Har en Chrysler Voyager där växellådan krånglar. Den får inte in 4:e växeln utan går högst till 3:an. Bilen hackar också när den försöker gå upp till 4:an. Känner igen problemmet. Det var en löjlig grej med nån slang/automatik/elektronik. Låter för bra för att vara sant om det är en "skitgrej" bara. *hoppas innerligt* Du kan ju lyssna och se om den växlar till 4:an. Jag vet många bilar jag haft med automat så har man kunnat ställa in 1,2,3 men den har ändå växlat högre. Om jag nu inte haft otur med alla bilarna :-(... det är vanligt att växellådorna på Chrysler Voyager krånglar efter 10000/15000 mil. Känner 2 griniga ägare till denna modell som fått bytat låda. Den ena hade bara kört 200 mil mer än garantin, men fick inte utbytt gratis. Han torska på ca 15000:- för byte till en utbyteslåda. Snacka om snikna biltilverkare som inte bjussar på en låda när det för det första är ett känt fel och sen så nära garantigränsen... Ok, automat kan vara skönt att ha i stadstrafik etc men om man vill, och kan, köra bränslesnålt är en manuellväxlad låda faktiskt snålare.Problem med växellåda (automat)
Byte skulle kosta 15000-2000 kr + arbetstid har vi fått veta!
Idag märkte vi dock att om vi kör med växelläget som heter ”3” istället för driven ”D” går den mjukt och bra utan några som helst missljud/hackningar från växellådan. Det läget är väl egentligen menat för dragning av släp, att den då högst går till 3:e växeln eller hur?
P.g.a. ekonomin överväger vi att nöja oss med detta och köra med nuvarande låda i det läget.
Är nån här kunnig på automatlådor?
Finns det nån nackdel med att vid normal körning använd detta 3-läge (bortsett från att man inte bör gå högre än 90 km/h p.g.a. högt varvtal)?
Kan nåt annat på bilen slitas istället?Sv: Problem med växellåda (automat)
Återkommer när jag interjuvat min motorGuru.Sv: Problem med växellåda (automat)
En sak till som händer i vanliga Drive-läget är att den kan plötsligt växla ned till 2:an och vägra komma upp igen förrän man stannat, tagit ur nyckeln och startat igen.
Hände en gång på motorvägen, som tur var strax innan en avfart så vi kämpade oss ditt i 70 km/h med vrålhögt motorvarv på bara tvåan innan vi kunde stanna och starta om.Sv: Problem med växellåda (automat)
Det skulle ju säkert inte heller skada att byta olja, en del lådor blir som nya efter ett byte.. Annars finns det ju sågspån, det funkar bra mot missljud men är inte så bra på lite längre sikt..Sv: Problem med växellåda (automat)
Just denna kille hade varit i kontakt med en växellådespecialist och han påstod att det inte skulle löna sig att renovera.
och för att strö extra salt på såret (sorry) så tror jag att det bara är början att 4:an inte funkar.
//Fredde Sv: Problem med växellåda (automat)
Själv föredrar jag manuella, man har mer kontroll över allt, som att programmera assembly ;)
Sedan slipper man ju växlar som inte växlar sig själva ;)
Vad det kan vara för fel vet jag inte, men testa byta olja och kontrollera alla slangar och kablar.
En automatlåda fungerar ju så att det är oljetryck som justerar i större grad vilken växel som ska vara i om jag inte är helt fel ute...
Det skulle kunna vara någon slang som har minimala läckor som inte håller tätt vid högre växlar, och i värsta fall är det något i växellådan som är paj och den måste bytas...
Det låter som att den inte får upp nog högt tryck för att kunna växla till fyran, eller växlar dit men kan inte behålla trycket så den hoppar till trean direkt...
Mvh,
Thomas