt kommer du idag för 200:- och hur långt kom du för ca 2 år sedan? Det är väl den relevanta frågan...

/Philip


Svara

Sv: Pajas konvent i Rom

Postades av 2004-06-04 14:39:03 - Sven Åke Persson

Det räckte alltid hem ,det gör det idag också ;-)


Svara

Sv: Pajas konvent i Rom

Postades av 2004-06-04 15:21:24 - Sven Åke Persson

En liten fråga i detta sammanhang.
Vi tänker oss Australiens långa landsvägar inga fartskyltar.

Om jag vill komma så långt som möjligt för dessa 200:- hur skall jag då köra bilen med gaspedalen.
Skall jag hålla 70-80 km/h eller skall jag ge järnet ?

Inom flyget har Vi två alternativ hålla sig i luften så länge som möjligt eller komma så långt som möjligt.
för en given tankning/bränslemängd.

Hur skall jag hantera luftfarkosten i dessa båda fall ?


Svara

Sv: Pajas konvent i Rom

Postades av 2004-06-04 15:37:33 - Jan Bulér

Kör fort så du hinner fram innan soppan tar slut ;-)


Svara

Sv: Pajas konvent i Rom

Postades av 2004-06-04 19:32:29 - Niklas Jansson

Det handlar ju om bränsleförbrukning, så det som räcker längst bör vara att åka långsammare, åtminstone med bilen.
Hur bör man göra sig av med bränslet vid en raketflygning då?
Allt i början faktiskt; ju snabbare ju bättre.


Svara

Sv: Pajas konvent i Rom

Postades av 2004-06-04 20:07:32 - Sven Åke Persson

Nu har Vi två(2) divergerande svar Jan och Niklas.
Hur skall jag handskas med gaspedalen för att komma så långt som möjligt för mina 200:- ???.


Svara

Sv: Pajas konvent i Rom

Postades av 2004-06-04 20:12:53 - Carsten Johansson

Inte för fort och inte för sakta. bromsa inte i onödan och kör ekonomiskt


Svara

Sv: Pajas konvent i Rom

Postades av 2004-06-04 20:36:13 - Pontus Wång

Du ska köra på en så hög växel som möjligt och ligga på det varvtal som ger dig ungefär 60% av av motorns maximala vridmoment. På så sätt nyttjar du energin i bränslet på bästa möjliga vis, tyvärr är motorer av idag för dåliga att ta tillvara på energin i bensinen har läst någonstans att de bara nyttjar ca 3% av det faktiska energiinnehållet...


Svara

Sv: Pajas konvent i Rom

Postades av 2004-06-04 20:55:07 - Sven Åke Persson

mmm Nu kommer Vi in på växlingsteknik mm , men det är inte det som är poängen.
Min Volvo 87 drar ca 0.9 1.0 . Nu har Vi en raksträcka som finns i Austarlien på ca 50 mil.

Jag behöver inte växla och dona Skall jag hålla 80-100 i snitt eller mindre eller ca 140-150 som den gör
för att komma längst innan soppan tar slut ??? Dvs "pelle" i botten elle 50-60 km/h

Hur kommer jag längst ???


Svara

Sv: Pajas konvent i Rom

Postades av 2004-06-04 22:45:31 - Pontus Wång

Då kan vi utifrån mitt resonemang resonera oss fram till följande:
En 87:a har en B23-motor, bästa vridmomentet ur en sådan får du fram vid ca: 4500 rpm så du bär alltså ligga på ca: 2700 rpm. Har den sedan en M45-låda (dvs en femväxlad manuell) så borde hastigheten ligga på runt 90 km/h vid 2700 rpm och där har du den bästa färdhastigheten.


Svara

Sv: Pajas konvent i Rom

Postades av 2004-06-05 00:54:53 - Sven Åke Persson

Jag skall alltså tolka ditt svar att jag kommer längst med din angivna värde ???

Frågan och svaret är att jag vill komma längst på denna 50 mila raka.


Svara

Sv: Pajas konvent i Rom

Postades av 2004-06-05 01:37:06 - Sven Åke Persson

>Kör fort så du hinner fram innan soppan tar slut ;-)

Du är klok Jan, det är huvud på dig.


Svara

Sv: Pajas konvent i Rom

Postades av 2004-06-05 11:05:48 - Sven Åke Persson

Skulle vara en intressant tävling för standardbilar . Ge dom 10 L se vem som kommer längst !


Svara

Sv: Pajas konvent i Rom

Postades av 2004-06-06 12:51:35 - Sven Åke Persson

Niklas skrev:
>Det handlar ju om bränsleförbrukning, så det som räcker längst bör vara att åka långsammare.

Skall jag åka sakta för att komma längst. ? Är Det Ditt Svar Niklas ? ;-)

Ha det


Svara

Sv: Pajas konvent i Rom

Postades av 2004-06-06 17:07:31 - Niklas Jansson

>Skall jag åka sakta för att komma längst. ? Är Det Ditt Svar Niklas ? ;-)

Nu verkar det som att det är nåt lurigt med det här, men så här tänker jag.
Vi har en bränsleförbrukning som är en funktion av hastigheten: P(v). Detta kan uttryckas i t.ex. liter/mil, och är beroende på hastigheten. Dessutom har vi en bränsletank som har en volym V, i t.ex. liter. Sträckan man färdas på det är helt enkelt V/P(v). Denna blir störst då P har sitt minimum.

Exakt när det är beror ju naturligtvis på motorn, luftmotstånd, rullmotstånd, osv. Vid väldigt låga hastigheter är friktionen viktig, och då förbrukar man ju också bränsle i högre grad än annars. Vid höga hastigheter spelar luftmotståndet en väsentlig roll.

Men nu är det så att jag är långt ifrån någon motorexpert, så jag vet inte vilken hastighet som ger lägst bränsleförbrukning. Min gissning blir dock att det är en ganska låg hastighet.


Svara

Sv: Pajas konvent i Rom

Postades av 2004-06-06 17:13:17 - Sven Åke Persson

Förstod att du skulle börja tänka fysik.Sanningen är att du kommer längst med "pelle" i botten
men då håller du samtidigt motorn igång kortast tid.


Svara

Sv: Pajas konvent i Rom

Postades av 2004-06-06 19:18:18 - Pontus Wång

Niklas & Sven:
Motorn bör gå på så hög växel som möjligt medan man försöker få den att gå så länge som möjligt. Problem två är det enklaste, man skapar en kurva på hur lång tid motorn kan snurra på en liter bensin vid olika varvtal. Sen tittar vi vilken hastighet vi uppnår som max på respektive varvtal och beräknar sträckan utifrån det. Svens resonemang om att hålla plattan i mattan håller därmed inte, vid fullgas så drar de flesta bilar mer än 50% mer bränsle per tidsenhet men du tjänar sällan 50% mer rpm ut ur motorn.

Ett är säkert, växeln bör vara så hög som möjligt alternativt att man bör köra på en växel som inte tappar så mycket kraft i transmissionen.


Svara

Sv: Pajas konvent i Rom

Postades av 2004-06-07 13:55:19 - Marcus Gus

Stämmer icke...
Skulle jag köra med "pelle" i botten så drar bilen MYCKET bensin per liter, då ligger jag väl i runt 260 km/h. Allaredan om man håller 110 märks en skillnad jämfört med mitt vanliga motorvägstempo på 130-140, och steget från att ligga i ~200 ner till 140 i bensinförbrukning är stor. För min bil har de som mätt uppnått lägsta bensinförbrukning med 4*4-urkopplad, 6'e växeln i och en hastighet på ~90 km/h.

Ibland är det bra med färddator som visar genomsnittsförbrukning och allt annat tjafs, kunde jag bara få ner genomsnittsförbrukning under litern skulle jag bli glad... ;-)


Svara

Sv: Pajas konvent i Rom

Postades av 2004-06-07 14:13:21 - Sven Åke Persson

Oki på Era klarläggande,men grunfrågan var och är hur skall jag hantera gasen
för att komma så långt som möjligt med en given bränslemängd. ?


Svara

Sv: Pajas konvent i Rom

Postades av 2004-06-07 14:58:15 - Pontus Wång

Du ska ligga i runt 90 km/h med din gamla (240?) på högsta växeln, dvs ingen fullgas och inget smygkörande.


Svara

Nyligen

  • 11:52 Noen erfaring med uttak hos Mostbe
  • 11:51 Noen erfaring med uttak hos Mostbe
  • 20:22 Spel
  • 17:07 Snabb och trevlig webbplats utan l
  • 17:00 Bra spelsajt med bonusar
  • 15:51 Slappna av
  • 15:17 Onlineunderhållning på fritiden
  • 11:13 Online Kasino

Sidor

  • Hem
  • Bli bonusmedlem
  • Läs artiklar
  • Chatta med andra
  • Sök och erbjud jobb
  • Kontakta oss
  • Studentlicenser
  • Skriv en artikel

Statistik

Antal besökare:
Antal medlemmar:
Antal inlägg:
Online:
På chatten:
4 570 103
27 955
271 726
2 230
0

Kontakta oss

Frågor runt konsultation, rådgivning, uppdrag, rekrytering, annonsering och övriga ärenden. Ring: 0730-88 22 24 | pelle@pellesoft.se

© 1986-2013 PelleSoft AB. Last Build 4.1.7169.18070 (2019-08-18 10:02:21) 4.0.30319.42000
  • Om
  • Kontakta
  • Regler
  • Cookies