Finns en massa optioner i dett Forum , men bara detta som går fram , därför ! Du ligger kanske inte så rätt i tiden eftersom det inte är så "inne" med ryssubåtar numera. Vem bryr sig om vad som är "inne", en bra historia är väl alltid itressant. >Du ligger kanske inte så rätt i tiden eftersom det inte är så "inne" med ryssubåtar numera. Hur var det? >Enligt honom vågade inte svenska försvaret spränga någon kränkande ubåt. Det har berättats för mig att Vi utmande en av de vassaste USA ubåtsjaktfartygen som >Vem bryr sig om vad som är "inne", en bra historia är väl alltid itressant. (är själv aspirerande författare) Ibland fick jag frågan ."Hur säker kan du vara på att det är ryssar ?" Min pappa var under denna tid löjtnant i flottan, och han hävdar bestämt att det var fler än ryssarna som var inne och simmade i svenska vatten... Ush simma mitt i vintern, kunde dom inte låna en roddbåt? Nej nej nej, Utterst pinsamt var det ju, jag tippar på att en mink inte simmar i blötan i första taget. Det där med minkar är det som dom flesta belackare plockar fram i den typiska Jantelag-andan.Spökskrivare Sökes !
Söker en intelligent spökskrivare som kan nedteckna och skriva vad en ryssjagare berättar.
Jag har en massa modern svensk historia inom mig. "From my point of view"
Jag önskar berätta min och Sveriges försarshistoria 1956-1994.
Det kommer att bli en bra bok som handlar om när Vi jagade ryssarna i Hårsfjärden (detaljerat)
Från min horisont som Helikopterspanare och han som hade koll. !
"When i am clening window" ;-)Sv: Spökskrivare Sökes !
Den enda hjälp lilla jag kan ge är en bokklubb som heter SMB (Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek).
De är bra och har säkert fina kontakter i förlagsbranchen.
Annars är det just förlagen som fixar spökskrivare även om det inte är så vanligt i Sverige för en sån som du och du inte haft sex med en kändis vill säga :)
//Mikael SandSv: Spökskrivare Sökes !
(är själv aspirerande författare)
Hur hade du tänkt att det skulle fungera?Sv: Spökskrivare Sökes !
Typisk reaktion från yngre som skiter i sin historia,bra jag får söta gulliga flingor i mjölken på morgonen.
Såg med kärlek på ett program häromdagen då man hedrade dom tappra finnar som räddade Finland
i slaget om Karelen , hela Finlands historia fortsatte där.
Ryssarnas sista desperata manövrar under Bresjnev 1980 och > är intressant.
Med sina miniubåtar tillät dom sig att kränka vem dom ville.
Hoppas innan jag dör att att det hoppar upp någon ryss/lettisk/litausk miniubåtskille och berättar från sin horisont.
Jag kan försäkra Er att dom var här och var som vanligt nonchalanta,
"vi åker var var vi vill i Sverige som vi alltid gjort".Sv: Spökskrivare Sökes !
Har pratat med en person påstod att han hadde handen på knappen redo att spränga en ubåt.
De fick aldrig order om att utöra bombningen.
Enligt honom vågade inte svenska försvaret spränga någon kränkande ubåt.
Är det sant eller bara skitsnack?Sv: Spökskrivare Sökes !
Det är inte sant men det fanns faktorer som gjorde att Vi var väldigt återhållsamma i ett civilt fredligt samhälle.
Under inga som helst förhålland fick tredjeman komma i skottgluggen.
Det vimlade av civil och fritidsseglare i vissa av dom område som Vi jagade.
Bla annat det som din sagesman förmodligen menar så hade Vi en minlinje som det gick civila fartyg över.
Den incidententen tyder på den gång en miniubåt följde efter strax bakom ett polskt handelsfartyg.
Vi tryckte inte på knappen !
Vi fick aldrig order från regeringen att handla på ett visst vis ,jag enkel Kapten helikopter hade full handlingsfrihet,
oberoende vad regeringen tyckte, jag följde bara Överbefälhaverens direktiv och handlingsregler.
Dom var tuffa !Inom Svenskt terrortialvatten En varning sedan VerkningsEld !
Vår dåvarande försvarsministern besökte oss och gav oss "chart blanche"
Under mitt helikopterbefäl fälldes 48 skarpa sjunkbomber med avsikt att tvinga upp eller sänka.
Nu är det lättare att sänka än att få upp. Ingen har klandrat mig för dessa insattser som sa "Nu Djä...".
Vi hade för dålig precision i våra anfall. För att sänka en Ubåt måste du i princip direktträffa.
Vattnet är den bästa skyddsbarriär du kan ha mellan dig och en explosion.
Dom som kan klandras i denna soppa är Försvarets Materielverk som inte hade kunskap/vilja och
inte lyssnade på oss när Vi ville ha meterial som var anpassade till våra förhållande.
Vi hade material och sonarer som var anpassade efter Atlant förhållande.Östersjön är något helt annat.
Dom var så facinerade av effekt i sonarerna, medan Vi ville ha mindre mindre effekt.
Jmf liten pojke som sjunger i en katedral där hela församlingen "brölar". Pojken med liten effekt hörs och går igenom.Sv: Spökskrivare Sökes !
var på gästbesök här i Stockholm.Vi träffas där och där vid en viss tidpunkt , hitta oss
USA nissarna "brölade" på med sina jätte sonarer. Dom blev döva av sitt eget "bröl"
Cant find enything in shallow watter, shallow watter för dom är allt under 200 m.
Vi jagar i vatten från 10m - 400 mSv: Spökskrivare Sökes !
>Hur hade du tänkt att det skulle fungera?
Tänkte så här att jag skulle berätta och du skulle skriva på välformulerad svenska.
Kravet är att Vi måste träffas och jag kommer igång att berätta.Projektet kommer att ta minst ett år.
Det kommer inte bara att handla om just Ubåtsjakt det blir som "Sånger från Vittola"
Hur gick det för lille Sven(haren) som föddes i Trelleborg 1939 "den lilla pågen klarade sig bra"Sv: Spökskrivare Sökes !
Lika säker på som jag är ! när det finns zigenare i byn och några av mina höns är borta. Blir mitt svar.
Fö. tyckte dom inte om att Vi kallade dom ryssar, dom skulle kallas sovjeter (nått ,jag har glömt)
det roade oss mycket att i alla sammanhang kallade dom ryssar.
Deras ambassad klagade på att Vi använde ordet "ryssar". LOL vår lilla hämnd.Sv: Spökskrivare Sökes !
Sv: Spökskrivare Sökes !
Men Minkar var väll åxå i vattnet :)Sv: Spökskrivare Sökes !
Sv: Spökskrivare Sökes !
Så här var det. Medan tiden gick fick Vi bättre och bättre utrustning för att lyssna passivt.
Helikopter och fartyg jobbar aktivt,dvs vi förlitar oss på aktiva "ping" som kommer som eko.
Minkar ger inga eko. Vissa strömmingstim kunde lura oss en kort stund.
När man lyssnade passivt i vikar och fjärdar en spegelblank kväll,så hände det att man fick
in biologiska ljud från fisk som käkade , änder som dök och käkade mm.
Utrustningen var superkänslig.
Bla hände det som Vi erkänner och alltid har varit öppna om att dessa ljud kunde misstolkas.
(tycker att den är en styrka av oss/Sverige att Vi gick ut med detta öppet)
Bla så en mink som paddlar sig fram från en strand till en annan avger ett ljud som är synnerligen
likt en ubåtspropeller på lågt varv.Våra experter kom på detta,men på platsen i stridens hetta kunde
detta inte avgöras.Då gällde hellre ett sjunkbombanfall för mycket än ett för lite. Så var andan.
För dom som minns .Vi pratar om Västervik trakten.
Vi behövde aldrig ringa till Stockholm för att få tillstånd,som ryssarna måste ringa Moskva.
"On scen commander" bestämde och det kunde var din far löjtnanten .
Så var det. En styrka för och i vårt försvar.
För den historiska sanninge så var Vi då i 1986-89. Vi lärde våra datorer att känna igen minkar.
Undertecknad hade viss del i detta arbete med neurala nätverk.
Kan lova Er att det finns en underbara ljudkavallkader under vattnet. Sälar är underbara.