Tjena, Jag kör med Tele2 IP telefoni. Anledningen till att jag valt Tele2 är för att det inte har någon måndasavgift. Jag har valt tillägs tjänsten nummerpresentatör vilket kostar 9kr/månad. Andreas, <b>Jag kan inte klaga på ljudet. Däremot om det är tyst på andra sidan så skickar den ingen information. Det blir helt tyst. Kan få en att misstänka att samtalet har bryts.</b>Tele2 IP-Telefoni
Tänkte höra med Er om det är någson som har någon eerfarenhet av IP-Telefoni (gärna då Tele2)? Informationen på deras sida är väl så där och svarar inte på de många frågorna som dyker upp i huvudet. Skall givetvis kontakta dem själv, men lite oberoende feedback mår man inte sämre av.
Några av de funderingar som jag har är
* Hur mycket bandbred krävs?
* Hur påverkar telefonin prestandand på internetuppkopplingen - sjunker hastigheten (t.ex om man stitter och spelar online) när någon snackar i telefon - och det omvända.. kan man få störningar på samtalet om någon betalastar bandbredden ?
* På t.ex. Tele2:s bredbandstelefoni så får man en telefonidosa som man kopplar mellan bredbanduttaget och telefonen.. kan denna förgrenas så man kan koppla in flera telefoner ?
* Om bredbandsuppkopplingen får driftstörningar - hur i hela världen felanmäler man detta då, när telefonen inte fungerar ? ;)
* Är ljudet verkligen så bra som de säger? Använder skype när jag spelar med polare och då är ljudet faktiskt väldigt bra och verkart ta runt 15-25kb/sekund.
* Man måste väl vara "online" hela tiden när man har IP-Telefoni.. detta måste juh nästan kunna garanteras då man inte själv kan lägga märket till om man kopplats ner när man sitter och tittar på TV eller när man inte varit hemma =)
Har säkert fler frågor som dyker upp =)Sv: Tele2 IP-Telefoni
<b>
* Hur mycket bandbred krävs?
</b>
Minimikravet enligt tele2 är 128Kbit/s.
<b>
* Hur påverkar telefonin prestandand på internetuppkopplingen - sjunker hastigheten (t.ex om man stitter och spelar online) när någon snackar i telefon - och det omvända.. kan man få störningar på samtalet om någon betalastar bandbredden ?
</b>
Jag har inte kontrollerat det. Får testa att ladda ner en fil och se hur hastigheten påverkas när man ringer.
<b>* På t.ex. Tele2:s bredbandstelefoni så får man en telefonidosa som man kopplar mellan bredbanduttaget och telefonen. kan denna förgrenas så man kan koppla in flera telefoner ?</b>
Du kan koppla in flera telefoner till samma dosa.
<b>
* Om bredbandsuppkopplingen får driftstörningar - hur i hela världen felanmäler man detta då, när telefonen inte fungerar ? ;) </b>
E-Post, mobiltelefon, grannen? Nackdel är att det kostar 25kr/ärende vid felanmälan till tele2. Men eftersom det inte har någon månadsavgift kan jag leva med det.
<b>
* Är ljudet verkligen så bra som de säger? Använder skype när jag spelar med polare och då är ljudet faktiskt väldigt bra och verkart ta runt 15-25kb/sekund. </b>
Jag kan inte klaga på ljudet. Däremot om det är tyst på andra sidan så skickar den ingen information. Det blir helt tyst. Kan få en att misstänka att samtalet har bryts.
<b>
* Man måste väl vara "online" hela tiden när man har IP-Telefoni.. detta måste juh nästan kunna garanteras då man inte själv kan lägga märket till om man kopplats ner när man sitter och tittar på TV eller när man inte varit hemma =)
</b>
Det flesta har ju mobiltelefon. KAn man inte nå någon hemma försöker det flesta på mobilen. Om det inte är så viktigt låter det bli.Sv: Tele2 IP-Telefoni
Takc för svaren. Nu är det inte så att det är jag som skall ha det utan en bekant där t.ex tillförlitligheten på uppkopplingen är viktig samt ljudkvaliten också då personen hör lite dåligt. Hade varit trevligt om han kunde ha det eftersom man slipper den fasta avgiften hos telia. =)Sv: Tele2 IP-Telefoni
Det viktigt att poängtera att det bara är vissa som märker av detta.
Jag var den enda av fyra personer i min bekantskapskrets som märkte det i början men numer har förmodligen har Tele2 justerat "känsligheten" för det märker jag inte längre. (Och det är inte att jag är van, för jag har bara testat den 3-4 gånger)
Jag har bara 400kbit uppströms på min uppkoppling och jag skulle vilja påstå att det nog är i det minsta laget, grannen har 640 ner och för honom tutar det upptaget om någon skulle ringa när han laddar hem något. Lika så kan det bli så att bara den ena hör den andre när linan är belastad i någon riktning. Någon form av QoS på sitt LAN skulle nog vara på sin plats.
Sedan händer det ibland att man får höra andras samtal i bakgrunden men det är en annan historia...