Hej, Har du kollat med Adaware och liknande program så att du inte har skit på burken. Du har Telia som ISP förmodar jag, de brukar göra så här ganska fort mot sina kunder istället för, som alla andra ISP i sverige, ringa upp kunder och efterfråga anledningen til latt det kommer en massa spam/virus från deras dator. > <b> de brukar göra så här ganska fort mot sina kunder istället för,</b> Håller med Rickard, däremot kunde ISP:n i fråga kanske informera lite mer om vad det kan handla om och vad vettiga åtgärder är. Och visst måste det vara så att det kommer ett brev på posten också som förklarar situationen, gör det inte det så är det mycket slarvig hantering. Som jag skrev så har jag redan ett antivirusprogram (som nyligen är uppdaterat, dock kan jag inte uppdatera till senaste versionen eftersom jag just nu inte kommer åt det när bredbandet är blockerat...) och en brandvägg. > <b>däremot kunde ISP:n i fråga kanske informera lite mer om vad det kan handla om och vad vettiga åtgärder är</b> > <b>Detta beror på att ditt bredbandskonto används för att skicka skräppost (spam) och/eller virus.</b> Nu kom jag att tänka på nånting... jag installerade en ny router igår, kan den vara boven i dramat? > <b>Är det möjligt att konfigurera en router på fel sätt så att nånting sånt här kan uppstå?</b>"Ditt bredband är delvis blockerat"
Idag när jag loggade in så fick jag plötsligt ett meddelande om att mitt bredband är blockerat.
Det står:
"Bredbandsabonnemanget som du använder är
delvis blockerat för närvarande, på grund av
otillåten användning.
Just nu kan du bara använda ditt bredband för att besöka webbplatser, som till exempel din Internetbank. E-post, ftp och annan funktionalitet är avstängd. Detta beror på att ditt bredbandskonto används för att skicka skräppost (spam) och/eller virus."
För att bli av med blockeringen ska man fylla i ett formulär om vilka åtgärder man har vidtagit för att lösa det.
Nu är problemet att jag inte har gjort nånting åt det, eftersom jag inte riktigt vet vad jag ska göra.
Jag har ett uppdaterat Antivirusprogram (Norton Antivirus) och en brandvägg (ZoneAlarm).
Nån som har nån idé på vad som kan ha hänt?
Vad ska jag skriva i formuläret? Jag har ju som sagt inte gjort något åt saken...
ThomasSv: "Ditt bredband är delvis blockerat"
Annars kan det ju vara så illa att någon har din e-postadress i sin burk och virus på den.
Då skickas det ju ut mail som ser ut att komma från dig fast de inte gör det.
Just det problemet har vi i skolan och vår mail är webbaserad.
Du får väl fylla i några lämpliga uppgifter och kanske kolla med något annat antivirus också.
//Anna-KarinSv: "Ditt bredband är delvis blockerat"
Mitt tips: Installera ett fungerande och uppdaterat antivirus-program samt en brandvägg. Då blir du av med detta efter att ha skickat in ett trevligt mail till Telia om detta.Sv: "Ditt bredband är delvis blockerat"
Vilket naturligtvis är helt rätt. Sprutar ens dator ut spam och/eller virus så ska man stängas ner så fort som bara möjligt för att minska spridningen. Den snälla vägen har provats ett par år utan synbart resultat, nu är det dags att ta i med hårdhandskarna från ISP'ernas sida.Sv: "Ditt bredband är delvis blockerat"
Sv: "Ditt bredband är delvis blockerat"
Så det kan ju inte vara det som är problemet?
Ska iaf köra en scanning med adaware så får vi se om det dycker upp nått mer...
Görs inte det när man ingår sitt avtal med sin ISP?
> <b>Och visst måste det vara så att det kommer ett brev på posten också som förklarar situationen</b>
Mnja. Nu vet jag inte hur bra/dålig info som har kommit via den där inloggningen, men man kan ju tänka sig någon länk till någon webb eller som du säger ett brev på posten.
Men kopplas ner ska folk, omedelbums. Gärna någon form av straffavgift också.Sv: "Ditt bredband är delvis blockerat"
Det verkar vara ett standardmeddelande du har fått. Jag hade begärt fram vad det är exakt de anklagar dig för, gärna i form av loggar. Om man inte vet vad man har hittat på så är det ju lite svårt att fixa problemet. Naaturligast borde vara att direkt ta kontakt med din ISPs kundtjänst och be dem hjälpa dig med information.
När du har fått svar på vad du är anklagad för så är det bara till att åtgärda problemet, antingen själv om du har den kunskapen eller så anlitar du någon firma som gör det åt dig. naturligtvis med garanti för att det blir rätt gjort och att det uppfyller din ISPs krav.Sv: "Ditt bredband är delvis blockerat"
Är det möjligt att konfigurera en router på fel sätt så att nånting sånt här kan uppstå?
Låter väldigt långsökt. Som sagt ring till din ISP så fort som möjligt.