Någon här som deltar i Projekt Euler där man skall lösa matematikproblem mha datorn? Har aldrig hört talas om den tidigare men nu är jag medlem...vet inte när jag hinner sätta igång och koda dock, men det verkar skitskoj.../Per hade inte heller hört om det, men har nu löst en par tre uppgifter.. verkar intressant.. Nu får det räcka för idag, 13 lösta problem, 11% genius. Ligger på plats 165 av 600 med 122 poäng... Missade det här tipset, va bortrest, men det där va kul. Har gjort 15 uppgifter, ligger på plats 167 av 669 användare. Tyvärr måste jag göra det på arbetstid eftersom mitt internet hemma har slutat fungera. =/ Då leder jag fortfarande, men knappt. 17 uppgifter och 144:e plats. Uppgift 67 är den svåraste (högsta numret) jag klarat av. Räknar med att du går om mig snart, då jag sitter inte så mycket med det nu... Njae... jag har faktiskt bara löst två uppgifter sen sist. Högsta jag har klarat var nummer 59. ang #22: så fick jag nog till det, eventuellt kan du ju ha räknat med 0-baserat index? Men du har helt rätt, uppgiften är rätt fånig.. Hmm, 22:an har jag också misslyckats med! Ska kolla om det är noll-baserat index som är problemet i min kod...kan kanske vara det... <b>Då leder jag fortfarande, men knappt. 17 uppgifter och 144:e plats.</b> > <b>Då leder jag fortfarande, men knappt. 17 uppgifter och 144:e plats.</b> Jag började med 59:an eftersom jag tycker kryptering är kul. Den var väldigt enkel. Tog en knapp minut att skriva ihop ett php-skript. Sedan funderade jag på om jag skulle be den testa alla kombinationer och med hjälp av frekvensanalys komma fram till när den fick ett resultat på engelska. Men eftersom det stod i uppgiften att lösenordet bara skulle bestå av tre tecken beslöt jag mig för att prova på egen hand först. Tittade på den krypterade texten och det tog väl bara sju sekunder tills jag såg vilket lösenord det kunde vara. Jag provade det och det var rätt. Frekvensanalys? > Frekvensanalys? Brukar det kallas så? Själv har jag löst ett par uppgifter på papper och då bara använt datorn som miniräknare. Fan ta den som hittade på problem nr 22 (den med alla förnamnen)! Jag hittar inget speciellt i min lösning av problem 22, så det skall inte vara några konstigheter med den. Du missar inte att ta med sista namnet i summan? Och nu löste jag uppgift 52 utan att ens räkna. Använde bara gamla kunskaper om en viss decimalutveckling. Har inte orkat gå genom alla problem, men ser att min gamla kunskap om hur Nu ligger jag strax bakom dig Per, men det börjar bli tuffare nu måste jag medge. Har suttit hela dagen och fixade nog 10-15 problem under första halvan av dagen men under eftermiddagen och kvällen har jag kört fast på allt. Ger upp för i helgen, får se när ny inspiration dyker upp :-) Ligger strax efter Per i listan (position 45) med 690p, 47 uppgifter och 63% lösta. Det börjar ta emot nu dock :-) oj då... jag har en del att göra då... fast börjar bli lite svårt med vissa. Hur går det för er? Har ni lagt ned detta projekt? Själv sliter jag med 8 kvarstående problem (inklusive den MYCKET irriterande, egentligen skitenkla, 22:an :-) och ligger nu på plats 25... ..har nog legat lite på is för min del med 38 lösta, 529 poäng på plats 62 för tillfället, dock inklusive 22 :) Det har stannat av litet för mig också. Får väl försöka göra ett ryck. Klarade precis av problem 29. Har defenetivt inte lagt ned... kodar lite nu och då och det går fortfarande frammåt. ligger på 91 plats för tillfället. För några veckor sedan när jag besökte en kompis började han berätta om ett matteproblem han hade funderat över: på hur många sätt kan man gruppera n likadana prylar, utan hänsyn till ordning? För sex mynt finns det t.ex. 11 sätt att gruppera dem: Jaså var det du som var "skyldig" till de tre nya :-) <b>Menar dom verkligen att P(n) ska vara jämnt delbart med 1 000 000?</b> Jahapp, vad ska man göra nu då? Nu när man är 100% geni? :-) Jag funderade faktiskt idag eller igår över hur det går för dig, om du kanske hade gjort ett ryck för att gå om mig... Och det har du alltså gjort nu... *hjälp* Felet var något så retfullt som att jag använde .Nets sortering på Array-klassen. Den är Culture-sensitive och behandlade W och V som samma bokstav. Det lustiga är att jag skrev en egen sorteringsrutin (inget fancy, bara en bubbelsort) och fick samma felaktiga resultat. Det var först när en kompis löste problemet i VB6 som jag började jämföra resultaten efter att listorna var sorterade och upptäckte detta. Vilket leder mig till att tro att även < och > sorterar efter CultureInfo!? Eller så var det något annat fel som gjorde att jag inte fick rätt resultat när jag använde min egna sorteringsrutin...Projekt Euler
http://www.mathschallenge.net/index.php?section=projectSv: Projekt Euler
Sv: Projekt Euler
Heter "Vas"Sv: Projekt Euler
Måste dock säga att jag ovanligt ofta får fel svar p g a att reglerna är otydliga.
Synd också att man inte kan utbyta algoritmer på de uppgifter man har klarat. Skulle varit kul att se hur andra löst liknande problem...
/PerSv: Projekt Euler
Hade någon uppgift som jag inte för allt i världen kan se vad jag gör för fel på, nummer 22. Jag får exakt samma resultat för COLIN som det står i beskrivningen, men summan blir tydligen fel. För övrigt fånig uppgift.
Saknar också möjligheten att kolla _hur_ andra har löst det - vem fan bryr sig om _vem_ det är det som hhar löst det?
Jaja... vi får väl se om man orkar ge sig på några fler...Sv: Projekt Euler
/sdahlbac @ 147Sv: Projekt Euler
Leder bland vilka? Jag (md2perpe) har löst 46 uppgifter och ligger för tillfället på 46:e plats.
(Men jag har inte varit särskilt aktiv sedan jag skrev startinlägget i den här tråden.)
<b>Uppgift 67 är den svåraste (högsta numret) jag klarat av.</b>
Den är ju enkel.Sv: Projekt Euler
> Leder bland vilka? Jag (md2perpe) har löst 46 uppgifter och ligger för tillfället på 46:e plats.
> (Men jag har inte varit särskilt aktiv sedan jag skrev startinlägget i den här tråden.)
...och hur ska jag veta det? Självklart menade jag över Niklas, som är den enda utöver jag själv som angett var dom ligger i listan.
> <b>Uppgift 67 är den svåraste (högsta numret) jag klarat av.</b>
> Den är ju enkel.
Det var därför jag skrev "högsta numret" inom parentes eftersom jag också tyckte den var enkel, speciellt när man redan löst nummer 18 på "rätt" sätt. Samtidigt så är de ju sorterade (om jag förstått det rätt) efter hur många som har löst dem...Sv: Projekt Euler
Brukar det kallas så?
När jag har ägnat mig åt frekvensanalys så har det varit av harmonisk distorsion i op-förstärkare. Jag har bara hört talas om monogram-, bigram- och trigram-analys.
Nåväl, själv gjorde jag en fulvariant på 59:an. Tänkte höra vad ni tycker om såna grejer.
De olika problemen får lösas genom att programmera, eller hur?
Om jag då för en uppgift skapar ett strängrepresenterat tal och använder det så är ju det naturligtvis ok. Får jag återanvända den till en annan uppgift?
Då borde jag ju lika gärna kunna använda en redan färdig klass för det, som jag inte skrivit själv? Återanvänding, liksom. Det är bara mindre chans att jag gör något fel.
Är det ok att använda matematiska program för det, t.ex. MATLAB eller Mathematica eller något liknande?
Hur som helst så löste jag 59:an med Excel. Bruteforce, typ. Visade första 10 tecknen för alla kombinationer av första och andra bokstaven samtidigt, och stegade sen igenom den tredje bokstaven.
Tog lite lång tid för en miss jag gjorde men ändå... tycker ni det är ok att använda program på det sättet?Sv: Projekt Euler
Frekvens är ju två saker. Det du tänker på är svängningar per sekund, men så kan det ju också hur vanligt förekommande (frekvent) något är. Jag har sett det användas på båda sätten.
> Nåväl, själv gjorde jag en fulvariant på 59:an. Tänkte höra vad ni tycker om såna grejer.
Jag tycker man får bära sig åt hur som helst. Däremot kan man ju få stilpoäng för att man gör det snyggt eller snabbt.
Just xor-"kryptering" har ju den stora bristen att det blir ganska intressanta resultat med mellanslag i texten som ska krypteras. Det var det som i det här fallet gjorde att jag såg lösenordet nästan direkt som jag tittade på den krypterade texten. Jag behövde alltså inte göra någon brute-force utan behövde bara testa en kombination, som visade sig vara rätt.
Hemskt nog så används xor just så där ute i verkliga livet i säkerhetsprogram som finns till salu :-
http://www.tydal.nu/se/security/atrise.htmlSv: Projekt Euler
Är det något trix med den, typ något extra eller ogiltigt tecken i filen som man måste ta hand om? Jag får rätt värde på COLIN så jag kan omöjligt se vad som är fel...
(28 avklarade och 86:e plats nu, känner du hur jag flåsar dig i nacken Per? :-))Sv: Projekt Euler
Borde kanske göra ett ryck och göra några uppgifter till snart...Sv: Projekt Euler
man vaskar fram "primtal" fortfarande har relevans.Sv: Projekt Euler
Kan dock fortfarande inte smälta att jag misslyckats med 22:an.....gaaaah!Sv: Projekt Euler
..detta borde iofs fortsättningsvis ligga på is.. mitt slutarbete borde bli färdigt istället.. :/Sv: Projekt Euler
<code>OOOOOO
OOOOO O
OOOO OO
OOOO O O
OOO OOO
OOO OO O
OOO O O O
OO OO OO
OO OO O O
OO O O O O
O O O O O O</code>
Vi diskuterade problemet och jag hittade en rekursiv formel. Den var dock inte särskilt effektiv visade det sig när jag kom hem och prövade på datorn. Efter en del funderande kom jag fram till en annan formel som var betydligt effektivare och jag kunde sedan maila över litet värden till min kompis.
Redan hos honom tyckte jag att problemet kunde passa för Mathschallenge - Projekt Euler (http://www.mathschallenge.net/index.php?section=project) och efter ett tag skickade jag ett mail om det till projektet. Idén föll i god jord och för ett par dagar sedan kom tre uppgifter, varav en var en som jag i princip redan hade löst.
Jag har nu löst 72 av 78 problem och uppnått 91% "geni".
Hur går det för er?Sv: Projekt Euler
Jag har löst den med att räkna ut på hur många sätt man kan summera ihop talet 100 (problem 76), men min lösning var lite...well...inte så straight forward och jag förstår den fortfarande inte :-) Jag började också med en rekursiv lösning som inte höll alls. I stället fick jag göra lite arbete för hand och söka lite på nätet efter en viss nummerserie. Och visst fick jag napp! Tack vare siten The Online Encyclopedia of Integer Sequences : http://www.research.att.com/~njas/sequences/
Samma formel som jag fick fram kan användas på uppgift 78, det är jag ganska säker på. Men min dator säger stopp innan jag kommer fram till rätt svar. Menar dom verkligen att P(n) ska vara jämnt delbart med 1 000 000? Gissar att n blir riktigt högt i så fall...hittills har jag bara beräknat upp till ~1350 därefter vrider sig min dator i plågor och skriker efter mer minne :-)
Själv ligger jag strax efter dig i listan, Per. Plats 27 med 84%.Sv: Projekt Euler
Japp.
Och n blir ganska högt, men inte över 1 000 000.
Jag gjorde själv många försök på problem 78 innan jag lyckades.Sv: Projekt Euler
Betade precis av den sista uppgiften på www.mathschallenge.net...Woohooo!Sv:Projekt Euler
Så 22:an löste sig till slut...? Vad var felet?Sv: Projekt Euler
Jag får alltså erkänna att jag inte grejade 22:an förrän kollegan visade mig sin lösning. :-(
För de sista svåra uppgifterna gick jag över till Mathematica vid flera tillfällen eftersom jag inte lyckades skriva tillräckligt effektiva algoritmer själv. Mina mattekunskaper har passerat bäst-före-datumet... :-)
En-minuts-regeln har jag brutit mot hur många gånger som helst. Orkade helt enkelt inte bry mig om det på slutet. Kanske återvänder jag till dessa problem någon gång och gör om dem enligt reglerna...vem vet...