Att Vi Svenskar skall överraska Europa med det högsta valdeltagandet 13/6 Kan någon förklara för mig vad valet går ut på och varför man ska rösta? Så långt jag förstår så ska vi välja 19 svenskar som ska sitta och bestämma bland +700 andra från europa. Det får mig att kännas ganska liten. Sen undrar jag, har inte vi redan röstat för det här för 2 år sedan i förra riksdagsvalet? Köpte man inte partiets EU politik i samband med detta? För om inte jag mins fel så var EU politiken en del av alla partiers valkampanj. Hoppas vid Gud att jag inte står där den 13/6 och finner att mindera än 50% "Grundpelaren är att du har rösträtt använd den ! och skäm inte ut oss inför Europa !" Hmm. "så fnyser man inte åt den demokratiska rättighet/skyldighet att RÖSTA när man ombedes om detta" >Är det gråsossen i dig som talar svenpon? :-) "Nä, jag orkar inte..." Tyvärr så har du nog både rätt och... Jag håller med SvenPon om att vi skall ta våran demokratiska rättifheta att påverka styret. Jag skall rösta, om jag kommer ihåg det. I have a dream !
Oberoende på vad man tycker i denna fråga så fnyser man inte åt den
demokratiska rättighet/skyldighet att RÖSTA när man ombedes om detta.Sv: I have a dream !
Sv: I have a dream !
har deltagit i röstningen.Har alltid varit stolt över att bli född i Sverige
En demokrati som har varit en förebild i hela världen.
Grundpelaren är att du har rösträtt använd den ! och skäm inte ut oss inför Europa !Sv: I have a dream !
Äntligen säger du något som jag håller med om till hundra procent, hoppas du kan svälja stoltheten och inte rösta fram sossar in i parlamentet också, eller har du skakat fram en som är emot mjukvarupatent?Sv: I have a dream !
Har alltid tyckt det varit viktigt att rösta... men denna "debatt" är fruktansvärt oinstressant och onyanserad. Spretig rent ut sagt.
Nä, jag orkar inte...Sv: I have a dream !
Det som är så skönt med en DEMOKRATI är att jag INTE HAR NÅGON SKYLDIGHET att rösta. Om jag inte vill rösta så är det helt okej. Och vill någon annan rösta så är det också helt okej. Vill någon rösta på moderaterna så är det okej, vill någon rösta på kpmlr så är det okej, eller SD om man nu vill rösta på dem. Det är det som är en demokrati. Att jag kan bestämma själv på vem och om jag vill rösta.
Är så trötta på alla som säger att det är en skyldighet att rösta, det är det inte, det är en rättighet, som man väljer att uttnytja om man vill eller ej. Det är ett ställningstagande att inte rösta, precis som det är att lägga sin röst på något parti. Innan så kunde man rösta blankt och detta räknades, nu räknas blanka röster som ogilltiga, alltså är det samma sak som att låta bli att rösta.
- Magnus som inte har bestämmt om jag skall rösta eller ej.Sv: I have a dream !
Njaaa jag är nog inne på att rösta på JuliListan,men visst ligger mina sympatier där.
>Spretig rent ut sagt.
Håller med att stringgensen saknas men jag tycker det är att "köpa ner sig" att förklara
att man inte begriper och ta det som intäckt för att inte rösta. Rösta På Söndag !Sv: I have a dream !
Gå och visa intresse genom att lägga en blank / ogiltig röst.
Magnus Gladh:
"Är så trötta på alla som säger att det är en skyldighet att rösta, det är det inte, det är en rättighet"
Jag håller med men det är viktigt att påpeka att inte alla har den rättigheten, jag försöker visa respekt mot alla de som dött i kampen om att få den rättigheten genom att i varje fall flagga för mitt intresse genom att knalla till valurnan och lägga i ett kuvert med en lapp som talar om vad min åsikt är. Vad det står på lappen eller om det är begagnat toapapper lägger jag mig inte i, visa i varje fall lite intresse.Sv: I have a dream !
Du har rätt att avstå att rösta, fast jag tycker att man (Överdriver lite..) borde torteras i fängelse om man använder den rättigheten.
Du borde enligt mej tvingas att rösta blankt.
Du har nog fel i att det är en demokratisk rättighet att slippa rösta om man inte vill. Det krävs ett visst valdeltagande för att ett val ska kunna godkännas (Känner inte till siffran i sverige men det kan säkert någon annan upplysa om.)
Om alla skulle utnyttja sin möjlighet att inte rösta skulle makten tillfalla antingen den sittande fördelningen eller en "tillfällig av staten utsedd ledning" som då inte är demokratiskt vald. Och det är ju inte demokrati enligt mej iallafall..
Begriper mej inte på personer som tar så lätt på det här i dagens läge med tex Irak som ett konstant mediabrus i bakgrunden.
Att du inte vet om du ska rösta, måste bero på att du inte vet vad du ska rösta på, kanske för att du inte brytt dig i frågan. Skriv det iså fall på din vita lapp.
Mvh
Rickard, kanske lite hårdare i orden än nödvändigt.Sv: I have a dream !
Jag har beställt ett nytt rs kort. Orkar inte leta upp mt gammla. Det skall inte inte hindra mig. ;o)