Jag står i stånd att byta bank, och undrar nu vad man ska välja. En sak som jag tycker är viktigt med en bank, förutom räntor på sparade pengar, är servicen banken kan erbjuda. Det skall va lätt att komma ikontakt med någon på banken. Fort skall det gå oxå. Tack för informationen, även om det inte blev mycket klarare ;) Jag bytte till Skandiabanken för ca ett år sedan och är mycket nöjd med resultatet. Trevlig personal som tar hand om ens frågor när det kommer upp. >Finns det någon smidig sida där man lätt kan jämföra räntesatser och avgifter för exempelvis Maestro- >eller VISA-kort? Det finns ju varianter, t.ex. Comviqs kontantkort "Comviq.net" som endast går att ladda via internetbanken från Föreningssparbanken, S.E.B och Handlesbanken (tror det var de tre). Inte nog med att jag tycker om ditt motto i denna fråga...jag bara älskar din signatur...Byta bank
Har funderat på Skandiabanken och ICA-banken. De verkar ganska bra.
Finns det någon smidig sida där man lätt kan jämföra räntesatser och avgifter för exempelvis Maestro- eller VISA-kort?
Är det något annat man ska tänka på när man byter bank?Sv: Byta bank
En bank är ju så mycket mer än ett ställe där man förvarar pengar. Man skall kunna låna pengar till ex hus, teckna försäkringar, handla med värdepapper, bankfack, betala räkningar etc, etc. Alla dessa saker bör vägas in vid val av bank om man har ett något sådär långsiktigt tänkande.
Personligen har jag haft samma bank hela livet och min uppfattning är att jag hade nytta av det när jag behövde låna pengar till ett husbygge. Jämförde räntor med nichbankerna bla ICA banken kontra min bank och det visade sig att tillslut blev det bättre i min bank. Slapp uppläggningsavgifter på flera tusen oxå. (kanske alla gör vad vet jag, men jag blev nöjd ialla fall :-) ).
Flera banker erbjuder reducerat pris på kortavgifter om man är helkund (ett luddigt begrepp). Det är de priserna man bör jämföra.
lycka till
//FreddeSv: Byta bank
Jag ska, menar du, iallafall välja en "storbank" och ingen liten bank?
Det känns ju som att storbankerna har dyrare service, och t.o.m. i de flesta fall lägre räntor också väl?Sv: Byta bank
Sv: Byta bank
Det är svårt att jämföra. Jag har ICABanken och där kostar MasterCard 195:-/år/kort men man får tillbaka 0,5% av det man handlar så jag går med vinst.
Räntesatser är också svårt eftersom de ändras ganska ofta. Vet inte heller om skillnaderna mellan bankerna idag säger nåt om hur det blir framöver när räntorna stiger.Sv: Byta bank
Hur gör man då? Är det ofta så?Sv: Byta bank
SvenPon Rocks...