Jag har en algonet.se adress och idag fick jag reda på att under de två senaste veckorna har ca 20-30 mail skickats till mig på den adressen som aldrig kommit fram. Om algonet.se är med på en sådan svart lista förklarar detta varför jag inte fått mina mail. He he... Jag kan med säkerhet meddela att algonet.se, tninet.se samt glocalnet.se är svartlistat hos SpamCop och MailWasher. Alla Telenordia-alias påverkas också av denna svartlistning. Om jag inte minns fel så fungerar inte algonet.se adresser mer eftersom dom är uppköpta och det, dom har bytt till något annat nu så din adress har säker ändrat sig Alla gamla @algonet-adresser fungerar som de skall, med undantag för den aktuella, och olycksaliga, svartlistningen. Varför säger då inte supporten sanningen när man mailar dem? Mysko att du fick till svara att du skulle fylla i verifieringen för ditt epost-konto. Algonets servrar kräver inte detta (dubbelkollade nyss med folket här på kontoret). Tyvärr så finns det alltid personer som inte är lämpade för det här jobbet. Har man inte "koll på läget" bör man kolla upp fakta och inte gissa fram svar till kunderna... Dessa "svartlistor" brukar endast användas för att blockera avsändare. Om domänen/servrarna du ligger på är svartlistad borde det alltså inte påverka mottagning av mail, däremot kan det hindra dej från att skicka... Glöm inte att ni som är bonusmedlemmar kan få fria mailkonton här på pellesoft. Bara att säga till - det är en tjänst jag erbjuder er som tack för sponsringen. 10mb, förnamn.efternamn@pellesoft.se, imap. pop3 samt webbgränssnitt. Svartlistor används i båda fallen. Igår skulle jag även sända en fråga till en säljare på ebay via "ask seller a question". På ebay använder jag min algonet-adress och detta svar fick jag av ebay-mailservern: Denied due to spamming Var kan man kolla om en domän är svartlistad?
Var kan man kolla en sådan sak?
Sv: Var kan man kolla om en domän är svartlistad?
Anledningen till den säkra informationen är att jag jobbar på Glocalnet, som köpte upp Algonet och Telenordia för ca: 18 månader sedan. Vi jobbar just nu på att få bort domänerna från svarta listan så att våra kunder blir nöjda och kan skicka/ta emot epost igen.
Vil ldu ha ytterligare hjälp så kan du alltid ringa till supporten på telefon 0200-888888. Har du tur så kan det vara jag som svarar.Sv: Var kan man kolla om en domän är svartlistad?
Idag frågade jag dem och fick detta svar:
-----
Hej Patrik!
Jag har kollat upp detta och fick svar att algonet.se inte är svartlistad, men du kan bocka för servern kräver säker lösenords verifiering på ditt e-post programmet så borde det fungera.
Glocalnet Internetsupport
Internetsupport
Heikki R
-----
Varför dölja en sådan sak för sina kunder?
Och varför blanda in verifieringen i den enkla frågan om de är svartlistade eller inte?
Dålig stil måste jag säga, men stort tack till dig SilvioF som är ärlig!Sv: Var kan man kolla om en domän är svartlistad?
Har skickat ett internt mail till Heikki och sagt till honom att inte sprida ut felaktiga fakta till våra kunder. Kan hända att Heikki inte visste om detta då han började på företaget förra veckan och kanske inte har "koll på läget" än. Dessvärre är detta ingen ursäkt så jag passar på att be om ursäkt igen på Glocalnets vägnar.
Jag lägger även in en liten "reminder" i min kalender om att jag skall skicka ett iMail till dig så fort våra mailservrar är borttagna från svarta listan.Sv: Var kan man kolla om en domän är svartlistad?
Stort tack för din hjälp!
Alltid trist när mail man skulle fått har försvunnit, men får man en ärlig förklaring från sin provider kan man ändå acceptera det. Däremot Heikki's svar blir man bara irriterad på och det skapar både förvirring och sämre förtroende hos mig som kund.Sv: Var kan man kolla om en domän är svartlistad?
/JohanSv: Var kan man kolla om en domän är svartlistad?