En kompis har ett amatörkonstverk 60*60 cm som målades på på ett fartyg dom jobbade i och älskade. >Gå till en fotograf istället? Något bland det svåraste med att fota är just detta med ljus, det ska vara tillräckligt med ljus och komma från rätt håll och inte ge blänk i bilden. Har inte ett vanligt foto, i focus, en betydligt rikare detaljrikedom än en digitalkammera? Tack för svaren, inte dom jag ville ha men Ok.Jag kör mitt eget race. Ska du ha en affich (hur stavas eländet?) så är det nog enklast att fixa i ordning bilden, ta med den på lämpligt medium och knata ner till fotohandlare alt någon firma som pysslar med kopiering/utskrift. kolla på frontlab på crimson.se dom kan printa upp till väldigt stora format plus att det är ett proffs lab. Annars går du till en reklamfirma och skriver ut fotot på tyg, det kan bli mycket bra och lite udda. Men Sven,Hur skulle du gjort ? Foto Tavla
Nu skulle han vilja förära en annan "sneseglare" en kopia av detta underverk.
Det fixar jag har jag sagt. Jag tar en en digitalbild(max upplösning) av konstverket i dagsljus(kommentarer önskas)
Nu har jag en bild fil. Jag vill av den printa ut snyggt en 60*60 cm bild. Vilka options har jag ?Sv: Hur skulle du gjort ? Foto Tavla
Intelligent svar, nu är Molle klassad ! Tönt !Sv: Hur skulle du gjort ? Foto Tavla
Eftersom du har en digitalkamera så är mitt förslag att du tar många bilder med olika upplösningar, ljusbild, slutartid. Labba även med att både över- och underexponera bilden. På min så kan man ställa in att den ska ta tre bilder i rad, en underexponerad, en normal och en över.
Sen får du titta på dem i Photoshop eller något liknande program, där kan man ställa in autonivåer, kontrast och sk levels. Det kan göra mycket för en bild.
"Buss på´t bara"
//Anna-KarinSv: Hur skulle du gjort ? Foto Tavla
Det kanske kan var en lösning att ta en vanlig bild och be en foto affär förstora den.
Finns en risk att man hamnar i det digitala tresket. Digitalt är inte alltid bäst.Sv: Hur skulle du gjort ? Foto Tavla
Som Ni antyder det där med ljuset är en av "the keypoint".
Får jag väl en bildfil med hög upplösning så är det handarbete att fixa justeringar och printutskrift.
Trodde någon skulle komma med tips hur man tex gör affisher.Sv: Hur skulle du gjort ? Foto Tavla
Visst går det att dela upp bilden och montera den själv, men det är nog rätt knepigt att få det att bli snyggt.
//Anna-Karin
ps.
Vi var rätt ensamma på chatten i morse, har du kroknat helt eller?
ds.Sv: Hur skulle du gjort ? Foto Tavla
lycka till svenSv: Hur skulle du gjort ? Foto Tavla
Sv: Hur skulle du gjort ? Foto Tavla
nu gjorde du ju som jag tipsade om.
Innebär det att du klassade dig själv som tönt också?