Snart är det dags för sommarledighet och en uppskattad semester, kommer naturligtvis inte släppa mailen och kontinuerliga kontroller av inlägg på Pellesoft... Dom här punkterna är helt klart välkomna och Microsoft skall ha en stor eloge för ert stora engagemang såväl här på pellesoft som generellt för att aktivt verka för bättre kommunikation och kunskap om era produkter. Tack Pelle. för din återkoppling... Som person 95 kan man väl göra ett inlägg ;) Tycker M$ kan gott sköta sig själva lät bra ;-) För några år sedan eller så, hade ni en XP-tour. En stor fet buss med massa datorer i, som åkte runt... Det ser ju bra ut, speciellt de tre första sakerna. MSDN Live är alltid roligt. InHouse grejjen låter som en utmärkt idé, det kanske blir det närmaste man kommer till user group möten här i landet. Jag är typ hur intresserad som helst, synd bara att stockholm är ungefär 120mil söderut, annars vore det mycket trevligt.Vad kommer hända efter sommaren...
Men jag är lite nyfiken på vad ni som vill lära er mer om utveckling på Microsofts teknik och produkter i framtiden har för önskemål och funderingar. Vi har massor av ideér och planer, men vill tidigt ge er en möjlighet att påverka.
För att göra detta enkelt så kommer här en osorterad lista av några av våra kommande aktiviteter:
MSDN Live
2 gånger om året kommer vi åka land och rike runt (nu också i fler städer än Stockholm, Malmö och Göteborg) med hel eller halvdagars seminarier som riktar sig till professionella utvecklare som vill dyka ner ytterligare i våran teknik.
MSDN InHouse - namn inte bestämt
1 gång i månaden kommer vi att arrangera mindre seminarier i Microsofts lokaler i Akalla i Stockholm, för upp till 50 deltagare, där det kommer att varvas presentationer, diskussioner, demonstrationer runt massor av ämnen, allt från DirectX till BizTalk, från ClickOnce till COM+.
MSDN Labs - namn inte bestämt
1 gång i månaden kommer vi att arrangera laborationstillfällen för upp till 20 personer runt ämnen som är intressanta för närvarande. Tanken är att alla deltagare tar med sin egen dator, vi bidrar med Virtual PC och en disk-image som kan användas att labba på. Olika ämnen varje gång.
MSDN Chats
Ett antal chattar planeras att sättas upp i samband med andra evenemang, på kontorstid!
MSDN WebCasts - namn inte bestämt
Ett antal streamade live presentationer kommer att hållas och presentera ämnen som kanske är för smala för att attrahera en stor mängd av utvecklare, t.ex. MSMQ i .NET eller något annat.
MSDN TV
Vi kommer att spela in ett tjugotal till filmer (du vet väl att det finns 31 filmer om .NET och annat redan idag på http://www.microsoft.com/sverige/msdn/msdntv/) med demonstrationer och text.
Jag har några andra kort i fickan också, men vill gärna veta vad nu tycker om ovanstående, för att veta att vi spenderar vår tid och resurser på saker som ni vill vara med om.
Och förresten, än så länge så ser det ut som om allt kommer att vara gratis!
Hör av er, jag läser och beaktar ALLT som ni säger åt mig, vill ni inte posta här så skicka mig ett mail på JohanL@microsoft.com.
MvhSv: Vad kommer hända efter sommaren...
Något jag skulle vilja se är mer praktiska lösningar som gjorts på företag där man lyfter upp hur teknik har använts, varför och vilka problem eller lösningar man bemästrade. Givetvis är detta svårt för det kräver att utvecklare och företag hör av sig, men jag tror det går.
Jag skulle också vilja se lite fler tävlingar som pellesoft och microsoft kan göra tillsammans för att utvecklare och entusiaster skall sporras och komma in i att börja programmera i .net. Nu är ju detta inga problem för ni ställer alltid upp - dock behöver vi tillsammans komma på spännande uppslag.
Jag förvånas över det dåliga artikelskrivandet. Att publicera en artikel är ju världens reklam om sig själv, företaget och sina kunskaper. Varför fungerar det så bra utomlands men inte i Sverige - vad kan vi göra här för att sporra fler?
Det har snackats mycket om licenser för såväl .net och MSDN Subscription. Roligt vore om vi kunde erbjuda fler medlemmar en kraftig rabatt och på så sätt öka intresset att använda Visual Studio och få del av alla de enormt fördelaktiga funktioner, finesser och annat som finns där.
Folk frågar även om de kan få tag på vs2005 för utvärdering. Roligt vore om vi kunde erbjuda några detta och samtidigt be dom skriva artiklar och information om sina upptäckter, fördelar och annat för att berätta vad det innebär för gemene man.
Skulle också vilja se att vi samlar ihop frågor som medlemmar ställer och vi kan få svar på dirket från Redmond via er. Exempelvis buggar eller förbättringar på alla produkter - det verkar idag som det är svårt att få fram sin röst och det gynnar alla med bra förslag om framtida produkter.
Hoppas några av detta ideer kan vara användbara..Sv: Vad kommer hända efter sommaren...
Jag blir lite förvånad när 88 personer har varit inne och läst inlägget och bara 1 person (Pelle) har kommit med förslag och kommentarer...
Vad beror det på?
Dåliga förslag?
Tillräckligt bra förslag?
Orkar inte bry sig?
Har inte tid?
M$ kan gott sköta sig själva???
Kom igen nu, om det är något som ni har på önskelistan så hör av er!
MvhSv: Vad kommer hända efter sommaren...
Ett önskemål är fler händelser utanför sthlm. Jag ogillar inte sthlm, men det är lååååångt att åka dit (jobbigt med en fulltower på flyg).
Jag hade gärna velat gå på seminarier eller liknande om .NET i Skåne, och flera av alternativen du nämnde ovan lät intressanta. Och jag tror nog att det är många även från norr som är intresserade av detta.Sv: Vad kommer hända efter sommaren...
Jag skulle vara intresserad av att vara med och labba, men har nog samma problem som alla andra.
Jobbigt att släpa en fulltower på tåget, att man är arbetlös med knackig ekonomi gör inte saken bättre.
Kostar det pengar så är det ännu svårare.
//Anna-KarinSv: Vad kommer hända efter sommaren...
hehe..
Nej... Du är inte ensam om problemet. De tär flera av oss som även vill ha feedback på artiklar, krönikor, inlägg m.m. men får inte ett ord. Jag tror mycket handlar om att de inte vet tillräckligt om ämnet eller vet vad som finns o kan väntas komma. Tycker även antal nya inlägg har minskat i forumet jämfört med förra året, trotts att det är flera användare online och medlemar på Pelles site. Vet ej varför det är så. Antigen tror man att man kan allt så fort man vet hur man kopplar sig mot en databas och struntar i att lära nytt, eller så kanske de behärskar sakerna rätt bra nu.
Jag personligen anser att de flesta bör kunna grunden, så den behöver ni inte lära ut. Gå in på mer viktiga bitar istället. Kan de inte grunden måste man tvinga dem att lära sig den, annars kommer man aldrig bli en bra utvecklare. Test test test, experiment, experiment, söka information, tänka tänka är väldigt viktigt. Jag ser en brist i just tänka. Vi är lata helt enkelt och då vi är vana att storebror hjälper oss, man bryr sig inte att lära nytt om inte storebror kräver det.
Här är en kul film, kanske den kan sätta sprutt på folks tänkande...
<utl: http://media00.nrk.no/nrkno/underholdning/oysteinogmeg/munk.wmv>
Ett annat stort problem är många svenska företag. De ger inte så mycket plats åt vidareutveckling av personal, och då fölretagsledarna oftast inte förstår mjukvaruutveckling (eller tror sig förstå!) nöjer de sig med det synliga resultatet, de struntar i fasaden bakom. Fasaden som egentligen är själva motorn och den som i längden genererar framsidans kvalité. Jag har jobbat på en rad olika företag nu, och det är alltid lika intressant att se hur de fungerar. De startar bra, men så fort de inte för se något resultat (något man kan ta på eller visa kund!) får de panik och helt plötsligt tvingar de utvecklarna till att gå från en bra metod till en oorganiserad utveckling för att snabbt kunna visa kunden ett fungerande yttre. Powerpoint presenationer, skärmdumpar eller statiska sidor räcker inte. Även om sådant fungerar fint i andra länder och ger lönsamhet. Man är rädd att kunden inte skall förstå. Ett företag la ner sitt projekt för att en demo inte han fram till en mässa för något årsedan. Jag sa, men vi har skärmdumpar, vi kan bygga ihop en live presentation och annonsera vad vi har på gång, det är bättre än att inte visa nått. De valde att inte visa nått och all den tid och de pengar som lades på projektet gick upp i rök. Hur vanligt är inte det? Det har hänt förr, och kommer att hända igen.
Man får inte plats med nyutveckling. Man struntar i säkerhet, kvalité vilket inte ger lönsamhet i långa loppet. Det är synd. (OBS! De struntar inte i det, fel ord kanske? de bara inte kan se framför sig vart det kommer att leda.) Inte ett enda projekt som jag vart delaktig i har fått byggas efter en noga vald metod. Och inga har heller hållt den deadline som satts pga detta. Och inga av systemen har direkt hållt i det långa loppet och slutligen kostat företaget ottroligt massa pengar för att man inte fick satsa på dess kvalité... Många företagsledare har även svårt att lyssna på deras utvecklare, av någon mysko anledning anses man mindre värd ju längre ner man kommer i organisationskedjan.
Utvecklare vet brister, de vet vad de behöver göra, de känner till sins kunskaper, de vet med sig saker, de ser systemet inifrån. Tycker man som ledare skall lyssna mer på vad de har att säga. De är motorn i ett utvecklingsföretag. De är som ett hjärta, När hjärtat skriker är nått fel. Men stoltheten vill nått annat och fortsätter att pressa hjärtat, tills det inte orkar mera och något går i kras.
Ett annat företag jag var på för 2 årsedan tog in en ny chef. Denna person hade jobbat som ex-programmerare och var kontaktpersonen mellan utvecklare och företagsledning. Dock fick inte utvecklarnas ord någosn större mening då denna ex-utvecklare tordde sig kunna saker. Vad utvecklarna sa spelade inten större roll. I organisationen lyssnade man på den som var äldst och som hade jobbat mest, du kunde han också bäst. Men för 100 årsedan lärde man sig lika mycket under hela sin skoltid det man idag lär sig i grundskolan uder ett år. Våra utvecklare fick inte utvecklas för de skulle hålla sig till den gamla kunskap ex-programmeraren hade.
Så länge företagare inte ser detta, så kommer man ha problem. En utvecklare får inte sin tid att utvecklas, och inte heller tid att utveckla så som de bör utvecklas. På så vis minskar kunskaperna och vetskap om att kunskaper finns att hämta... Det hjälper inte att trycka i utvecklarna en massa föda om de ändå inte får använda den. Tyvärr...
OBS! Det finns undantag, vissa kan lyssna på sina utvecklare, så jag vill inte dra alla över en kant...
Man det är skillnad på vissa och majoriteten.
Vi vill lära nytt, men får inte plats och får inte utnyttja våra nya kunskaper.
Vilket företag betalar 2 månader extra för att man vill ha ett säkrare system? När de bara ser två månader som en extra kostnad och lönsamheten blir 2 månader längre fram?
Mvh JohanSv: Vad kommer hända efter sommaren...
En Developer Tour, där ansvariga + supportnissar och andra var med, så man kunde snacka "live" med dem man chattar med. Skulle sitta fint :)
/mickeSv: Vad kommer hända efter sommaren...
Chat, webcasts och filmer har jag personligen inget större behov av att se på svenska. Amerikanerna producerar redan mer sånt än jag hinner kolla på eller delta i. Därmed inte sagt att det är en dålig idé, det finns säkert de som föredrar svenskt material.
MSSv: Vad kommer hända efter sommaren...