Hej på er, jag har "råkat ut för" att min sambo slutat röka, i måndags så nu har det gått ca 48 timmar. Jag är själv i samma situation ungefär varje vecka, man blir van. Fast den första veckan brukar vara värst. Nu har jag inte varit med om att det gått så länge mer än ett par gånger. Det är kanon att hon slutar röka, den skiten behöver ingen. Bertil, Hej, känner till läkemedlet, det gör min f-vän med, hon bestämde sig dock för att inte använda det iaf, vet ej varför men det skulle nog hjälpt. Försök att tänka att det inte är DIG din sambo är irriterad på, utan att du tyvärr råkar vara den slagpåse som är närmast till hands. (Fast det är lättare sagt än gjort att låta saker rinna av en som vatten på en gås.) Det är bara att spöa upp henne om hon blir för dum. ;-) Hörrö SvenPon..e re där nåt som kommer med åldern eller ?? "..spöa upp.." iofs skulle jag hålla med dig men om man ska hjälpa stackaren som sitter mitt i det så kan jag bara säga en sak.."..Näe gumman de e INTE du.." Jag ignorerar nog svenpon´s kommentarer:)Min sambo slutade röka...HJÄLP!!
Det är katastrof!
Jag sökte lite på nätet men hittade inget kring hur omgivningen ska agera när nån nära slutar röka, det finns massor kring att sluta röka men inte hur det går för dom runtikring personen i fråga.
Jag behöver seriös hjälp här, hoppas någon kan komma med nått tips.
*förtvivlad och nerkörd*Sv: Min sambo slutade röka...HJÄLP!!
Hur som helst så är det så jälva sköönt när dom börjar igen :-)Sv: Min sambo slutade röka...HJÄLP!!
Däremot är hon otroligt nedstämd, aggresiv, irriterat, deprimerad, lite glad, kan inte sova, leder till mer irritation...
HUR ska jag agera? Vad jag än säger och gör blir fel...
/BSv: Min sambo slutade röka...HJÄLP!!
Kan tyvärr inte berätta hur du skall agera, svår fråga är nog väldigt individuell, men jag kan faktiskt tips om ett läkemedel som finns för just att sluta röka. Min farmor, som för övrigt hade rökt i typ 50+ år, bestämde sig för att röka och prata med sin läkare.
Han skrev ut en tablett som man skulle ta dagligen i ett bar veckor (låt oss säga 4veckor för resonemangets skull) samtidigt som man successivt trappade ner på själva rökningen. Tabletten plockade bort suger och efter tiden då man skulle ta dem så var det i princop bara att fimpa och sen var man rökfri.
Låter magiskt men min farmor tog sin sista cigarett halvväg in i "kuren" sen var hennes sug totalt borta och hon har nu inte rökt på över 1 år och känner definitivt inget begär att göra det iheller. Jag vet fler i min fläkt som använt sig av detta och det har fungerat.
Saken är just suger som gör att folk blir som tokiga (har själv en flickvän som röker men tidvis vill sluta men säger själv att hon vet att hon blir en bitch då) och det var det som läkemedelt hjälpte till med. Det kostade drygt över en tusenlapp för en fullkur om jag inte minns fel, men det tjänar man juh snabbt in på cigarettutgifter - till och med under kuren börjar man juh tjäna tillbaka dem eftersom man trappar ner på rökningen.
Lycka till och hoppas hon blir rökfri.. min flickvän är nog där snart oxå =)Sv: Min sambo slutade röka...HJÄLP!!
Jag får försöka va stödet åt henne trots att jag nästan blir bortstött.
Tack för tips/BSv: Min sambo slutade röka...HJÄLP!!
Jag hade nog tagit hjälp av läkemedel, i alla fall om min närmsta omgivning blir lidande och kanske sårade i farten också, även om man kanske inte menar det man säger fullt ut.
Nu vet inte jag hur pass hon klarar av att ta besked, men om det går att prata med henne så kanske du ska föreslå att hon tar hjälp av läkemedel, både för din skull och sin egen. Är hon en avkännande person så tror inte jag att hon mår bra av att känna att du inte mår bra, vilket kan skada er relation på sikt.
Det finns ju en sluta röka linje som man kan ringa, vet dock inte om det är något krav att man ska äta tabletter eller tugga tuggumi för att få hjälp där, annars kan det ju vara ett stöd och hjälp.
Hoppas mina tankar kan vara till hjälp.
/Anna-KarinSv: Min sambo slutade röka...HJÄLP!!
Jag har varnat min sambo för att sluta,då vet hon vad som händer om hon börjar dumma sig.
Du kan också testa att ge henne flugsvamp. "Blötdjur"Sv: Min sambo slutade röka...HJÄLP!!
Bra kommentar o ha i bakfickan.
Ska du mot förmodan ställa upp på detta så se till att du har MASSOR med SOCKER i form av godis,läsk o grejer hemma o sen ska du lära dig EN kommentar o de e "..nejjdå gumman...de e lungt..de e nog bara jag.."
/JuhaSv: Min sambo slutade röka...HJÄLP!!
Kakkos: Det är nog så man ska vara, däremot INTE mycket socker o godis då vedebörande går upp i vikt med ändå fler depressioner som följd.
Men kommentarerna är nog det enda raka.
Detta är dag 6 i sammanhanget, går ganska bra nu.
Tack alla/B