Testa Er på detta reklam erbjudande matte ?. Rätt avskrivet intygas SvenPon. Det är väl inget lurendrejeri, kanske utnyttjande av folks dåliga räknekunskaper ;) Antingen är det en jättemiss eller så är det lurendrejeri. Jämförpriserna införde man för längesen för att man skulle se vad snittpriset i riket låg. Idag använder man det lite hur som helst, så frågan är vad de jämför med. Jag tror att det finns en prisinformationslag som styr hur prissättningen ska se ut. När det gäller förpackningsvaror så ska det finnas jämförpris med. Det finns troligtvis undantag. Men eftersom det här rör sig om 200 g av räkor så tror jag att det måste finnas jämförpris med, i alla fall i annonser. Tyvärr finns det inga regler för detta. Det härstammar från en rekommendation som togs fram gemensamt av ica-handlarna och coop till deras butiker. Man ville visa vilken prisinriktning man ville att butiken skulle följa, så att det inte blev prisdumpning på varor. Kommunistkonkurrens skulle man kunna kalla det ;) Det har i alla fall funnits en prisinformationslag som an var tvungen att följa om man sålde till konsumenter. Där fanns det regler om jämförpriser. Jag hade fel nu ;)Vivo lurara oss eller ! ?
SKAGEN/KRÄFT/RÄKRÖRA
200 g (39:80) jmf 75:-/kg ditt pris 30:00 st
Då skulle väl 5 packet(1kg) kosta 150:- jmf 75:- eller ?Sv: Vivo lurara oss eller ! ?
De lovar ju inte ett nedsänkt pris.Sv: Vivo lurara oss eller ! ?
Varken 30 kr eller det ursprungliga priset för 200 g ger ju ett kilopris på 75.
Jämför priser började man väl med just för att köpare lättare skulle kunna jämföra olika varor och inte alltid behöva kontrollera förpackkningsstorlekar för att inte bli lurade.
Om de då sätter ut fel jämför pris så är det antingen en miss eller ett sätt att försöka lura folk. Sv: Vivo lurara oss eller ! ?
Sv: Vivo lurara oss eller ! ?
Det finns även regler för hur man räknar fram jämförpriser. I detta fall tar man nog priset delat med vikt i kilo, 39.80/0,2 eller 30/0,2. I inget av fallen kommer man fram till 75 kr.
Jag kan naturligtvis ha fel.Sv: Vivo lurara oss eller ! ?
Sv: Vivo lurara oss eller ! ?
Har den upphävts och i så fall när?Sv: Vivo lurara oss eller ! ?
"6 § Priset för en vara skall anges dels per förpackning eller annan enhet i vilken varan utbjuds till försäljning (försäljningspris), dels per kilogram, liter, meter eller annat vanligen använt mått för varan (jämförpris)."
Den fanns inte när man talade om jämförpriser på 80-talet. Då var det rekommendationspriser för butiker där rabatter på livsmedel var priser man satte som avvek nedåt från jämförpriset.