Jag har letat som en tok på nätet för att hitta vad som är sk normal boendestandard, men stött på pumpen hela tiden, har inte fått några vettiga träffar alls. :-( Kontakta Hyresgästföreningen så får du säkert ett svar eller titta på deras hemsida, kanske finns ett svar där. Lägsta boendestandard beror på vilket byggnadsår det är på fastigheten. Fastigheten ska fylla kraven på den standard och byggnadslagar det året som byggnadsåret anger. Tvättstuga ska ingå, hittade en lagtext om det. Byggåret är ju -91-94 Jasså, det var ett så nytt hus. Det finns exempel på gamla hus där det inte finns dusch i lgh, de måste gå ut på gården. Lgh byggdes så förr när effektiva avlopp inte fanns, och dessa hus finns fortfarande. Suck och pest, inte ens hot gör att jag får en nyckel till tvättstugan. Ring Hyresgästförening och be om råd. De hjälper gärna till. Man måste tyvärr vara medlem där och ha varit det under minst ett halvt år för att få hjälp. Du kan fråga mig om du har några funderingar om du vill, jag sitter som ledamot i hyresnämnden. Det lönar sig att "bråka" kolla ,när min fru blev svårt sjuk(Vi bor på 4 tr.) så finns det en Ja, det är synd att inte fler ser fördelarna. Dels är det en billig försäkring för att få advokathjälp. Sen är det ett bra medium att påverka det ställe vi tillbringar den största delen av vårt liv. Ja och det är samma <b>bullshit</b> man hör att man inte skall vara med i fackföreningar. Vem vill vara med i en fackförening som tar sig en oinskränkt makt att förhandla fram undantag från regeln "först in sist ut"? Om du inte är med i facket har du faktiskt ett bättre juridiskt anställningsskydd vid en eventuell förhandling om vem som ska sluta och vem som ska undantas då facket inte får föra din talan. Så har man då äntligen fått en nyckel till tvättstugan. Behöver inte vara tyvärr. Då kanske din hyresvärd inser att du menar allvar och får tummen ur *****Lägsta boendestandard?
Det jag vill veta är om tvättstuga ingår i normalstandard i ett hyreshus.
Tvättstuga finns, men jag får ingen nyckel till den, trots att jag har påpekat detta i över en månads tid.
Inte är det roligt att behöva hota och bråka för att få kunna tvätta, men jag verkar tyvärr inte ha något annat val.
Hyran är ju ändå rätt saftig, 4 444:-/mån för en etta med kök.
//Anna-Karin
har tur som ändå kan tvätta hos morsan, men det är en tripp på ca 2 mil med buss.Sv: Lägsta boendestandard?
https://www.hyresgastforeningen.se
/JanneSv: Lägsta boendestandard?
Är byggnadsåret 1960 t.ex. måste man titta på lagar och regler från 1960.
Tvättstuga måste inte ingå, titta i hyreskontraktet vad som gäller. Ingår det inte ska avdrag göras i hyran för det.
För att räkna ut din hyra tar du månadshyran * 12 och dividerar det sen med antalet kvadratmeter. Den siffran kan du sen jämföra hos hyresgästföreningen för att se om den ligger högt. Ligger den högt kan du begära prövning av hyran hos hyresnämnden som är gratis.
Observera att andra regler gäller studentlägenheter t.ex.Sv: Lägsta boendestandard?
Det finns ju t om en gemensam tvättstuga i trappen, jag har blivit lovad nycklar men inte fått några.
Jag har faxat de som sköter servicen och "hotat" lite att om inget händer så deponeras hyran hos Länsstyrelsen, får se om det hjälper.
Det är inte roligt att behöva bråka för att kunna tvätta.
//Anna-KarinSv: Lägsta boendestandard?
Sv: Lägsta boendestandard?
Får väl ta till nästa knep då, deponera hyran och hoppas att det hjälper, annars vette sjutton vad man ska ta sig till. I den här staden är det inte lätt att få bostad om man är arbetslös.
De har rätt fett med makt så de kan säkert ta saken till rättslig instans ;)Sv: Lägsta boendestandard?
Hyresgästföreningen i Uppsala sitter dessutom rejält i knäet på hyresvärdarna, här kan de bete sig i stort sett hur illa som helst och frågar man om hjälp så skrattar de åt folk och säger "Lycka till!"
Jag kommer i alla fall att lämna in en skrivelse till Hyresnämnden om sänkning av hyran eftersom jag inte har tillgång till tvättstuga.
besämmelse som säger att det skall vara hiss i huset. Vi fick sänkt hyra med ca 800:- av totalt 6000:-
Det kostar 75 :- mån att vara med i hyresgästföreningen , väl använda pengar enl min uppfattning.
Då har du "boddy" bakom berättigade klagomål och jurudik.Sv: Lägsta boendestandard?
Klart att du skall Vara Med !Sv: Lägsta boendestandard?
Vem vill gå med i ett fack såsom kommunal där facket tar strid och sedan accepterar ett avtal som arbetsgivarna tycker följande om:
"Avtalet är ett dråpslag mot medlemmarna men bra för oss" - Socialdemokrat från Stockholm
"Avtalets betydelse för medlemmarna är obefintligt, vi tjänade på det sammanslaget över hela avtalsperioden" - Centerpartist från Laxå
Att vara med i hyresgästföreningen är självklart då det är en förening som inte kan stjälpa sina medlemmar annat än i fråga om hyresförhandlingen. Och går den åt helvete så kan man alltid flytta.Sv: Lägsta boendestandard?
Lite synd att man ska behöva bråka för en sådan sak, får se bara när de fixar resten, så som att kunna släppa in folk som kommer på besök, mitt namn på dörren.
Tyvärr så hann ju pappren gå iväg till hyresnämnden, men men något ska man ju ha för att man inte har kunnat tvätta på en månad.