Bush och Berlusconi uppträder tillsammans. Sven: Hur långt kommer du idag för 200:- och hur långt kom du för ca 2 år sedan? Det är väl den relevanta frågan... En liten fråga i detta sammanhang. Det handlar ju om bränsleförbrukning, så det som räcker längst bör vara att åka långsammare, åtminstone med bilen. Nu har Vi två(2) divergerande svar Jan och Niklas. Inte för fort och inte för sakta. bromsa inte i onödan och kör ekonomiskt Du ska köra på en så hög växel som möjligt och ligga på det varvtal som ger dig ungefär 60% av av motorns maximala vridmoment. På så sätt nyttjar du energin i bränslet på bästa möjliga vis, tyvärr är motorer av idag för dåliga att ta tillvara på energin i bensinen har läst någonstans att de bara nyttjar ca 3% av det faktiska energiinnehållet... mmm Nu kommer Vi in på växlingsteknik mm , men det är inte det som är poängen. Då kan vi utifrån mitt resonemang resonera oss fram till följande: Jag skall alltså tolka ditt svar att jag kommer längst med din angivna värde ??? >Kör fort så du hinner fram innan soppan tar slut ;-) Skulle vara en intressant tävling för standardbilar . Ge dom 10 L se vem som kommer längst ! Niklas skrev: >Skall jag åka sakta för att komma längst. ? Är Det Ditt Svar Niklas ? ;-) Förstod att du skulle börja tänka fysik.Sanningen är att du kommer längst med "pelle" i botten Niklas & Sven: Stämmer icke... Oki på Era klarläggande,men grunfrågan var och är hur skall jag hantera gasen Du ska ligga i runt 90 km/h med din gamla (240?) på högsta växeln, dvs ingen fullgas och inget smygkörande.Pajas konvent i Rom
Fö är det ett djä... klagande på höga bensinpriser
Jag har inte märkt något ! Jag tankar för mina 200:- som jag alltid har gjort.Sv: Pajas konvent i Rom
/PhilipSv: Pajas konvent i Rom
Vi tänker oss Australiens långa landsvägar inga fartskyltar.
Om jag vill komma så långt som möjligt för dessa 200:- hur skall jag då köra bilen med gaspedalen.
Skall jag hålla 70-80 km/h eller skall jag ge järnet ?
Inom flyget har Vi två alternativ hålla sig i luften så länge som möjligt eller komma så långt som möjligt.
för en given tankning/bränslemängd.
Hur skall jag hantera luftfarkosten i dessa båda fall ?Sv: Pajas konvent i Rom
Hur bör man göra sig av med bränslet vid en raketflygning då?
Allt i början faktiskt; ju snabbare ju bättre.Sv: Pajas konvent i Rom
Hur skall jag handskas med gaspedalen för att komma så långt som möjligt för mina 200:- ???.Sv: Pajas konvent i Rom
Sv: Pajas konvent i Rom
Sv: Pajas konvent i Rom
Min Volvo 87 drar ca 0.9 1.0 . Nu har Vi en raksträcka som finns i Austarlien på ca 50 mil.
Jag behöver inte växla och dona Skall jag hålla 80-100 i snitt eller mindre eller ca 140-150 som den gör
för att komma längst innan soppan tar slut ??? Dvs "pelle" i botten elle 50-60 km/h
Hur kommer jag längst ???Sv: Pajas konvent i Rom
En 87:a har en B23-motor, bästa vridmomentet ur en sådan får du fram vid ca: 4500 rpm så du bär alltså ligga på ca: 2700 rpm. Har den sedan en M45-låda (dvs en femväxlad manuell) så borde hastigheten ligga på runt 90 km/h vid 2700 rpm och där har du den bästa färdhastigheten.Sv: Pajas konvent i Rom
Frågan och svaret är att jag vill komma längst på denna 50 mila raka.Sv: Pajas konvent i Rom
Du är klok Jan, det är huvud på dig.Sv: Pajas konvent i Rom
Sv: Pajas konvent i Rom
>Det handlar ju om bränsleförbrukning, så det som räcker längst bör vara att åka långsammare.
Skall jag åka sakta för att komma längst. ? Är Det Ditt Svar Niklas ? ;-)
Ha det Sv: Pajas konvent i Rom
Nu verkar det som att det är nåt lurigt med det här, men så här tänker jag.
Vi har en bränsleförbrukning som är en funktion av hastigheten: P(v). Detta kan uttryckas i t.ex. liter/mil, och är beroende på hastigheten. Dessutom har vi en bränsletank som har en volym V, i t.ex. liter. Sträckan man färdas på det är helt enkelt V/P(v). Denna blir störst då P har sitt minimum.
Exakt när det är beror ju naturligtvis på motorn, luftmotstånd, rullmotstånd, osv. Vid väldigt låga hastigheter är friktionen viktig, och då förbrukar man ju också bränsle i högre grad än annars. Vid höga hastigheter spelar luftmotståndet en väsentlig roll.
Men nu är det så att jag är långt ifrån någon motorexpert, så jag vet inte vilken hastighet som ger lägst bränsleförbrukning. Min gissning blir dock att det är en ganska låg hastighet.Sv: Pajas konvent i Rom
men då håller du samtidigt motorn igång kortast tid.Sv: Pajas konvent i Rom
Motorn bör gå på så hög växel som möjligt medan man försöker få den att gå så länge som möjligt. Problem två är det enklaste, man skapar en kurva på hur lång tid motorn kan snurra på en liter bensin vid olika varvtal. Sen tittar vi vilken hastighet vi uppnår som max på respektive varvtal och beräknar sträckan utifrån det. Svens resonemang om att hålla plattan i mattan håller därmed inte, vid fullgas så drar de flesta bilar mer än 50% mer bränsle per tidsenhet men du tjänar sällan 50% mer rpm ut ur motorn.
Ett är säkert, växeln bör vara så hög som möjligt alternativt att man bör köra på en växel som inte tappar så mycket kraft i transmissionen.Sv: Pajas konvent i Rom
Skulle jag köra med "pelle" i botten så drar bilen MYCKET bensin per liter, då ligger jag väl i runt 260 km/h. Allaredan om man håller 110 märks en skillnad jämfört med mitt vanliga motorvägstempo på 130-140, och steget från att ligga i ~200 ner till 140 i bensinförbrukning är stor. För min bil har de som mätt uppnått lägsta bensinförbrukning med 4*4-urkopplad, 6'e växeln i och en hastighet på ~90 km/h.
Ibland är det bra med färddator som visar genomsnittsförbrukning och allt annat tjafs, kunde jag bara få ner genomsnittsförbrukning under litern skulle jag bli glad... ;-)Sv: Pajas konvent i Rom
för att komma så långt som möjligt med en given bränslemängd. ?Sv: Pajas konvent i Rom