Det är väl inte så svårt egentligen? Bara läsa igenom det man skrivit en gång innan man postar det, så slipper folk sitta och bli lätt irriterade på en massa onödiga särskrivningar. För en del personer är det svårt. Det finns många med dyslexi och liknande idag, och att klanka ner på dessa hjälper inte, det hjälper inte heller om dessa läser genom det en gång. Visa hänsyn och försök hjälpa dessa människor istället. Fler saker jag irriterar mig på: Bara du inte börjar klaga på folk som använder "..." på diverse ställen... Jag är t ex en sån som använder det "för" mycket... Kommer helt naturligt och jag har ingen aning om varför... ;) Många av dessa som inte kan svenska skrivregler är tjänstemän på myndigheter. Där handlar det nog inte om dyslexi utan om okunskap. Jag vill inte klanka ner på folk, det var inte därför jag skrev inlägget. Det jag vill uppnå är att folk som egentligen skulle kunna skriva ordentligt men inte tar sig tiden att göra det ska tänkta efter och läsa igenom sitt inlägg en extra gång. Dels blir det lättare för andra att hjälpa dem när de slipper "tyda" texten, och dels blir de bättre på att skriva själva. Inlägget var avsett som en tankeställare. Minns en vid Ringön, för de som kan Göteborg. En som inte riktigt har med särskrivningar att göra men som ändå är lite kul är denna skylt som finns i närheten av där jag bor : Rekordet innehar ICA i centrala Uppsala, på deras skylt stod för ett drygt år sedan: Mer av denna typ av språkliga avigheter kan man hitta på Avigsidan. När man skriver en så här lång mening, skall man ligga djä.. lågt i sin kritik. Praktexempel på hur fel det kan bli: <b>>Särskrivning kan jag stå ut med,men! folk som inte vet var <Enter>knappen sitter irreterar mig till vansinne. </b> Jaha. Jag försod inte vad du menade. Ganska ologisk och jobbigt om man ska sitta och trycka enter precis innan meningen når kanten, tycker du inte? Blir jobbigare att läsa för andra också. Jag förstår dock fortfarande inte vad som blir bättre (enligt dig) om man gör det. Bull Bull Bull. Jag förstår inte hur du kan tycka att det blir ologiskt och svårläst genom att man inte använder enter? Enters funktion är att bryta upp en text i stycken. Radbrytningar <b>ska</b> göras automatiskt. <b>Tycker man det är jobbigt att trycka Enter så skall man syssla med annat än ordbehandling.</b> <b>>Om man gör sig besvär att skriva något, så skall man också göra det logiskt och lättläst. >Jag förstår inte hur du kan tycka att det blir ologiskt och svårläst genom att man inte använder enter? <b>>Vi talar inte om brödtext, Vi konverserar artigt genom att skriva snyggt i Forumet ! >Jag skriver en kort rad med stora bokstäver, så kanske du hajar: >> <b>En massa djä... "svammel" där det bara gäller att stapla bokstäver efter varandra ! </b> Jag lovar dig Rikard D det var så djä.. oaptilig layout så jag läser inte. Jag hade då inga problem med att förstå Rickards text överhuvudtaget. Tog mig nån minut att läsa. > <b>Dock har jag invändningar mot grejen med att böcker har helt andra förutsättningar. [...] Texten har samma logiska struktur oavsett medium</b> Bra inlägg! Speciellt referensen till "Troll" =) Jaja, då hajar jag vad du menar. Men då är inte skillnaden annan än att det är upp till den som skriver som bestämmer radlängden i längdenheter och storleken på bokstäverna. Att sitta och trycka enter mitt i en text bara för att "raderna ska bli snygga" (vilket de i mitt tycke sällan blir av det), fortfarande är lika fel. > <b>Att sitta och trycka enter mitt i en text bara för att "raderna ska bli snygga" (vilket de i mitt tycke sällan blir av det), fortfarande är lika fel.</b> Jag kan inte sätta "löst" på det här problemet, så därför stänger jag tråden nu ;) > <b>Jag kan inte sätta "löst" på det här problemet</b>Trött på särskrivningar!
För det blir jobbigare att läsa med en massa särskrivningar, det måste ni väl ändå hålla med om?
Särskrivningar hör till (exempelvis) engelskan!Sv: Trött på särskrivningar!
Sv: Trött på särskrivningar!
* Användning av "dem" som subjekt. Ex. "Dem skriver att ..."
* Användning av "vart" för befintlighet. Ex. "Vart hittar man ...?"
* När man kallar citationstecken för "situationstecken".
* När man. Sätter punkt litet. Här och där. På felaktiga ställen.Sv: Trött på särskrivningar!
Om en person har dyslexi märks det i de flesta fall på annat sätt än att de skriver en massa särskrivningar. Visst, de kan göra särskrivningar OCKSÅ, men de fall där jag irriterar mig mest på det är när myndigheter och/eller andra högt utbildade personer inte kan skriva svenska ordentligt.
Du skriver att jag ska visa hänsyn? Låt säga att någon skriver "tanke ställare", och jag skriver ett svar där jag rättar honom/henne: Du menar nog "tankeställare". Jag lovar dig, jag får ingen positiv respons.
Slutligen: inlägget var inte negativt menat, endast en uppmaning om skärpning för de som har potential :)Sv: Trött på särskrivningar!
Grossist
utför
säljning
Det dumma är att det faktiskt är ganska korrekt det med... =)Sv: Trött på särskrivningar!
"Otillåten parkering förbjuden."
...när är otillåten parkering inte förbjuden?Sv: Trött på särskrivningar!
"Kassorna stängda, vi byter ut våra kassa system"Sv: Trött på särskrivningar!
http://www.avigsidan.comSv: Trött på särskrivningar!
>Det är väl inte så svårt egentligen? Bara läsa igenom det man skrivit en gång innan man postar det, så slipper folk sitta och bli lätt irriterade på en massa onödiga särskrivningar.
Särskrivning kan jag stå ut med,men! folk som inte vet var <Enter>knappen sitter irreterar mig till vansinne.Sv: Trött på särskrivningar!
"För installerade asp komponenter" (digikom.net)
De är alltså för installerade ASP(-)komponenter? Det är jag med :DSv: Trött på särskrivningar!
Jag förstår inte hur många gånger du ska säga det och hur många gånger du ska få samma svar från flera personer. Radbrytningar har i löpande text <b>ett enda syfte</b>, och det är för att göra styckebrytningar. Om du inte tycker att längden på raderna är lämplig så är det bara att minska storleken på din webbläsare, eller be Pelle att göra större marginaler.
Att skriva för korta meningar ger en, i mitt tycke, alldeles för dålig rytm i läsandet; det är jobbigt att läsa en text som bara består av små korta stumpar. Att bryta rad mitt i en mening är närmast förkastligt, med tanke på att man bör undvika det om det inte är en styckebrytning som avses.
Det är naturligtvis skillnad när det gäller t.ex. kommentarer i kod, då texten ligger i koden, och den inte är tänkt att läsas på samma sätt.Sv: Trött på särskrivningar!
Om man gör sig besvär att skriva något, så skall man också göra det logiskt och lättläst.
Dvs använd Enter för att avstava logiska meningar.
Tycker man det är jobbigt att trycka Enter så skall man syssla med annat än ordbehandling.
Som tex Niklas skriver , vem faen skulle orka läsa en bok som såg ut på det viset ?
Sen håller jag med att särskrivning kan bli ganska komiskt ibland, jag gör så gott jag kan för att undvika.
Vidare tycker jag i ett Forum är det också tillåtet att framföra sinnesstämningar med ... !!! ??? :-) mm,
även om detta inte alltid är korrekt behandling av svenska stavningsregler.
Tycker gamle Sven som skriver hur fae... jag vill :-)Sv: Trött på särskrivningar!
Jag tror du missuppfattar Niklas. Han menar precis som jag, nämligen att enter inte ska användas vid annat än "styckesbildning". Det är på det sättet du skriver som skulle kunna ge resultatet av en bok som är skriven som du själv tidigare skrivit att du inte vill läsa.
Men visst, skriv hur du vill. Försök bara inte få andra att skriva fel (rätt enligt dig); det är inget ädelt mål att sträva mot.Sv: Trött på särskrivningar!
Trycker man Enter i slutet av varje rad, skall man gå en kurs i ordbehandling.Sv: Trött på särskrivningar!
Dvs använd Enter för att avstava logiska meningar. </b>
Läser du ens vad jag (och många andra innan i samma fråga) skriver?
I en bok skulle sådana meningar inte bli så långa, eftersom man sätter marginalerna mycket snävare. En normaltext ligger på 50 till maximalt 80 tecken i bredd, om jag inte minns fel. Att det sen inte är så i en webbsida är en helt annan sak, och det är designern som ska se till att det antingen är det, eller att användare kan ändra bredden så att det är det.
<b>>Tycker man det är jobbigt att trycka Enter så skall man syssla med annat än ordbehandling.</b>
Här har vi snarare det som du brukar kalla "bull". Har du faktiskt skrivit texter i "professionella sammanhang" någon gång?
Oavsett vilken sort ordbehandlare du använder, från Word (i mitt tycke det värsta), till LaTeX, så är radbrytningar bara till för styckebrytningar (och listor och liknande, men det är brödtext vi pratar om).
Radbrytningar där syftet är att bryta rader behövdes på skrivmaskiner, och behövs i kod som inte är brödtext, t.ex. tabeller eller programkod. Däremot är det överflödigt, ologiskt och besvärligt i brödtext.
Som sagt: gillar du inte längden på raderna är det bara att minska bredden på fönstret. Jag uppmanar alla till att skriva enligt gängse standard när det gäller brödtext.
Angånde smileys, etc.: Håller med till viss del. Smileys är oumbärliga och nödvändiga. Att överdriva antalet utropstecken eller frågetecken tycker jag dock är onödigt, det är bättre att få det att framgå ur texten.Sv: Trött på särskrivningar!
>men det är brödtext vi pratar om
Här öppnas det avgrunder !!!
Vi talar inte om brödtext, Vi konverserar artigt genom att skriva snyggt i Forumet ! ;-) :-)
Om ! det nu är brödtext Vi talar om , varför då bekymmra sig om välskrivning och särskrivning ?
Det är budskapet som gäller och riktar sig till intelligenta mottagare !
Blanda inte in akademiskt djä.. "bullshit" i dina skrivna order och meddelande.
Skriv så folk förstår ! Princip = Du får inte ! Du skall ! osv.
Du har förmodligen aldrig läst en välskriven bok. Börja att läsa poesi så kanske du förstår.
Ser att du hittat <Enter>knappen nu !!!. Du skall ha max mellan 70 - 80 tecken per rad. Sen! blir det <Enter>
Roade mig att räkna Niklas rader , ett snitt på 130 tecken ! Phu jag ger fae... i att läsa.
Till Niklas du får gärna skriva 150 tecken på en rad, men jag hoppar och tar inte in ditt budskap.
Kan du inte skriva så att du når mig , så får det vara !
En massa djä... "svammel" där det bara gäller att stapla bokstäver efter varandra !
Man skriver ju för att man har ett budskap av något slag,
om man då skriver som Niklas så har hela grejen "fadat" ut och egentligen bara tillfredställt Niklas Ego.
Jag vet ju hur Ni sk. akademiker funkar. Nu skriver jag så får "pöbeln" begripa så gott dom kan !
Vill du nå din läsare så skriv så snyggt du kan , Avstava !
Skriv inte som doktorer ,
det är en förolämpning mot läsaren att skriva med slarvigt långa obegripliga meningar.
Helt övertygad om att folk i allmännhet har lättare för att läsa det ovan skrivna än Ert "svammel"
DIXISv: Trött på särskrivningar!
>Om ! det nu är brödtext Vi talar om , varför då bekymmra sig om välskrivning och särskrivning ?</b>
Det blir lättare att läsa om det är ordentligt stavat och grammatiskt uppbyggt. Naturligtvis gör man inte alltid rätt, och naturligtvis kan man inte alla ord utantill, men man bör försöka, och man bör uppskatta tips om hur man skriver bättre.
<b>>Roade mig att räkna Niklas rader , ett snitt på 130 tecken ! Phu jag ger fae... i att läsa.</b>
Har du svårt att förstå?
Jag skriver en kort rad med stora bokstäver, så kanske du hajar:
MINSKA STORLEKEN PÅ DIN WEBBLÄSARE.
På så sätt blir raderna kortare, och alla problem försvinner.
<b>>En massa djä... "svammel" där det bara gäller att stapla bokstäver efter varandra !</b>
Det får andra gärna kommentera. Tycker ni att jag eller SvenPon skriver mest svammel och svårläst?
<b>>Man skriver ju för att man har ett budskap av något slag,
om man då skriver som Niklas så har hela grejen "fadat" ut och egentligen bara tillfredställt Niklas Ego.
Jag vet ju hur Ni sk. akademiker funkar. Nu skriver jag så får "pöbeln" begripa så gott dom kan !</b>
Dummaste jag hört. Jag skriver meningar som jag tycker är rimliga, jag använder ord jag tycker är rimliga och jag skriver så koncist jag kan för att ändå uttrycka precis det jag vill ha sagt.
<b>>Vill du nå din läsare så skriv så snyggt du kan , Avstava !</b>
Säger en person som har ett mellanrum före ett komma, stor bokstav efter samma komma, och mellanrum mellan text och utropstecken.
Kan ju för SvenPon bara nämna (helt utan att vilja skryta på något sätt) att jag har haft högsta betyg i svenska i varje kurs under hela min skolgång, skrivit ett antal rapporter och formella brev, några instruktioner för program och fått rätta och kontrolläsa ett stort antal andra texter.
Kan du inte bara för en gångs skull inse att du har fel?
Din princip fungerar i programkod, i tabeller och annan typ av text där raduppdelning är en naturlig del av en text, eller på skrivmaskiner eller liknande där texten _måste_ flyttas manuellt.Sv: Trött på särskrivningar!
MINSKA STORLEKEN PÅ DIN WEBBLÄSARE.
På så sätt blir raderna kortare, och alla problem försvinner.
Din dumma djä... finns det bara Webläsare i ditt sinne ? Skriv som Folk och skit i Webbläsare !
Tänk att du skriver i en bok , pocket eller VAR TYDLIG skriv aptitligt !
Du har ju fortfarande 130 - 150 tecken / rad " Pucko"
>Säger en person som har ett mellanrum före ett komma,
Bara att skriva så visar vad det är för "pucko" klart att man skriver så för att var tydlig.
Nu var jag snäll ! Jag Skriver Mellanrum efter komma . "Pucko" du måste vara saklig !
Sven har varit tydlig, han gillar att byta åsikter :-) ;-)Sv: Trött på särskrivningar!
> Det får andra gärna kommentera. Tycker ni att jag eller SvenPon skriver mest svammel och svårläst?</b>
Detta är ett ganska svårt ämne med många pusselbitar. Som vanligt vet inte SvenPon vad han pratar om när det kommer till hur webben fungerar. Generellt håller jag med dig Niklas, men det är bara ett problem och det är att inte heller Pelle, som har byggt forumet, förstår hur webben fungerar.
Det SvenPon pratar om är hur text ska sättas i en bok. Det som skiljer en bok från en webbläsare är ytan man har att jobba med. En tryckt sida har en fast bredd och en fast höjd. Detta innebär att den som sätter texten i en bok vet vad han har att rätta sig efter och kan med lite olika faktorer, sidans bredd/höjd och teckenstorlek, justera så att han får "rätt" (enligt någon form av medelväg) antal ord/tecken på en rad. Tyvärr så försöker en hel del sk webbdesigners implementera SvenPons idé om att man kan göra på webben som man gör i en bok, resultatet blir naturligtvis uselt och gynnar ingen förutom den som bygger sidorna, http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=287274&previousRenderType=6 (bläddra ner så ni kommer under reklamen).
När det kommer till en webbsida så finns det ingen bredd eller höjd. Inte heller vet den sk webbdesignern vilken storlek texten kommer att presenteras i. Det är detta som gör det så underbart att läsa text på webben jämfört med i ett tryck. Användaren själv kan bestämma hur han vill läsa texten. Genom att själv ändra typsnitt, teckenstorlek och sidbredd så kan varje användare själv bestämma hur han vill läsa texten utan att den som har publiserat den ska kunna påverka. Ett bra exempel på detta är http://husbygget.lovskog.com/technical.htm.
Så långt håller jag med dig Niklas. Enter ska användas för styckeindelning och inte som SvenPon tror, att sätta radlängd. Radlängd sätter man med hjälp av bredden på webbläsarfönstret.
Men nu kommer vi till ett problem till, Pelle. Om vi nu gör som man bör göra, bara styckebryter texten i detta forum för att på så vis låta användarna själva bestämma vilken radländ de vill ha så kommer vi att märka att det inte fungerar. Helt enkelt därför att Pelle har satt en fast bredd på forumet. Korkat javisst. taskigt mot sina läsare javisst, lättast att bygga sin design runt om man inte kan hur HTML fungerar javisst. Så Niklas, oavsett hur mycket fel SvenPon har i sak så fungerar inte din rekomendation till honom, att minska webbläsarens bredd. Den lilla workaround man får ta till är att helt enkelt öka teckenstorleken i webbläsaren, på så vis får man färre ord/tecken per rad i forumet.
Kontentan är som följer, SvenPon använder argument som är giltiga på den tryckta sidan och Niklas använder argument som är giltiga på webben. Och Pelle gör så att inget av sätten är bra för någon. Tyvärr.
Niklas, ett tips. Ta ingen seriös diskussion med SvenPon. Han har allt för många gånger visat att han inte är intresserad av att förstå hur saker fungerar eller att lära sig någon han inte kan, han är helt enklet bara ett troll, http://www.susning.nu/Hackerslang/Troll. Varken du, jag eller Pellesoft behöver ett troll. Lite som Freddie Cruger, när folk slutar tro på honom så försvinner han.Sv: Trött på särskrivningar!
Lycka till med skrifter i samma stuk ! :-)
Din dumma djä.. vad är det för mening att stapla bokstäver om ingen bryr sig vad idioten skriver ?
Tänk på de !Sv: Trött på särskrivningar!
Dock har jag invändningar mot grejen med att böcker har helt andra förutsättningar. Använder man någon sorts automatisk radbrytare är det precis samma förutsättningar. Texten har samma logiska struktur oavsett medium, och låter man bara programmet bestämma utseendet utifrån spalter och marginaler så spelar det ingen roll att det är en bok.
Det är bara om man faktiskt måste bryta rad som det kommer bli någon skillnad, som jag ser det.
Sen har du rätt om webbläsarfönstret, det var synd att Pelle hade satt fast längd. Hur som helst; rent tekniskt kan man ju lösa det genom att flytta över texten till ett annat program och läsa den där. Själv har jag inga problem att läsa text på forumet, jag kanske har höjt textstorleken... Sv: Trött på särskrivningar!
Ja, oavsett bok eller webbsida så är en rubrik, en lista, ett stycke och en radbrytning samma logiska sak. Men det var inte det jag beskrev som skillnaden mellan en tryckt sida och en webbsida. Om du ska sätta text för en tryckt sida så vet du att den är X cm bred. Om du då följer någon princip som säger att Y antal ord/tecken på en rad är lagom för majoriteten av läsare så är det enkelt för dig att plocka fram vilken teckenstorlek du ska ha för att uppfylla det. Det är det som är den stora och väsentliga skillnaden mellan en tryckt sida och en webbsida. På webben har du som textsättare ingen aning om hur bred sidan är, vilket teckensnitt och vilken teckenstorlek som används. Det radikala i den förändringen är att helt plötsligt så är läsaren och inte textsättaren som bestämmer vad som är bäst för sig själv. Mao, textsätter du en bok måste du ta hänsyn till något medelvärde för alla dina tänkta läsare, textsätter du en webbsida behöver du bara ta hänsyn till de som inte är kompetenta nog att använda sin webbläsare själva.Sv: Trött på särskrivningar!
Web och bok är två vitt skilda saker, punkt slut.
DN artiklen får man ju nästan huvudvärk av att läsa, mendan husbygget gör så som det skall vara, låt mig anpassa hur jag vill läsa texten.Sv: Trött på särskrivningar!
Det jag menar är att man som person som skriver texter inte bör eller behöver göra någon skillnad i hur man skriver oavsett medium. Det är den person och det program som sköter layouten som ska göra. Sen kan ju det råka vara samma person, men ändå.
Jag tror (?) att vi verkar ha samma uppfattning i frågan, men för att förklara min ståndpunkt kan ni som har tid kika på den här länken:
http://www.ecn.wfu.edu/~cottrell/wp.html
Där står i princip exakt det jag tycker, fast den har ju inte så mycket fokus på "enter-problemet"Sv: Trött på särskrivningar!
Absolut, helt uppåt väggarna fel.
> <b>Jag tror (?) att vi verkar ha samma uppfattning i frågan,</b>
Jadå, jag tror inte det är du och jag som har meningsskiljaktigheter i den här frågan. :-)Sv: Trött på särskrivningar!
Den dagen du kan sätta "löst" på särskrivningsproblemet ska jag dricka en flock snappsar till din ära!