Hör och häpna jag håller med om att spritskatten skall sänkas med 40 % Frågan är när brytpunkten kommer ? Personligen så kommer jag nog inte att dricka mer alkohol med lägre spritskatt. Däremot är det mycket troligt att jag kommer att dricka mer sprit och mindre av andra alkoholhaltiga drycker. Om det är bra eller dåligt vet jag dock inte... Jag gillar inte sänkningen, ska man sänka skatten så ska det vara för att öka köpkraften och det är inget man åstakommer med sänkt spritskatt. För övrigt påverkas jag faktiskt inte överhuvudtaget av skattesänkningen då det enda jag handlar på bolaget är pilsner. Ärligt talat kommer jag faktiskt inte ens ihåg vilket årtal jag senast drack bolagssprit (något jag inte tänker börja med nu heller för övrigt)... Trash skrev: <de som är anställda inom kommunal Enligt en utredning så är det främst lågavlönade som dricker den sprit som säljs i mängd i Sverige, de som är riktigt lågavlönade i Sverige idag är kommunals medlemmar. Så det var inget påhopp, det var fakta. Skulle hellre se att de sänkte min inkomstskatt så jag hade råd att köpa mer .... Läste på jobbet idag (jobbar i danmark) att det stod att den svenska skattesänkningen på sprit skulle generera förlorade arbetstillfällen. Och nästa rubrik handla om att sänka skatten på sprit/öl/vin för att komma närmare de tyska priserna. JO! Joo, jag ser logiken, vi ska ta bort den billigaste och renaste energin till förmån för energikraftverk som påverkar naturen och dess liv negativt, eller ännu hellre köpa in skitig energi från danskarna som dödar fler människor än alla kärnkraftverk tillsammans. Är det det som kallas röd-grön ekologisk energipolitik? Om det stämmer Trash att det är främst lågavlönade som dricker bolagets sprit, "Tror inte en sekund att Vi kommer att dricka mer starksprit för det. Men det har det goda Jag är Pro kärnkraft och hade gärna sett att man hade satsa mer pengar inom detta område. Och nej jag är inte speciellt rädd för kärnkraften har bott i närheten av barsebäck i 30 år och badat i vattent utan för utsläppet. Kärnkraft är den renaste varianten av kraftverk vi har idag. Slaggen är farlig vid kontakt, men vi har effektiv förvaring av dessa.Sänk Skatt !
Trash mfl som har som Mantra "skatt skatt skatt" får väl utlösning nu.
Eller kommer det kanske en kommentar om att den borde sänkas med 42 % (måste visa framkant på skatter):-)
Tror inte en sekund att Vi kommer att dricka mer starksprit för det. Men det har det goda
med sig att Vi har mer pengar i plånboken som Vi köper momspliktiga varor för när Vi ändå är i köpcentrum.
Tror att det blir i princip ett nollsummespel för vårt älskade lands budgetbalans. Bra jobbat.Sv: Sänk Skatt !
Du tror väl inte konsumtionen skulle vara konstant om spriten var gratis ?
Personligen tror jag att konsumtionen kommer att öka. De momspliktiga varorna du
nämner kommer väl att vara en andra flaska - "Äh, det är ju bara en hundring"
Väl hemma i barskåpet tror jag nog den går åt.
/JohanSv: Sänk Skatt !
Hur som helst så tycker jag att det är bra att spritskatten sänks =)
ThomasSv: Sänk Skatt !
De enda som får utlösning är väl alkoholister och de som är anställda inom kommunal (och andra med låg lön och hög alkoholförtäring).Sv: Sänk Skatt !
mmm ! min sambo är anställd inom kommunal mmm ! ganska tufft påhopp på en viss grupp ! ;-)
Jag har gjort värre påhopp ;-)
Allt för att väcka debatt och reta nån djä... :-)Sv: Sänk Skatt !
Sv: Sänk Skatt !
cya,
/PatrikBSv: Sänk Skatt !
Så även om sverige sänker sina priser med 40% så hjälper det föga om övriga länder också sänker sina skatter, det enda som händer är att det blir billgare, inte att man handlar mer sprit i sverige.
Nu är det även så att det enda man sänker i sverige är spritskatten inte skatten på öl och vin, vilket är det som man tjänar mest pengar på om man åker utomlands och handlar sin ranson. Visst kan du spara en hundralapp (ibland 2) per liter sprit du köper utomlands men på de 10 liter som du får ta in så spara du (1000-2000) av den totala besparingen på runt 7.000 kronor som du gör om du åker till tyskland och köper din ranson. Alltså den stora besparingen blir det om man åker ner och köper sin ranson öl och vin.
Som vanligt när sossarna skall göra något så blir det halvmessyrer då man inte vill stötta sig med någon och kompromisar ihjäl förslagen. Vem har glömt det lyssande förslaget att stänga 1 av de 2 reaktorerna som finns i barsebäck, vad f-n har vi vunnit på det, det finns fortfarande risk för härdsmälta och vi fick mindre el till marknaden. Klappsockar är vad de är hela j-vla regeringen.
- MagnusSv: Sänk Skatt !
Vattenfall och övriga bolag får fetare kassakistor ;) .... alternativt att vi stöder de koleldade kraftverken utomlands som vi måste köpa in den förlorade elen
cya,
/PatrikBSv: Sänk Skatt !
Sv: Sänk Skatt !
då kommer det ju innebära att de lågavlönade garanterat kommer dricka MER sprit,
och den huvudsakliga effekten kommer att bli mer alkoholism och fler utslagna.
Folk kommer fortfarande åka till Danmark och Tyskland för att köpa öl och vin, men samtidigt sprit naturligtvis som fortfarande kommer vara billigare där.
De riktigt lågavlönade gör inte sådana resor eftersom man måste ligga ute med några tusenlappar inkl bensin om det ska vara någon idé, och det kan väl inte de lågavlönade göra SÅ ofta.
De som gör resorna och har råd att ligga ute med pengarna kommer knappast förändra sitt beteende att köpa alkohol utomlands bara för att spriten blir några tior billigare hemma.
Så jag ser ingen större poäng med det här förslaget.
OlaSv: Sänk Skatt !
med sig att Vi har mer pengar i plånboken som Vi köper momspliktiga varor för när Vi ändå är i köpcentrum.
Tror att det blir i princip ett nollsummespel för vårt älskade lands budgetbalans. Bra jobbat."
Wooow du börjar låta som en borgare :-) Det glädjer mig, tänk om du hade samma syn på övriga skatter oxå :-) att man vid sänkning av dem har mer pengar i plånboken så man kan handla mera och även där gå på 0 men skapar högre produktion av varor som ger jobb vilket kan lätt leda till plus :-)
Mvh JohanSv: Sänk Skatt !
Däremot så är det en viss lögn att säga att kärnkraften är renaste energin som finns, slaggprodukterna är extremt farliga och brytning av Uran är ingen dans på rosor, som tur är så slipper svensson se dessa effekter och tror då att kärnkraften är en "ren" energikälla. Det finns renar energi källor så som solkraft och vindkraft. Tyvärr har vindkraften den påverkan att den förstör utsikten och skapar buller, den förstör dock inte naturen (men det finns förlite forskning på denna, man vet för lite hur vibrationerna påverkar marklivet runt ett vindkraftverk)
Solkraft är den kraft som jag tror mest på, om man fyllde sahara med solceller så skulle man kunna få ut riktigt mycket energi, vet inte om det var sveriges totala energiförbrukning eller europas, men misstänker att det är något mellanting där emellan. Så lägg ner lite mer forskning på solcellerna så man kan lagra energin från de och att de blir effektivare, så kanske man kan fylla taket på huset med solceller och slippa köpa kolkraft från danmark.
- MagnusSv: Sänk Skatt !
Elkraftverk har man påvisat påverkar fåglarnas känning av de magnetiska fältet negativt. De påverkar även natur i övrigt negativt ganska stort eftersom det krävs väldigt många sådana för att generera den elektriska energi vi behöver.
Nej, behåll kärnkraftverk och satsa allt på att utveckla fusionskraftverk, vilket skulle kunna ha en rejäl framtid.