Min sambo och jag hade en animerad diskussion om vad det ordet betyder ! En intelligent person är den som kan lösa ett problem genom att anpassa sig till det. För mig är intelligens följande: Ahhh Ni svara på samma sätt som jag så frågan är löst :-) En kort liten story som gör mig ödmjuk. Menigitis ! SvenPon: De där jävla internet-IQ-testen är ju för övrigt ganska kul. Hahaha... humbug! Hahaha, jag fick 158 på det som Danska mensa har på sin websida, på mensa i örebro så klarade jag inträdesprovet galant (131 enligt samma skala som webtestet). Men man ska aldrig glömma att intelligens är variabel och en dålig dag kanske man har 80-90 poäng medan man en bra dag har 140 poäng. En intressant aspekt är att många intelligenstest är utformade som så att man kan skriva dom flera gånger (med ett visst tidsintervall emelllan), utan att de för den skull är ogiltigt. Och dessutom är det helt klart möjligt att träna upp "intelligensen" i sådana test. Det var en bra sammanfattning,man har mer nytta av ett gott minne än ett flummigt IQ värde. Sen tycker jag nog att intelligens är ett relativtbegrepp.. som sven säger.. en apa som kan fiska myror är smart men jämfört med en människa som kan flyga till månen så är den korkad. Samma relativa jämförelser kan se inom en art. Där avviker jag lite i åsikt. Ett gott minne kan vara bra att ha, men förmågan att anpassa sig efter en given situation ser jag som mer användbar än ett bra minne. Utan minne måste man anpassa sig till varje situation som uppstår, med gott minne och erfarenhet kan man arbeta snabbare och använda sin intelligens till saker som är komplicerade. Jag menar det att intelligens är inte mycket värt utan minne; och minne är inte värt mycket utan intelligens. <b>"Man är intelligent när man löser ett problem som man aldrig förr stött på"</b> Lite skeptisk till hurvida erfarenhet har med intelligens att göra eller inte.. jag lutar åt inte .. och sen kom jag på en situation till.. folk med autism kan ofta vara extremt duktiga på mattematik och liknande saker, är de intelligenta? De har juh mer direkt tillgång till vissa delar av hjärnan vilket skulle kunna tyda på att intelligens är något anatomiskt.. en neurologisk skillnad som avgör hur "intelligent" en individ kan bli.. då kan mycket väl i ntelligens vara ärftligt.. säkert många som forskat om detta redan och kommit till slutsatserna, men eftersom jag inte läst deras publikationer så skriver mina funderingar ändå ;) Direkt från SAOL: Hmm, det är kanske meningen att förståelsen ska överlämnas till de intelligenta ;) *skojar* Men i så fall betraktrar man intelligens som en slags "talang", när man nästan är helt säker på att "talanger" inte existerar. Det finns alltså inga "diskreta hopp" mellan hur bra olika personer är på saker, man bara råkar ha lättare för det. Förresten: Jag vill bara tillfoga en liten "detalj" i frågan. Har en tråd som jag tror är intressant: Nästa naturliga följdfråga är: Hur är man om man är dum (brist på intelligens, inte taskig)? Det naturliga är att man rakt av säger motsatsen till det man skrivit här, men tänker man efter lite är det kanske inte så självklart. :) >Hur är man om man är dum (brist på intelligens, inte taskig)? Intelligens ?
Hur är man om man är intelligent ?
Såg ett program med Ophera där ett litet barn(flicka 4) visade på märklig förmåga att komma ihåg saker.
Var hon intelligent ? eller ?
Jag har min uppfatning som kan beskrivas med 14 ord i en mening. Jag redovisar mina 12 ord sist .Sv: Intelligens ?
En smart person är den som kan lösa ett problem genom att anpassa det till sig själv.
Håller en smart person en tidning upp och ner vänder den på tidningen.
Håller en intelligent person en tidning upp och ner börjar den lära sig läsa upp och ner.
En vis person är både smart och intelligent.
Kanske inte jättesant, men lite lustigt... =)Sv: Intelligens ?
Förmågan att ta till sig och anpassa sig efter tillgänglig information.
Ett bra minne är inte jämställt med en hög intelligens, minnesförmågan är baserad på intresset att vilja komma ihåg saker och ting, den är dessutom möjlig att träna upp. Genomför följande experiment:
1. Be någon skriva tjugo ord på ett papper, lägg fem minuter på att försöka memorera orden, be den som skrev papperet att förhöra dig på orden om en vecka. Kommer du ihåg fler än tio ord och deras plats i listan har du ett mycket bra minne.
2. Be någon skriva tjugo ord på ett papper, fast numrerade denna gång, lägg fem minuter på att försöka memorera orden, be den som skrev papperet att förhöra dig på orden om en vecka. Kommer du ihåg fler än fjorton ord och deras plats i listan har du ett mycket bra minne.
3. Be någon skriva tjugo ord på ett papper, lägg fem minuter på att försöka memorera orden fast koppla samtliga memorerade ord med en händelse från ditt liv i en kronologisk ordning, be den som skrev papperet att förhöra dig på orden om en vecka. Kommer du INTE ihåg fler än fjorton ord och deras plats i listan har du ett dåligt minne och behöver träna det.
Själv kan jag komma ihåg upp till 95% av listan, under förutsättning att jag fått förbereda mig (mental avslappning).Sv: Intelligens ?
"Man är intelligent när man löser ett problem som man aldrig förr stött på" (14 ord blev det)
Minne är bra att ha,men har egentligen inte med intelligens att gör om man inte
kan utnyttjar det på ett konstruktivt sätt.Nu är det så att dom som är med i "Mensa"
ofta också har gott minne. Själv fick jag 128 i IQ när dom gjorde en allvarlig test på mej.Sv: Intelligens ?
När jag var 13 så drabbades jag av baktriell hjärnhinneinflamation.
Jag skulle egentligen dööö . Men ! en docent i Lund som experimenterade på mig räddadde mig.
Han är säkert känd , om någon känner igen honom så ge honom en kram från Sven.
1953 bakteriemenegit Lund Epedemisjukhus.Jag var dömd att bli döv för att jag behandlades
med Streptumecin(osäker på stavningen).
Han fixade mig, jag hör som en örn och klarade testet att bli pilot , nu är jag 65 år.
Jag blev inte pilot ,jag blev spanare/navigatör, det var bättre att bestämma var taxibilen skulle gå.Sv: Intelligens ?
Vilka diskutioner som du och din Sambo har alltså :)
Har för mig att jag har läst ett annat inlägg där ni hade två skilda uppfattningar.
Sitter ni vid kaffebordet och diskuterar :)Sv: Intelligens ?
Man ska titta på några former och gissa vad som kommer efter, så är det typ bara
"En sekvens är: \|/-
Vad kommer efter?"
Fick 164 på en sån... yeah right... =)Sv: Intelligens ?
En annan fundering är om konstruktören av ett dylikt test klarar full pott efter en viss period...Sv: Intelligens ?
Samtidigt så tycker jag att intelligens är en ganska meningslös grej. Oavsett om jag har hög intelligens eller inte så har det inte hjälpt mig mycket i utbildning och jobb osv., utan mitt minne, att jag har lätt för svenska och engelska, att jag har intresse av att lära mig och att lösa problem.
Men det är ju också meningslöst om man inte har någon social kompetens, utan det kan man på sin höjd bli ensamforskare. Nä, intelligens är inget bra mått. I mitt tycke.Sv: Intelligens ?
Förmodligen finns det nån sorts koppling men ointressant.
Jag tycker att apan som tar ett grässtrå och stoppar ner i en hålighet för att fiska upp myror är intelligent.Sv: Intelligens ?
Sv: Intelligens ?
Minnet och intelligensen har ingen koppling med varandra alls, en purdum akademiker med fotografiskt minne kan inte ta sig hur långt som helst i livet, han kommer aldrig att passera sin egen inkompetensnivå.Sv: Intelligens ?
Men samtidigt är "akademisk förmåga" ganska ointressant om man är dålig socialt. Kan man inte hantera kritik, inte anpassa sig efter andra personer, inte ge konstruktiv kritik, etc., så kommer man definitivt ingenstans.Sv: Intelligens ?
Intelligents är resultatet av kreativitet, logik och erfarenheter hos en person. Dessa faktorer är avgörande för hur intelligent en person uppfattas vara.Sv: Intelligens ?
intel,lig,ens s. -en -er förstånd,
skarpsinne, begåvning; intelligent person
el. väsen; de intellektuella i ett land o.d. Sv: Intelligens ?
För mig har intelligens alltid varit ett mått på abstrakt tänkande. Förmågan att lösa ett problem (matematiskt, överlevnad, vad som helst) där man har 0 i förutsättning kräver intelligens. Ju snabbare man löser det problemet, desto intelligentare.
Man kan väl jämföra det med en sport. I princip vem som helst kan bli en riktigt bra hockeyspelare, men den med talang behöver inte anstränga sig lika mycket.Sv: Intelligens ?
Konstnärlighet är en sån sak. De flesta tror att man behöver "talang" för att rita, eftersom de som var riktigt bra på det när de var små är de som är bra på det när de blir stora. Men så är det inte; teckning är en förmåga som kan tränas upp, men bara de barnen som var allra bäst blev motiverade nog att fortsätta. Själv var jag förhållandevis duktig på att teckna när jag var liten, men jag fick i stort sett aldrig någon kritisk uppmuntran och jag fick inte lära mig hur man skulle se, så jag la ner teckningen.
För något år sedan började jag igen, och har nu lyckats tränat upp min förmåga så pass att jag tycker det är kul att visa upp de bästa teckningarna för folk.
Jag har ingen "talang", jag har bara medelsvårt för att teckna, när andra kan ha det lätt eller svårt.
Och jag tror det är precis samma sak med intelligens, det är ingen låst egenskap att kunna lösa problem man inte har stött på, det är något som kan tränas upp.Sv: Intelligens ?
Det finns en lustig liten historia om matematikern och fysikern. Om de stöter på ett problem så försöker matematikern först komma på om han har löst ett liknande problem, och omvandlar ursprungliga problemet till det. Fysikern löser problemet rakt av. (Det härstammar från tiden när det var krig mellan fysiker och matematiker)
Om matematikern till exempel får 2+5, så räknar han på fingrarna ut att det blir 7. När han nästa gång får 5+2 så vet han att han får skriva om det till 2+5, och vet då direkt att det blir 7.
Vi konfronterar nu de två herrarna med en gasspis, en tändsticka, en vattenkran och en kastrull. Deras problem är att koka vatten.
Båda gör på samma sätt: Slår på gasen, tänder en tändsticka, tänder spisen, vrider på vattenkranen, häller vatten i kastrullen och ställer kastrullen på spisen.
Sen får de ett nytt problem. Nu är istället gasspisen igång, i övrigt samma förutsättningar. Fysikern häller vatten i kastrullen och ställer den på plattan. Matematikern tänker: "Har jag varit med om ett liknande problem", och det har han; det första. Så han stänger av plattan. Nu kan han göra precis som i det första problemet igen.
(och för övrigt så håller jag inte riktigt med, men den är lustig... =) )Sv: Intelligens ?
Förmodligen klarar de flesta apor av den arten att "fiska myror", men
antalet människor som "kan flyga till månen", är klart begränsat.
De flesta av oss människor klarar förmodligen inte ens av,
att sätta ihop en farkost som kan lyfta från marken, efter
eget "huvud".
Sen att mänsklighetens samlade kunskaper är större, är väl
inget exempel på fenomenet intelligens?
Dessutom vill jag lägga variablerna musiköra, speluppfattning,
empati och abstraktionsförmåga till begreppet intelligens.
ChristerGbgSv: Intelligens ?
[Byta ut textrader i textfil?]
Problemet: Ersätta de två sista raderna i en textfil
Det första svaren med Split() går ut på att läsa in hela filen och dela up raderna till en array. För att ersätta det två sista raderna. Sedan skriva dessa till filen.
Andra exemplet räknar först raderna med Line Input. Sedan skriva alla utan det två sista till en ny fil. Lägga till det två nya raderna och kopiera över den gamla filen.
Jag valde att först betrakta problemet. Istället för att falla för att använda erfarenheter jag bemästrat så som Split eller Line Input. Försökte jag se hur man effektivt kunde ersätta det två sistaraderna.
Det är igentligen inte så svårt att lista ut att det är mycket effektivare att räkna från slutet av filen än början och sedan skriva det nya raderna direkt till textfilen.
Det finns inget sätt att i VB krypa en fil. Det kan ju hända att det två nya raderna är mindre än de tidigare. Så jag var där tvungen att söka upp ett API anrop.
Jag påstår inte att jag är intiligent.
Jag säger att alla har chansen att vara det. Gäller bara att se problem ur rätt synvinkel och inte låta sig begrännsas av sina tidigare erfarenheter.Sv: Intelligens ?
Om man vägrar ta in information som andra kommit fram till . Man är sig själv "nock"
Man är intelligent om man noga prövar andras utsagor mot sin egen erfarenhet.