Finns det typ ingen möjlighet för ett brännar program att läsa av serienummret på en tom CD-skiva Att läsa av serienummret har du inte så stor nytta av, skivorna har inte unika nummer då de tillhör samma batch. Annars är tanken rätt så god, varianten som används av speltillverkare (t.ex.) bygger på att man pressar skivan med ett fysiskt fel som man sedan kodar för att programmet ska hoppa över. Aha jag förstår, lite synd att det inte var unika serienummer annars kanske det hade varit en möjlighet att skapa ett sådant kopieringsskydd. Jag tror det är väldigt svårt, i princip omöjligt, att gära ett kopieringsskydd som inte går att knäcka. Det fanns en liknande tråd här på pellesoft nångång tidigare, och då rekommenderades följande: http://www.cdsx.se/Kopieringsskydd?
och sedan baka in det i en fil (t.ex i installations programmet ) som bränns ner på skivan
Som sedan Installationsprogrammet kontrollerar, om det är olika serienummer på CD skivan och i Installations programmet så nekas installation
Om det t.ex är ett spel så kan den ju kräva CD:n som även där läser av serienummret.
Samma sak där...olika = Nekad körning
Men hur är det isåfall med ISO och Bin - filer som kan användas för bränning och även Simulering av Cd i t.ex Deamon Tools, följer skivans serienummer med även då?
isåfall är denna tanke värdelös.....
det kanske det är ändå?Sv: Kopieringsskydd?
En enkel lösning är att (om man bränner skivorna själv) lägga till en eller flera dolda tecken i skivans title och göra en nyckel gentemot dom, det är inte så många cd-brännarprogram som låter skivans title vara helt orörd nämligen.Sv: Kopieringsskydd?
Men det hade kanske varit en tidsfråga innan Hackers hade knäckt skyddet.
Men i för sig så hade de fått kompilera om Installations programmet för att sedan lägga in den aktuella serienummret.
I give up, Let´s try to find something new...Sv: Kopieringsskydd?
Hackers tar helt enkelt bort det där anropet man kanske gör för att jämföra serienummer etc.
Man kan nog bara göra det olika svårt att knäcka, men en erfaren hacker klarar nog av det mesta...
Mvh,
ThomasSv: Kopieringsskydd?
Jag vet dock inte alls om/hur det fungerar, men jag tyckte det lät intressant vid tillfället och stoppade det som bokmärke :)
Om du testar eller undersöker vidare får du gärna skriva en rad. Gör en sökning i forumet på "kopieringsskydd", så kanske du hittar tråden.