Man sitter här och undrar vad man ska välja. Jag hade satsat på en extern HD som backup station, men å andra sidan så skyfflar jag oftast inte filer mellan två ställen. Det är ju egentligen inte ett val mellan USB-minne eller extern HD då det är så gigantiska skillnader i storlek så är det också helt skilda användningsområden. Jo en 2'5 är ju bra men dom är rysligt dyra. Jag har erfarenhet av externa hårddiskar och livslängden är ungefär 6 månader men då har det kanske varit lite extrema förhållanden, kastats hit och dit. Låter väldigt extrema förhållande för jag har en kompis som har haft sin i 1-2 år nu utan några problem.USB-Minne eller Extern HD
Vad jag känner nu är svårt och vad jag kommer att behöva är åxå svårt :)
Visst kanske en USB minne på 128 MB räcker men kan bli ibland ont om utrymme och att den är liten
En 160 GB extern HD kan man få in mycket men tar mer plats samt behöver extern ström.
Man kan ju ha den externa HD inkopplad vid sin dator när man inte behöver använda den att flytta filer.
Att ha en 128 USB minne till det är ju inte så stor nytta.
Kanske 160 GB är för stort och onödigt till den dan man ska transportera stora mängder filer.
Visst finns det DVD brännare och använda DVD+/-RW men en del datorer har ingen DVD spelare. exempel skolor har ofta inte det till eleverna.
en 128 MB USB minne för 235 kr eller köra stort på en gång en 160 GB extern HD för 1790 kr
Hmm väldigt svårt att säga och förutspå, ska man köpa litet eller dra till med något stort på en gång fast det andra alternativet tar stor plats och kräver ström.
Hmmmmmm
Vad säger ni?
Vad skulle ni har gjort?Sv: USB-Minne eller Extern HD
Har man råd så kanske man kan rå sig båda, en denna månad och den andra nästa.
//Anna-KarinSv: USB-Minne eller Extern HD
Men jag vill egentligen påpeka en sak:
> <b>En 160 GB extern HD kan man få in mycket men tar mer plats samt behöver extern ström.</b>
Visst tar en extern HD mer plats än ett USB-minne, men du ska naturligtvis välja en 2.5" HD och inte en 3.5". Då får du en liten och tyst disk. Kör du med USB/Firewire så behöver du inte heller extern strömkälla om du väljer rätt produkt. Och naturligtvis så köper du ett tomt skal och en egen HD som du sätter i. På så vis kan du enkelt byta HD när den blir för liten/gammal/sönder.
Ex på fina lösningar, alla från Dustin:
KABINETT EXTERN IDE 2.5# TILL USB 2.0, http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=shopping/ProductDetail.asp?PID=5010044935.
KABINETT EXTERN IDE 2.5# TILL USB2/FIREWIRE, http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=shopping/ProductDetail.asp?PID=5010052061.
Går säkert att hitta ännu billigare/dyrare/bättre/snyggare om man letar lite.Sv: USB-Minne eller Extern HD
Jo det är en stor skillnad men jag tänkte mer lagring som lagring :)
Hmm kan kan ju köpa en hårddiskkabinett för ca 750 och en en HD på 200 GB för ca 1100, blir lite dyrare men får större utrymme samt att jag kan byta HD enkelt om den går sönder eller så.
Men är sådan hårdiska byggda att släpa runt med?Sv: USB-Minne eller Extern HD
Sv: USB-Minne eller Extern HD
Tar man det bara lungt och inte bara stänger av, drar ur och går iväg (kan ju tänka mig att skivorna i HD måste stannas upp eller så)