Nu fattar jag inte alls vad du menar? Varför har du en rubrik som associerar till kvinnorörelsen för att sedan skriva om skatter? Trodde att jag skulle få läsa ett inlägg om kvinnorörelsen när jag kom in här. Hur kan du ta ett bättre jobb om det inte finns nått? <b>Hur kan du ta ett bättre jobb om det inte finns nått? </b> Det var en gång en kille som kom in på arbetsförmedlingen. Han gick fram till tanten som satt vid skrivbordet och sa att han ville ha ett jobb. -Javisst, sa tanten, har du några betyg? Nu är ju inte allt så lätt. Du vet teoretiska svar är alltid lättare en de praktiska. <b>Nu är ju inte allt så lätt. Du vet teoretiska svar är alltid lättare en de praktiska. </b> Vad jag menade var att det alltid är lättare sagt än gjort... Sedan finns de ju dem som inte bryr sig eller har nått att förlora som håller dem nära... :-) HAsse. <b>Vad jag menade var att det alltid är lättare sagt än gjort...</b> "mm... Men då samhället förändras då andra länder spelar större roll för vår politik fungerar inte det som är nu... Vi måste oxå förändras. ty vi skall lära oss av våra misstag inte återskapa dem år efter år pga envishet... Att en rod lever i all evighet..." Hasse. Jag undrar hur du får till ekvationen: <b>Mindre offentlig sektor större privat = mer pengar i landet.</b> <b>Lika bra inkomst som det kanske det ger, men vem vill tjäna så lite? Då tar jag helllre ett bättre betalt jobb.</b> <b>Som jag ser det så är ett mycket stor problem sjukskrivningar. Detta beror på att de anställda inte tas hand om på ett konstruktivt sätt och på en arbetsmarknad som förbrukar människor.</b> <b> Andreas.. Gus, för det var så mkt stavfel och saker i det att jag inte orkade gå genom o rätta. Lättare att tabort det helt... Annars skulle det nog bli en massa liv om orden o inte innehållet i texten... Japans ekonomi går inte bra idag. Som för många andra började det på 90-talet, men problemet kom 98? (tror det var det året). USA-dollarn var så hård pressad då, att Japan gick in och stödköpte dollar för att den inte skulle släppas och flyta. Det hade kunnat få förödande konsekvenser för alla ekonomier i världen. Då var Japans ekonomi fortfarande ganska god, men problemet som blev är att staten tog lån på upphaussade värden som inte fanns (liknande Sverige i slutet på 80-talet med fastigheter). Även om man räddade dollarn, blev man tvungen till slut att skriva ner värdet på Yenen, och det lider japanerna fortfarande idag. Den ekonomi som går bäst idag är den kinesiska, som har en årlig tillväxt på ca 15%. <b>Om de hade mer pengar hade de säkerligen haft råd med bättre personalpolitik på arbetsplatsen. </b> På de platser jag vart har man alltid eller oftast svarat med vi har inga resurser för att köpa in bättre produkter. Vi har inte råd eller tid att anställa en Massör som kommer en gång i veckan. Det är lättare att driva en god personalpolitik om det först och främst skulle finnas en hel del resruser till det. Jag vet företag som det gick bra för som hade förmån efter förmån för sina anställda. Där de fick studiepott, massage för att lindra besvär med nacke etc. Där det var kickoffer när de passade in, där det var julbord till jul. Där de hade fika till personalen under 9 fikat. Där de köpte in möbler om de som redan fanns inte var lämpade för individen. Men idag drar man in på allt detta för det finns inga pengar till det. Priserna ökar, Skatterna ökar men inkomsten bara minskar och minskar. <b>Jag tror inte företag gör mer än nödvändigt om ens det. vDet ser kortsiktigt. Får skylla så långt tillbaks som Herr Ford som betraktas som fader för det löppande bandet. Han förbrukade människor. </b> Fel, staten skär inte ner så mycket, det mesta är inom kommun och landsting, det är skillnad. Hasse. Ja, staten förser kommuner och landsting med finansiella medel. Kommuner och landsting väljer sen själva hur de vill fördela pengarna och vad som ska prioriteras. Det är ytterst sällan staten går in och bestämmer hur pengarna ska fördelas (s.k. öronmärkning) Hasse. Du blandar lite äpplen och päron. Kommuner är i princip helt självstyrande. En ekonomisk politik idag utgår från vilken budget man har (skatten är den stora intäktskällan), vilka uttalande centralbanken gör och vilken prognos konjunkturinstitutet ställer. Statens bestämmanderätt över kommuner är grymt begränsade. Den makt de har är att vissa pengar kan öronmärkas. Det är ungefär som att en bror till dig ber om en 100-lapp. Du säger att han får den, om han köper mat för pengarna. Visst är det så. Men färgen spelar roll. Sänka alkoholskatten vill väl inte de röda? Sänka biståndet vill de ju inte heller. Att effektivisera offentliga sektorns inköp och slöseri lägger de ju inte heller ner krut på. Att bli av med Landstinget skulle ju vara en sak. Jovisst, vi skulle behöva sänka skatten, men inte än, vi måste betala statsskulden först. Anledningen att man inte vill sänka skatten på alkohol är pga folkhälsoskäl. Man har tittat på andra länder och sett att utförsäljning enl lag inte följs i vanliga butiker. I Danmark t.ex. får du inte sälja alkohol efter vissa tider, tror du det följs? Problem med den offentliga sektorn är att den inte går med vinst. Den privata sektorn försörjer stora delar av den offentliga tack vare sina skatter. Min skatt går ex till en polare som jobbar på it-supporten på en offentlig skola. Hans skatt är ingen vinst för staten då hand lön redan är statens. Den privata sektorns lön är inte statens utan kommer mycket från utlandet vilket puttar in pengar in i landet som kan försörja den offentliga sidan. Om Offentliga sidan ökar finns det ju inga pengar att ta av vi får inte in några pengar. Offentliga sektorn producerar inte så mycket så den skulle kunna gå med vinst och vinst måste den gå med för att kunna följa ekonomin. Priser höjs i vårt och i andras länder etc, för att de offentligt anställda skall ha råd att leva måste deras lön höjas för att höja lön måste offentliga sektorn gå med vinst. Citerar från inlägg ovan:Sv: Varför rödstrumpor?
<b>Motivationen att arbeta försvinner mer och mer då man insett att soffliggandet ger lika bra inkomt som de som jobbar och sliter sänder sig på McDonads eller Städar gator kontor</b>
Lika bra inkomst som det kanske det ger, men vem vill tjäna så lite? Då tar jag helllre ett bättre betalt jobb.Sv: Varför rödstrumpor?
Rödstrumpor ett vackert ord för Socialdemokrater, men som vanligt kan ord betyda flera saker ;-)Sv: Varför rödstrumpor?
Omskolning, flytt till annan ort. Veckopendlar numera för att det fanns för få jobb inom mitt område och de som fanns gav för dåligt betalt. Omskolning är ett alternativ som jag starkt funderade på innan liksom att starta företag inom ett helt annat område än datayrket.
Så visst kanske det finns dåligt med jobb inom databranschen just nu (dock inte skåne, småland, halland) men inom andra branscher så finns det jobb som betalar betydligt bättre än Donken(spec om man är villig att ta ett hundår och lära sig nya saker).
Inom kvinnorörelsen fanns/finns det "radikala" feminister som kallades rödstrumpor. Och det är väl vad majoriteten förknippar order rödstrumpa med. ;-) Sv: Varför rödstrumpor?
Killen tog fram sina betyg och visade dem. -Men det här är ju bara grundskolebetygen, sa tanten. -Ja, mina föräldrar hade inte råd att ha mig i skolan eller boende hemma, så jag måste ha jobb, sa killen. Mina kompisar håller på med knark, men jag vill kunna se min blivande fru i ögonen, så jag vill jobba och vara ärlig.
Tanten tittade på honom och sa till slut: -Jag har ett jobb här på en bilverkstad. -Det tar jag gärna, sa killen. Han gick genast till bilverkstaden och pratade med chefen där. -Du får börja här, men du får ta en praktikperiod först på 3 mån, så vi ser vad du duger till.
Killen tackade ja, men var orolig. Han hade ingenstans att sova och inga pengar eller mat. "3 månader till lön, hur ska jag klara mig?" Killen gick på stan och samlade in tomflaskor, samlade pallar mm som han kunde hitta. Ibland råkade han ta saker från lokala knarkhandlare, och de försökte skjuta honom, men han hade turen att undkomma.
Han slet hårt varje dag på bilfirman. En dag skulle han få lära sig att lackera en bil. Han frågade då efter skyddsmask. Chefen sa då: -Det är för dyrt. Vill du ha det får du köpa själv. Hur då, tänkte killen. Jag har ju levt på pasta i flera månader, ibland har han inte ens haft råd med mat alls.
Veckorna gick och han höll på med lackering och blev bra på det, men efterett tag så började han att hosta hela tiden. Värst var det på natten. En dag så mådde han så dåligt att han gick till chefen och bad få ledigt den dagen, så han kunde må bättre. Chefen sa då: -Du behöver inte göra dig besväret att komma tillbaka.
Killen gick tillbaka till arbetsförmedlingen och förklarade vad som hänt. Tanten funderade lite, sen gav hon förslaget om en firma som tillverkade lampor. Killen gick dit och sökte jobbet. -Du kan få jobbet, men du får minimilön. HURRA, tänkte killen, äntligen lite lön.
Han jobbade på i den nya firman och till slut fick han sin lön: ca 1400 svenska kronor. Vad bra tänkte killen, nu kan jag gå till sjukhuset med min hosta och få det åtgärdat. När han kom dit så sa de att de inte kunde hjälpa han, eftersom det skulle kosta 50 000 kr. "Sök upp ett allmännt" sjukhus, var rådet han fick. Det gjorde han. -Ledsen, vi kan inte hjälpa dig, den lilla ekonomi vi har måste räcka till att hjälpa de som riskerar att dö inom det snaraste, sa läkaren där. Killen gick nedstämd ut därifrån.
Efter 2 mån på jobbet kom chefen fram till honom och sa: -Ledsen, men vi måste halvera din lön. Företagets vinst var 15 miljoner för lite förra året, vi måste spara in. -Hur ska jag då klara mig?, sa killen. -Det är inte mitt problem, sänker vi inte lönen flyttar vi produktionen till något annat land. De är bara glada om de får något alls, tänk på det du. Killen hade inget val, utan gick med på det och den andra lönen låg på 650 kr.
En kväll gick killen på shoppingstråket, utfattig och hungrig, eftersom hans lön var slut. Han tittade i fönstrena när en BMW stannade intill honom. I bilen satt en man runt 65 år, vevade ner rutan och frågade killen:- Hur gammal är du? -Jag är 14, sa killen. -Du får 150 kr om du följer med mig hem ikväll, sa mannen. Killen tänkte en stund och sa sen: -OK. "Om inte annat så får jag kanske se en säng och får lite mat kanske", tänkte han.
Slutsats
Vänsterpolitik har sina för- och nackdelar, höger har sina. Det viktiga är inte att stirra sig blind på vilken färg, utan vilken politik som är bäst just nu. Att tjäna stora pengar är inte allt, samhällsansvaret måste varenda en ta, privatperson som företagSv: Varför rödstrumpor?
Alla har inte råd att skola om sig. Många har sina rötter där de bor och jobb är inte livet det är den kärlek som finns runt oss från både vänner och kära att mista den gör ingen lycklig. Så det är lättare sagt än gjort.
Jag skulle aldrig ge upp den energi och gjädje mina vänner och kära i min trakt ger mig för att få ett jobb som ger bra betalt. Jag skulle heller inte välja McDonalds utan leva på A-Kassa som ger mer tills den dagen jag hittar ett jobb i min närhet. För den politik jag står för leder inte Sverige och jag anser att det är den politik som finns idag som bär skulden för mitt liv och framtid, då får den stå för de kosekvenser som kan uppstå, jag kommer inte offra mig för nått jag inte står för det är inte vad lojalitet är för mig, utan lojalitet är att ge alla männsikor ett värdigt liv där de själva kan utvecklas för till den person de är och är födda att vara. Min politik skulle förhoppningsvis to m göra att jag inte ens behövde välja mellan McDonalds och A-Kassa utan ge mig ett tryggt jobb som följer den förändring världen genomgott sedan 100 år tillbaka.Sv: Varför rödstrumpor?
Och jag talar inte från praktik? Gosse du har inte en susning... ;-)
<b>Alla har inte råd att skola om sig. Många har sina rötter där de bor och jobb är inte livet det är den kärlek som finns runt oss från både vänner och kära att mista den gör ingen lycklig</b>
Har många rötter känns det som och jag har inga problem med att hålla kontakt med folk som jag har jobbat/pluggat ihop med även om de inte bor där jag gör. Jobbet är ett sätt att få in medel för att få en livskvalitet som man själv tycker är bra. Jag gillar inte att leta extrapriser på ost i ICA-disken, behöva tänka över varje inköp eller sitta hemma utan jobb. Samtidigt vill jag kunna resa lite, träffa polare, kunna gå ut på krogen osv.
Som det är nu så har jag polare där jag jobbar, flickvän + polare där jag "egentligen" bor ser jag på helgerna och det funkar utan några större problem.
Att ha råd att skola om sig... Inte jag heller om man undantar de utbildningar AF mm kan erbjuda eller gå tillbaka och plugga på högskolan några år till.
PS
Varför tog du bort första inlägget???Sv: Varför rödstrumpor?
Sv: Varför rödstrumpor?
mm... Men då samhället förändras då andra länder spelar större roll för vår politik fungerar inte det som är nu... Vi måste oxå förändras. ty vi skall lära oss av våra misstag inte återskapa dem år efter år pga envishet... Att en rod lever i all evighet...Sv: Varför rödstrumpor?
Visst är det det. Och för mig så kommer det inte alltid att fungera så här, men just nu så fungerar det och det fungerar bra. Har ett jobb jag trivs med(att det är hyfsat betalt spelar inte så stor roll), kompisar jag träffar både i veckorna och på helgerna, sambo sedan många år som jag nog träffar för lite. Sv: Varför rödstrumpor?
Då är frågan: Vilket samhälle ska vi anpassa oss efter.
USA: Många fattiga, du har inga sociala rättigheter, ett land med stort budgetunderskott, ett land i konflikt med en hel del länder
England: Stort budgetunderskott, Snabbast växande antal fattiga, också i konflikt med en del händer, till stor del i händerna på USA
Mellanöstern: Alla länder är i krig, frihet råder inte alls
Kina: Inga rättigheter alls, lön?
Japan: Ett land i stagnation, stort budgetunderskott, övervärderad valuta
Övriga länder är inte värt att jämföra med eller anpassa sig efter. Bättre tycker jag att skapa en egen politik utifrån våra förutsättningar än att "anpassa" (märk skillnaden)Sv: Varför rödstrumpor?
Precis jag säger inte att vi skall ta efter någon annans politik, men vi kan anpassa oss efter den politik som finnsi världen.
USA lider av sorhetsvansinne det är deras problem.
Storbrittaninen lider för att de stöttar USA
Japan? har de underskott? Trodde det gör bäst för dessa Asiatiska länder i den ekonomiska kris vi befinner oss i.
Vår polititk bör anpassas efter de länder vi arbetar med och handlar av som också handlar av oss.
Vi måste även se över de misstag vi gör här och analysera den ekonomiska nergången och rätta till felet där det bör rättas till. Offentliga sektorn är för stor den privata har inte råd att försörja den, då den privata inte har råd blir det oxå färre pengar till den offentliga sektorn. Ungefär lika mycket statliga pengar en A-kassa är är en anställd i den offentliga sektorn. Då båda får betalt av den privata.
Vi måste sänka A-kassetagare, Minska den offetliga sektorn genom att privatisera sånt som kan privatiseras utan att utgöra någon större folkskada. Monopolbolagen bör brytas ut och blir helt fristående så det skapas konkurrans och arbeten.
Sänkt arbetsgivaravgiften och sänk skatten något för att ge den privata sektorn mer pengar att handla för så de kan sänka sina priser och få världskonkurrerande nivåer på tjänsterna. (ju mer pengar vi får in i landet ju bättre, nu åker det bara ut en massa pengar för all import. Vi bör öka exporten. men även det lokala köpintresset.)
Sänkt skatt och arbetsgivaravgifter ökar chansen för fler anställda i den privata sektorn sådana som idag lever på statliga medel (den offentliga biten.)
Allt slöseri och svinn som görs i den Offentliga sektorn kan justeras och förbättrat. ta bort Landstinget som bara aggerar villsen wrapper med extra utgifter. Sänk alkoholskatten så färre slänger ut våra pengar till danmark och konsumerar mera i vårt hemland istället. Tanken att fler skulle bli alkolister är bara trams, det är nästan fler som importerar för att trottsa idag. Och då det är billigare Mycket billigare att köpa från utlandet blir det ännu lättare att pimpla i sig den vägen än om systemet skulle ha lägre priser samt flyttas bort från monopolposten.
Folk dricker mkt idag för att samhället är tragiskt och sorligt, det händer inget och man tar till droger för att få en mening med den tomhet som råder.
Mindre offentlig sektor större privat = mer pengar i landet. Vilket ökar chanserna till att folk kan utvecklas som de vill, det minskar olycka och sorg för ingen mår bra att tvingas göra nått man inte är skapad för att göra bara för att någon inte vill rätta till felen där de rapporteras. Att 80% av den Privata sektorn klagar på arbetsgivaravgiften och tvingar sina anställda att jobba över eller köpa billig arbetskraft utomlands är bevis nog att nått är fel och de vet bäst för sin verksamhet än vad Göpran Persson någonsin kommer att förstå. Det är folket man skall lyssna på inte sin egna dröm. Att blunda för det som är... huga... stort misstag. Det är de som skriker som man skall lyssna på. Och för att hjälpa alla som skriker måste man börja hos dem som kan ge ökad förutsättning för andra som skriker även om de kanske är mer synd om de andra. Men man kan inte leva över sina tillgångar för att vara snäll. Man måste överleva. Vi måste överleva.
i I ,Robot åker två bilar i vattnet. Den ensa med Will Smith den andre en liten flicka. En Robot hjälper Will för att den anser att det är 30% chans att han skulle överleva men bara 11% att tjejen skulle överleva. Man offrade en ung kraft före en äldre, bara för att statistiken sa att det var den äldre som hade stört chans att få leva sitt liv. Will ville att man tog flickans liv före hans.
Pampisarna behöver hjölp, de unga behöver hjälp. Jag anser att vi har ett liv framför oss ett liv pampisarna redan levt, det är viktigare att vi får ett värdigt liv precis som de fick innan vi offrar oss för deras skull så som Sossarna gör just nu. Om vi har bättre förutsättningar kommer vi som gamla oxå ha det. Men om vi hjälper de som redan gjort sitt och inte de som kan göra sitt kommer inte vi att få en chans att utvecklas. Och det kommer resultera i ett värre pampis liv för oss än för dem som lider pin nu. Jag tycker man skall rikta in sig på de som kan ge för att sedan ta och ge dem som inte kan. Och då handlar det inte om att öka skatter och tro att det är svaret på alla problem, när vi ser att varej höjning skapar högre priser och lägre löner. Sv: Varför rödstrumpor?
Pratar du då om privatisering?
Som jag ser det så är ett mycket stor problem sjukskrivningar. Detta beror på att de anställda inte tas hand om på ett konstruktivt sätt och på en arbetsmarknad som förbrukar människor.
Arbetsmiljölagen "skall" skydda de anställdas hälsa. Hur kommer det sig då att så många mäniskor blir sjuka av jobbet? Beror det på at företagen inte tar sitt ansvar. Det är faktist deras ansvar inte den anställda.
Svergie kan konkurrera med andra länder på kunskap, kultur och teknologi. Vi måste utbilda vår befolkning. Satsa på utbildningar och en konstruktiv arbetsmiljö.
Vi är tredje största musikexportören i världen. En teori är musik skoler, en annan är att arbetslösa musiker har möjlighet att kunna utveckal sig och sin musik.
Vi har Nobell priset. Förmodligen världens prestigfylldaste vetskapsutmärkelse.
När folk oroar sig för att jobben flyttar utomlands frågar jag mig vilka jobb? Lågavlönade produktions job hos volvo som sliter ut människor eller forskar tjänster hos Astra, Ericson osv?Sv: Varför rödstrumpor?
Ingen vill tjäna så lite, men du kan inte förneka att det finns folk som behövs på MC Donalds också. För att locka folk till låglöneyrken KRÄVS det att arbete börjar löna sig mer än det gör idag, kanske inte genom att höja lönerna men möjligtvis genom att skattesubventionera lågavlönade eller att sänka försäkringsnivåerna. När jag var arbetslös stämplade jag in mer pengar än min sambo tjänade under samma period, visst var jag tacksam för det men jag kan ju garantera att det inte lockade till att söka låglöne-jobb.
Tyvärr verkar många tro att välfärd är samma sak som välstånd, det vill säga: Många vill ha möjlighet till bil, hus och gärna lite oxfile medan de tror att det är likställt med välfärd trots att det är välstånd.
Lite fler liberaler vore inte helt fel och lite mer ombytlighet bland väljarna vore helt rätt, problemet med svensk politik är att alla klagar men ingen försöker ändra på det befintliga. Vill ni ha ett bra sosseparti igen så låt dom kämpa för att klara 4%-spärren var tredje val.Sv: Varför rödstrumpor?
Hur tar man hand om människor som går till jobbet trots att de är sjuka eller bara har "lite ont i ryggen" bara för att de inte anser sig ha råd att vara sjukskrivna?
Företag tar enligt min erfarenhet bra hand om sina anställda men de anställda är för ofta lite för dumma(?) för att följa säkerhetsrutiner och så vidare. Visst finns det folk nyttjas så att de blir psykiskt utbrända men där har faktiskt individen ett ansvar att säga ifrån på egen hand. Glöm inte att det alltid är individen som känner vad som är fel och kan påtala det men att det för sällan görs.
<b>När folk oroar sig för att jobben flyttar utomlands frågar jag mig vilka jobb? Lågavlönade produktions job hos volvo som sliter ut människor eller forskar tjänster hos Astra, Ericson osv?</b>
Lågavlönade produktionsjobb på volvo? var hittar du sådana?
Jobben som flyttar är de jobb som skapar fler jobb som direkt följd, och det är ett problem. Om låglönejobben flydde skulle vi inte ha någon allmän service eller någon som kunde torka skiten på våra gamla, alltså kommer dessa jobb aldrig att försvinna någon annanstans än att platserna inte tillsätts på grund av penningbrist skapad av för få skattebetalare.Sv: Varför rödstrumpor?
Jag undrar hur du får till ekvationen: Mindre offentlig sektor större privat = mer pengar i landet.
Pratar du då om privatisering?
</b>
Något fel på privatisering? - Kan väl nämna att ett av Sveriges bäst skötta sjukhus är ett aktiebolag...
Hela den offentliga sektorn borde nedmonteras och man borde stötta företag som är redo att ge sig in
i braschen så att vi kan få lite kvalitet på vården.Sv: Varför rödstrumpor?
"Som jag ser det så är ett mycket stor problem sjukskrivningar. Detta beror på att de anställda inte tas hand om på ett konstruktivt sätt och på en arbetsmarknad som förbrukar människor. "
Nej, Jag pratar den privata sektorn den sdom försörjer staten med alla pengar som sedan delas ut i lön till den offentliga som i sin tur skattar igen (för sig själva!) :-) Så svårt var det väl ändå inte? Det finns ju bara den privata och den offentliga sektorn så jag tyckte jag var rätt tydlig men antagligen inte :-(
"Som jag ser det så är ett mycket stor problem sjukskrivningar. Detta beror på att de anställda inte tas hand om på ett konstruktivt sätt och på en arbetsmarknad som förbrukar människor. "
Om de hade mer pengar hade de säkerligen haft råd med bättre personalpolitik på arbetsplatsen.
Jag vet att den är dålig, har inte vart på ett enda jobb där den vart bra, men allt är bristande pengar.
För att avgifterna är så höga. (dvs mestadels Arbetsgivaravgiften.)Sv: Varför rödstrumpor?
USA är ett bra land när det gäller strikt ekonomiskt, deras problem handlar om lobbyverksamheten och sociala rättigheter. Men som du säger, Englands problem är att de är en knähund till USA.Sv: Varför rödstrumpor?
Det är väl lite väl naivt... ;o)
Jag tror inte företag gör mer än nödvändigt om ens det. vDet ser kortsiktigt. Får skylla så långt tillbaks som Herr Ford som betraktas som fader för det löppande bandet. Han förbrukade människor.
Det går inte at sträffa effter ett perfekt sammhälle. Men ett bra tycker jag är ett lämpligt mål. Privat sjukhus kanske är effektivare än statligt ägda. Problemet är att staten inte betalar lika bra som försäkrinsg bolag, privat personer som vill slippa kön, osv. Så privata aktörer är inte intresserad om det inte kan tjäna pengar.
Stor risk att det till sist blir som i USA.Sv: Varför rödstrumpor?
Vad är det för inställning?
Ett företag tjänar inte på att personalen mår dåligt när de jobbar, snarare tvärtom. Till skillnad från
"Herr Fords" tid så förstår man bättre och därmed "förbrukar" man inte människor.
Däremot så kan du titta på hur staten "tar hand" om sina anställda, det finns en anledning till att
flest sjukskrivngar och arbetsskador förekommer inom områden där staten skär ner, drar in och
förbrukar människor.
Men Staten äger kommunerna och landstingen o säger till dem vad de skall göra och det är Staten som förser kommunerna m.m. med pengar. :-) Sv: Varför rödstrumpor?
mm. Men de kan ju ge tips och rekomendera dem vad de skall göra. Vad spelar det för roll? De får för lite pengar för att den privata sektorn tar in för lite och vi exporterar ut mer pengar än importerar. För att öka pengarna in till Staten kan vi göra genom att antingen se till att den privata sektorn säljer mera. Då måste nått dra ner deras kostnader eller utgifter (ex arbetsgivaravgift och skatter) Sedan så är den offentliga sektorn rätt stor idag, man behöver minska den genom att bryta ut mera, Döda landstinget (en onödig wrapper och ge kommunen uppgiften de har.) Privatisera mera. Exempelvis Systembolaget, och Telia. Sänk alkohol skatten så pengarna stannar i sverige och inte i danmakr,tyskland m.m. då folk ständigt köper sprit där istället. Det är bättre att pengarna är kvar i landet är åker ut ur landet. Fler kommer inte dricka i alla fall. Det ä lika lätt att få öl eller sprit från Danmark för folket idag som det typ är att gå till systemet. Jag köper exemeplvis inte mer för att det är billigare, Dock köper jag det billigaste för att spara pengar till annat.
Ökar den privatasektorn får vi ökad inkomst till staten. Då den privata är den inkomstdrivande källan.
Ju färre Offentliga ju mindre skattepengar till Lön. bla..
Mvh JohanSv: Varför rödstrumpor?
Det är påvisat att de flesta tjänster har blivit effektivare, men dyrare efter privatiseringar. Men som med allt så finns det både positiva och negativa sidor med det. Den stora delen i kostnaderna ligger utanför politikernas kontroll. Patentregler utnyttjas och missbrukas t.ex. av medicintillverkare och tvingar läkarte att skriva ut de dyraste medicinerna. Inköpen till offentliga sektorn är ineffektiv pga bristande samarbete. Hur en privatisering av systembolaget skulle sänka skatten kan jag inte se. Men skatten på alkohol behöver sänkas, men behåll bolagen och ändra importregler. Systemet fyller många bra effektiva funktioner.
En annan sak som skulle kunna effektiviseras är u-landsbistånden. Med rätt åtgärder skulle vi kunna öka biståndet till en lägre kostnad för oss.
Det är sådana åtgärder som behöver åtgärdas främst. Vilken färg som sitter vid makten eller om det är privat eller offentlig sektor är av mindre betydelse. Det är bara valpropaganda.Sv: Varför rödstrumpor?
Jag sa inte att privat systembolag skulle sänka skatten. Utan öka konkurrans som kan ge fler möjligheter till jobb. Låt butikerna hålla i spriten. Testa i alla fall fungerar det inte så har vi ialla fall försökt. Bättre att försöka en gång än ingen alls. Jag får inte jobbet här jag är nu för de har inte råd men vill gärna. Så det blir typ A-kassa för tredje gången. Utgift som staten får stå för. Tänk om de sänkt arbetgivaravgiften några % då hade de haft råd att anställa mig och det skulle ge mer till staten än vad de skulle gå i förlust genom a-kassan. Så är det på många ställen. De som jobbar i den privata sektorn drar in pengar till den offentliga. Får de företag som kanske inte behöver anställa kan sänka sina priser och bli rmer konkurrenskraftiga mot andra företag i världen vilket gör att de kan sälja flera enheter och moms ger inkomst till staten. Vi får in mer pengar i landet. Sv: Varför rödstrumpor?
Jag har sett arbetet innifrån och det spelar ingen roll vilken färg som har makten. Det är anställda som styr effektiviseringar i slutändan, och det är ofta att de handlar mot politikers önskemål.
Rent logiskt sett så leder offentliga jobb till fler anställningar. Om vi effektiviserar en firma så långt det går så går ett företag med en viss vinst om det finns en efterfrågan av produkten. Den vinsten blir densamma oavsett om det är en offentlig firma eller privat. Sen kommer skillnaden. Den private ägaren har ett vinstintresse, och kommer ta ut så mycket vinst den kan, t.ex. genom att hålla antalet anställda nere. Ett offentligt företag får enbart göra en marginell vinst, dvs vinsten ska gå tillbaka till företaget till oförutsedda utgifter, effektiviseringar, inköp mm. För att inte gå med för stor vinst måste företaget då spendera pengar, och det sker då genom anställning eller inköp. Räkna på det får du själv se.
Att bli av med landsting är inte heller någon bra idé. Titta på skolorna idag. Om du vill läsa en linje som kanske inte finns på din ort, så kan du bli nekad idag, hur bra betyg du än har. Anledningen är att det är skilda budgetar det handlar om. Tänk om det skulle hända med utryckningsfordon? En ambulans som får en sjuk person i Ängelholm måste då söka om tillstånd för att få köra patienten till Lund. Vill du vara patienten i den ambulansen?
Det Sverige behöver är en rejäl effektivisering snarast. För det överskottet bör vi betala statsskulden snarast. När det är gjort så kan vi dels sänka skatter, ge extra stimulans till företag, universitet mm så att anställningstillfällen kan skapas. Och det är oavsett vilken färg som sitter vid makten.
PS. Är varken röd, grön, blå och allt vad som nu finns på den politiska skalan DS.Sv: Varför rödstrumpor?
Tänk dig en herre och en piga. Pigan får lön av herren om alla blir pigor vem skall då betala dem? De kan inte betala sig själva.
Mvh JohanSv: Varför rödstrumpor?
"Ett offentligt företag får enbart göra en marginell vinst, dvs vinsten ska gå tillbaka till företaget till oförutsedda utgifter, effektiviseringar, inköp mm. För att inte gå med för stor vinst måste företaget då spendera pengar, och det sker då genom anställning eller inköp."
Ehhh, det där är väl en sanning med modifikation, eller?
Titta på Svenska Spel .... de gör överskott om några. Om det vore som du sa, så skulle de antingen betala ut mer vinster än vad de gör, alternativt ge mer pengar till spelmissbrukare (som tas från "sjukbudgeten" idag), anställa fler osv .... vad görs?
cya,
/PatrikB