varför i hela världen ska dom göra ett superfängelse?? <b>>betyder det att alla andra fängelser ska fortsätta vara 100% osäkra??</b> Hall Chaparral -- ingen vapenkontroll! Nu är du rolig. Skulle inte förvåna mig om de skulle bygga femstjärniga hotell enbart för mötet och sedan låte det för falla. EU mentalitet. tsss, hyr plats på en gammal gulag av ryssarna så kan vi skicka dit alla som behöver korrigeras. Billigt, bra och effektivt. Ett fängelse som hade varit grymt effektivt, men dels ganska dyrt, och dels aldrig någonsin realiserbart, hade varit ett underjordiskt. Hur rymmer man från ett ställe med en enda utgång? <b>Föresten är rondeller överalt inte en så dum ide. ;o)</b> En gruva i Norrland skulle kanske vara något. Hörde en på radio i dag som tyckte man kunde ge fången en plats i regeringen annars, där är det ju inte en jävel som vill flytta på sig, oavsett vad som händer ;D Slopa tillfälligt livstids fängelse Var har alla typiskt svenska kommentarer tagit vägen? Resten av oss kanske inser att det inte går att rätta till vad som är fel i den här tråden :-) >Menar du att det finns en norm man skall följa? Det har nog alla matats med... Personligen tycker jag att de e crap! Brottslingarna har ingen annan att skylla än sig själva. Beväpnade vakter som skjuter direkt en fånge är där han inte får vara. enkelt, billig och effektivt.. billigt? <b>Tänk på att varje kula kostar en slant och att vi har "svängdörrar" på våra fängelser idag ;) </b> Påminner mig om filmen Fortress från 1993 med Christopher Lambert. Eller 'Wedlock' när fångarna fick ett "halsband" packat med språngmedel och så parades halsbanded ihop två och två utan att någon visste vem man var ihop parad med.. inga väggar etc.. gick man X-meter ifrån varandra, dvs utan för fängelsets streckade område så BOOOOOOOOOOOM på båda.. läskigt =) <b>och det är väl iaf lite misstänksamt om man ser en enda bil i 140 på en "motorgrusväg" mitt ute i ingemansland..</b> Jaa 'Wedlock' det var ju ingen dålig ide dom hade fast med sprängämne vete tusan alltså :) Jag tror att jag har bästa förslaget . Det är modernt att OutSourca. Jag kom på en lite humanare grej. Ju mer jag tänker på det ju bättre blir det. Den här tråden är något av det mest patetiska jag läst på länge. Är ni så jävla naiva att ni tror att vi får ett bättre samhälle med era metoder? Jag har ingen större respekt för kriminella, men jag inser att de en dag kommer ut (eftersom vi inte avrättar människor och inte låser in dem på livstid) och då vill jag inte att de ska vara knäppare än när de fångades in. Tror nog inte att någon har tagit de senaste 5/6 av denna tråden på speciellt mycket allvar? Vu skickar alla fångar till Visingsö?? >Tror nog inte att någon har tagit de senaste 5/6 av denna tråden på speciellt mycket allvar? Si så där, nu har vi fått ihop en hel del förslag. Problemet med rymmningsäkra fängelsen är att det finns ingen som vill vara väktare/vårdare på ett Jag tycker bara som så att Roggan har rätt i sina åsikter. Ni må tycka jag e en skitstövel men en sak har jag jävligt klart för mig, ett straff är ett straff å ingenting annat. De e klart vi ska ha super-fängelser som hindrar dom STÖRSTA idioterna ut i samhället igen, som kan ställa till skada o.s.v. Sen grubblar man lite på vad Aeroba,mrWise och Per Persson tänker på ??!! Verkar som om ALLA tungt kriminellt lastade kommer från "södern"..varför ska VI uppe i norrland ta hand om dom? Skeppa ut dom på en holme eller ö i skärgården istället o sätt skottpengar på dom. Behåll dom där dom trivs. Fast det där stämmer inte enligt den svenska modellen. Antingen får man lobba för att byta synsätt, eller så får man acceptera hur det är och diskutera utifrån det. Superfängelse är en dum ide. Studier visar tydligt att brott inte minskar för att hårda straff väntar. Tvärtom då ökar risken för Malexander shootouts eftersom skurkarna vet att det ändå är klippt för dem. De låter tamej faan som om man åker bakåt i tiden när man hör (läser ) nåt som Kriz skriver.superfängelse?
"ett fängelse som är 100% säkert"
betyder det att alla andra fängelser ska fortsätta vara 100% osäkra??
bygg för fan vallgravar runnt dom vi har , gör dörrarna av pansarplåt och fyll skiten med störutrustning och när en fånge ska ha besök så måste han klä av sig naken i ett rum , bli checkad av personal , gå in i ett annat rum och kläpå sig besökskläder .. därefter kan han träffa sitt besök... när han ska tillbaka så får han så snällt klä av sig besökskläderna och gå tillbaka och checkas igen..
det enda sättet att få med sig någe skit in då är om dom har det i arslet ... och smuglar dom in en telefon genom arslet så kan dom väl få ha den ett tag då ;)
//RogerSv: superfängelse?
Nej, men det betyder att inget fängelse är 100% säkert.Sv: superfängelse?
Mamma tyckte att de skulle skapa ett fängelse av någon nedlagd gruva i Norrlands inland. Vilken 08-brottsling orkar åka 100 mil för att försöka frita en kompis? Om det sedan bara finns ett par större vägar därifrån, och med 10 mil till närmsta större ort, så kan man ha gott om tid att sätta upp vägspärrar.
Man kan också tänka sig att man hade haft EU-toppmötet i t.ex. Kvikkjokk i stället för i Göteborg. Hade det blivit några kravaller då?Sv: superfängelse?
Alla våra minister-toppar måste ju bo på femstjärniga hotell såklart, såna finns väl inte där heller!Sv: superfängelse?
Föresten är rondeller överalt inte en så dum ide. ;o)Sv: superfängelse?
Sv: superfängelse?
Det vanliga systemet med dubbla dörrar, och celler placerade 50-100 meter under jorden. Inga mobiltelefoner fungerar, bara en väg ut.
Sen är jag ju av den åsikten att vi nog inte löser speciellt mycket problem genom att bara gripa och låsa in folk, utan att det behövs en förändring från grunden. Men ska någon låsas in ska den naturligtvis göras det så att den inte kan rymma.Sv: superfängelse?
Så här menar du: http://www.humorsajten.com/ar/bilder/rondell.htm ?Sv: superfängelse?
Alla straff som ger 10 år eller mer omvandlas automatiskt till 5 års volontärarbete i Irak, utan vakter eller skydd :)
Kanske blir av med en del skit dåSv: superfängelse?
Jag känner inte igen svenskt debattklimat i denhär tråden.Sv: superfängelse?
Väntar bara på förslaget med cementdojor...Sv: superfängelse?
Min generation har matats med påståenden av typen:
'Brottslighet beror på orättvisor i samhället'
eller
'Allt kommer från en dålig uppväxt'.
Alltså brottslingen är egentligen bara ett offer som behöver
vård och förståelse. Den som haft annan uppfattning har
knappt vågat öppna munnen.... fram till de senaste
händelserna.Sv: superfängelse?
Aja dom flesta iaf, kanske finns nån ensaka oskyldig snubbe som sitter inne på livstid.Sv: superfängelse?
Tänk på att varje kula kostar en slant och att vi har "svängdörrar" på våra fängelser idag ;)
Håller med den som sa att lägg fängelserna så långt norrut som möjligt.
Dels finns det inte många flyktvägar, dels är det långt för fritagarna att åka upp, ger arbete åt en region som lider av arbetsbrist.
FaceOff metoden är ju klart att föredra.
Långt ned under jord, magnetdojjor, hårdföra vakter ..... men, lyckades inte "cage" att rymma ändå?
cya,
/PatrikBSv: superfängelse?
Självklart är det så att internerna skulle tillverka partonhylsor (färdiga partoner med krut o grejer vågar jag inte ha dem tillverka, he he) istället för nummerplåtar och sopborstar. :-D
Kan nog också hålla med om att fängelser för grovt kriminella borde flyttas norrut.. där kan de juh får springa runt o leka i sogen i flera dagar innan man når någon form av civilization.. och det är väl iaf lite misstänksamt om man ser en enda bil i 140 på en "motorgrusväg" mitt ute i ingemansland.. inte så svårt att spåra dem då =)Sv: superfängelse?
Nästa version var det i rymden :)Sv: superfängelse?
Inte särskilt misstänkt. Hastighetsgränsen på "normala" vägar är ofta 110 i Norrland. Och är man ensam ute, vilket inte heller är ovanligt(*), så drar man nog gärna på.
(*) I våras bodde och arbetade jag i Jokkmokk, och hörde berättas om några stockholmare (tror jag de var) som tagits med på en tur till Kvikkjokk av sina värdar. Det är en ca 11 mil lång väg som slutar med en återvändsgränd. De hade sett mycket vilt - älg, ren, tjäder, ... Men det som stockholmarna fascinerades av var inte viltet - utan att de på hela resan inte mött en enda bil...Sv: superfängelse?
Tårgas eller sådant kanske :) Sv: superfängelse?
Vi hyr ett fängelse i Litauen eller Ryssland med deras standard och personal.
Det finns ca 200 av våra 5000 fångar som skulle kunna outsourc:asSv: superfängelse?
Vi hyr in oss på ett Rysskt fängelse där dom får visstas låt oss säga 3 mån bl dom andra.
Precis samma behandlin och placering.
Dom skall placeras 3 o 3 så dom kan snacka svenska. 3 o 3 är viktigt så det kan bli interna konflikter.Sv: superfängelse?
Vi leasar in 200 platser på rysska fängelser .Dom får vara där i 6 mån.
Ryssarna vill säkert tjäna pengar så det blir inga problem.Samma vård! samma behandling gäller.
OCH det blir billigare ,som iofs inte är huvudargumentet.Sv: superfängelse?
SvenPon, du som alltid klagar på Bush. Uppenbarligen har ni trots allt en del åsikter gemensamt, t ex att kriminella ska behandlas utan respekt och människovärde...Sv: superfängelse?
Blir som i Flykten från New york och LA :)Sv: superfängelse?
Djä.... bullshitt Hur Vet du det !
Klart att Vi är allvarliga från våra referenser. Djä.... bullshitt 5/6 blir 0,83 magiskt.
Försök inte analyser vad Vi menar din djä... skitstövel .Sv: superfängelse?
Någon som gör Bodström uppmärksam på dessa tips? ;)
cya,
/PatrikBSv: superfängelse?
sådant institut.
"En människa utan hopp är en otäck människa"
Tjena!Sv: superfängelse?
Sen kan jag bara säga att ST har en tanke som för mig till Finska fängelser. Där finns det inget som heter permission och "..hälsa på anhöriga.." utan det är lite som (när den tiden begav sig) ingemansland väst och öst-tyskland i området mellan innre och yttre mur där vakter har FULL rätt att skjuta av det som rör sig där. Om det råkar vara en älg,gris, eller människa spelar ingen roll. Jag anser att DET ÄR DET ENDA RÄTTA..
Sen kan man spekulera lite i vad som anses vara ett "medvetet" brott och en psykisk sjukdom. Ska man se till det rent psykologiska så är ALLA intagna psykiskt sjuka, men om man ska se till vad rättsläkare säger så är det INTE så. Då anser jag att dom som klassificeras som psykiskt sjuka ska få VÅRD, medan dom som hamnar på någon form av anstalt INTE ska ha den vården eftersom dom anses ha gjort sitt brott medvetet (rätta mig om jag har fel).
D.v.s. Dom som har utfört ett brott MEDVETET skall INTE få vård utan spärras in, Varför i helvetet diskuterar man då om hur dom behandlas? Dom ska ju ha ett straff, inte vård!
Har jag fel eller ??
(en Svensk med Finn-blod)
/JuhaSv: superfängelse?
För i Sverige är det aldrig fråga om att någon ska ha ett straff, anledningen till att man ger folk fängelse eller böter är att antingen hålla farliga element borta från samhället, att i viss mån avskräcka folk, eller att få brottsoffer att må bättre.
Så det är inte fråga om att någon måste ha ett straff för att den har varit dålig, utan att den ska ha ett "straff" för övriga samhällets skull.Sv: superfängelse?
Det som avskräcker brott är risken för att åka fast. Ökas den sjunker brotten och det måste ha prioritet ett. Det är bättre att avskräcka två brottsliga handlingar än att straffa en.Sv: superfängelse?
Enda sättet att sätta brottslingar på plats är att göra som i Finland. HUGG DOM DIREKT O HUGG DOM HÅRT.
Inga djävla färmildrande åsikter utan HAR dom gjort sig skyldig till en sak, Spärra in dom bara o låt dom sitta av sitt straff.
Som jag nämnt tidigare ... Dom största psykopaterna är dom värsta psykopaterna..
Har dom,eller kan dom inte visa på motsatsen... då e dom tamejfaan skyldiga...om de så skulle va att dom sket på sig... o de gäller mig oxå. Ja e Finne men tamej faan. ja vet vad som gäller.
Näe för faen.. fram för mer rättvisa.
/Juha