Tänkte bara kolla lite vad ni andra tycker. varför? Nja, DNA bank kan jag hålla med om, men inte att man installerar ett chip som håller reda på en. <b>Nja, DNA bank kan jag hålla med om, men inte att man installerar ett chip som håller reda på en. Nu tror jag allt du är lite naiv. Ta bara det här med skyddad identitet. Väldigt många lever med och har ständigt hot om sitt liv varje dag. Det ska inte gå få reda på några uppgifter överhuvudtaget om de som har det. Ändå så sipprar det ut hela tiden massor med uppgifter om personer som just har skyddade uppgifter. vilket belägg har du för detta? Det kan alltid läcka ut uppgifter, mycket pga. av den männskligafaktorn men om vi t.ex säger att det finns 10000 personer som lever under skyddadindentitet och det läcker ut information om 100 av dessa (vilket förövrigt inte är accebtabelt det iheller) så är det 1% det handlar om. Sånt måste användas med försiktighet också. Faror finns ju också att kriminella "planterar" in fel DNA & fingerprint. Lägg några hårstrån från din kompis på lämpligt ställe så åker han dit istället.. ;) Självklart skall inte rättsprocessen ändras för att man inför ett nationellt dns-register? DNS bevisföring skall inte vara tillräckligt för en fällandedom.. ska handla om normal bevisbörda hos åklagaren. Saken som roger syftar på är att nog att det skulle gå snabbare att hitta en / flera potentiella gärningsmän som man kan inrikga förundersökningen etc på.. då är tiden mellan brott & straff kortare samt att chansen för att hitta en gärningsman borde åka markant. I mitt inlägg så sa jag aldrig att det var dåligt med skyddad identitet eller man skulle ta bort det. Tvärtom så vet jag hur viktigt det är och att det måste bli klarare för hur reglerna är och hur personer i de olika instanserna hanterar det. Ahh sorry.. ne det med ett 'chip' kan jag nog hålla med om.. lite läskiga situationer som kan uppstå där.. och tro fan att man kommer fuska med dem så gamla ester befann sig i bankvalet på centralbaken mitt i natten =)övervakning
är ni för eller emot en stor fet DNA & fingerprint databas som polisen kan använda?
vore det inte bra om _ALLA_ svenskar fanns i den databasen ?
och tar man det ett steg längre , är ni för eller emot att man skulle kunna operera in någon form av mini mini chip så man kan spåra var någon befunnit sig vid en viss tid.
(förutsatt att det inte finns några biverkningar på det)
//RogerSv: övervakning
är det inte jättebra om polisen skulle kunna kolla exakt vilka som var vid en viss plats när ett brott begicks ?
eller kunna se exakt vem det är som gjort något om man hittar dna ?
Tänk vilket maktmissbruk det skulle kunna bli.
Sen finns det ju andra konsekvenser med det också, hur är det med den personliga integriteten om "alla" vet vem du var med, när och vad ni gjorde?
//Anna-KarinSv: övervakning
Tänk vilket maktmissbruk det skulle kunna bli.</b>
på vilket sätt menar du?
självklart skulle det ju kunna bli maktmissbruk om regeringen godkänner att informationen får användas till massa skit...
men det argumentet håller ju inte. då kan man ju säga att vi borde inte ha en regering för att dom skulle kuna bli maktgalna och omvandla landet till en diktatur..
<b>Sen finns det ju andra konsekvenser med det också, hur är det med den personliga integriteten om "alla" vet vem du var med, när och vad ni gjorde? </b>
vad är det för über hemliga saker du gör då?
jag skrev ju inte att ALLA skulle få veta var du var eller gjort...
varför tror alla att sådan info skulle läcka ut till almänheten?
har dina grannar sett din sjukjournal ? vet dom vilka könsjukdommar du haft?
inte?
varför skulle då denhär informationen skickas ut mer än den info som redan finns om alla personer?
[edit]
det FINNS ju redan MASSOR av information om ALLA
och den missbrukas ju inte , varför skulle då denhär informationen misbrukas mera?
[/edit]
Sv: övervakning
Jag har ingen uppgifter på vare sig hur många som lever med skyddadidentitet eller hur mycket som läcker ut om dessa.. men det skulle juh vara att säga att det inte är lönt eftersom det ändå läcker ut information om ett fåtal.. inte ska man väl ta bort skyddadintenditet för det ? snarare så att rutinerna kring det måste förbättras?
Samma sak skulle väl gälla ett nationelt dna-register.. hårda rutiner, regelbundna granskningar av hur dessa följs mm.. man kan väl inte avfärda konceptet helt på något som kan hända utan man måste göra en jämförelse på för och nackdelar samt göra en etiskutvärdering.. tänk så många våldtäckter som skulle kunna lösas upp etc.
Självklart är det en komplicerad fråga och jag tycker nog inte rikigt att det är bara handlar om svart eller vitt.Sv: övervakning
Kanske inte är så lätt i alla fall, men man måste även ha det åtanke. Oskyldiga kan fortfarande åka dit. DNA & fingerprint är ingen 100% tillförlitlig metod.Sv: övervakning
Sv: övervakning
Så över min döda kropp att de ska försvinna.
Min mening var bara att skulle man börja införa nåt chip osv som har koll exakt på vart man är konstant så kommer det hända hemska saker. Sedan så gillar jag inte heller "storebror ser dig" stuket.
Vill ej bli kontrollerad.Sv: övervakning