http://www.aftonbladet.se/vss/ekonomi/story/0,2789,505867,00.html Borde man inte snart inse att vi måste sänka arbetsgivaravgiftenoch skatterna så vi kan få behålla våra jobb och bli konkurranskraftiga i världen? (samt generera fler jobb)... Nja det är väl bättre att göra som kommunisterna och vänstern vill, höja skatterna mera så vi förlorar ännu mer. Tycker det räcker att det tyvärr naiva ekonomiska systemet vi har idag redan sänkt sverige från en stark ekonomisk position till mycket mycket lägre position. Vem skall försärja den offentliga verksamheten om den privata outsorcas och försvinner? vem skall försörja alla bidrags-levande människor? om vi inte får in pengar pga en naiv syn på ekonomi i kombination med att det är ful att tjäna pengar? Outsourcing är oerhört svårt, man får nämligen inte vad man betalar för i både positiv och negativ bemärkelse. Vissa företag outsourcar allt med stor framgång medan andra gör allt inhouse. Trash. <b>Mm men mycket beror väl på att företag med sina skatter har så höga utgifter att de köper billig kraft, </b> Intresant. Men "företag med högre omsättning skulle kunna få ökade skattesatser på sin vinst. " Om de skall betala mer i skatt (vilket de inte vill) kommer de ju i stället sänka eller höja nått annat för att klara av att betala mera. Sänka löner samt ev höja priserna. Eller vilken fördel ser du med detta? "Om de skall betala mer i skatt (vilket de inte vill) kommer de ju i stället sänka eller höja nått annat för att klara av att betala mera. Sänka löner samt ev höja priserna. Eller vilken fördel ser du med detta?" Jag håller inte med om att resultaten blir dåliga vid outsourcing. Det finns bra och dåliga utvecklare i andra länder, precis som i Sverige. Det gäller att hitta rätt firma att anlita och det är oftast inte den allra billigaste. Jag har medverkat som arkitekt i två projekt där vi outsourcat (krystad översättning :) ) en del av utvecklingen och fått bra resultat i båda. Det första projektet hade vi ett bolag i Indien som skrev en hel del kod i både affärslogik-skiktet och i databas-skiktet. Jag var nere och träffade dem och de var väldigt duktiga...bättre än många av de utvecklare jag träffat här i Sverige. De höll tidplanen och levereade ett utmärkt resultat till ett, i Sverige, oslagbart pris. Det som krävdes extra av oss var att skriva klara och tydliga kravspecar och use-case vilket egentligen bara var en positiv bieffekt för projektet. Ett stort problem med Sverige är att vi levererar typ ca 80% kvalité, där Asien har en mycket högre kvalité än oss, Japanare är de som håller bäst Kvalité i världen. Mycket av detta beror på det företagsklimat vi har här samt den uppväxt vi får. (tror jag) Nils har rätt, med bra kravspecar kan man lämna ifrån sig jobbet och dessutom få ett bra resultat tillbaka. Men problemet är att inte många företag kan lämna ut bra kravspecar, många företag kommer på nya krav allteftersom. Det är dessa företag som alltid kommer att ha behov av att ha egna kodslavar som gör jobbet. Dessa företag kommer aldrig att tycka någon konsultfirma gör ett bra jobb och därför håller de sig med egna utvecklare.outsourcing (igen)
vad tror ni?
vad jag vet så har amerikanska företag SLUTAT att outsource pga att resultaten blir så jävla dåliga.
kommer svenska företag göra samma misstag?
//RogerSv: outsourcing (igen)
Sv: outsourcing (igen)
Johan påstår att skatterna är problemet och det är dom också men bara kortsiktigt, på lång sikt så är det kompetensen och produktkännedomen som är problemet. Många företag byter nämligen bort upparbetad kompetens mot ett lägre pris och skjuter sig själva i foten på det sättet.Sv: outsourcing (igen)
"Många företag byter nämligen bort upparbetad kompetens mot ett lägre pris och skjuter sig själva i foten på det sättet. "
Mm men mycket beror väl på att företag med sina skatter har så höga utgifter att de köper billig kraft, hade man sänkt skatterna hade de haft mer pengar kvar att satsa på de anställda samt på utvecklingen? Så då borde ju inte sänka skatterna vara kortsiktliga då det är bristen på pengar innom företaget som får dem att söka billigare allternativ? eller missuppfattade jag dig nu?
Mvh JohanSv: outsourcing (igen)
Du har missförstått den biten, företagen försöker spara pengar genom att inte satsa på sig själva. Problemet ligger i att eventuella skattesänkningar skulle i princip kunna bidra till att företagen skjuter sig i foten genom att de satsar på vinstmaximering istället för att satsa på produktutveckling. Detta är ett svårt men lyckligtvis lättlöst problem, ge företagen skattesänkningar på vissa enskilda anställda när de nyanställer arbetslösa. Se också till att denna sänkning är momentan och exponentiell så att företagen tjänar på att ge fler arbetslösa jobb. Konkurrensen snedvrids lite till den arbetslöses favör gentemot en som redan jobbar men det måste vara som så att man måste betala för garanterad erfarenhet och kunskap medan man blir sponsrad för att generera ny erfarenhet och kunskap.
Vissa företag har problem med att utgifterna överstiger intäkterna och det är ofta nystartade företag, sällan etablerade företag, och för de som är nystartade skulle (BORDE!) man införa ett system med rejäla skattereduktioner på de bitar som kortsiktigt bara kostar pengar. Till exempel skulle man kunna tänka sig att företagens 5% (avrundas uppåt) senaste anställda är helt skattebefriade.
Bolagsskatterna kan te sig löjligt höga för småföretagare men internationellt är svenska företagsskatter helt ok. Så man skulle kunna skattereducera för mindre företag som inte kan syssla med vinstmaximering medan företag med högre omsättning skulle kunna få ökade skattesatser på sin vinst.
Allt för att underlätta för de krafter som vill driva företag och borde ha rätt att få gå i vinst, medan man på ett sunt sätt undviker att storbolagen tar folks pengar i den utsträckning de gör idag.
*edit*
ändrade ett felaktigt uttryck...Sv: outsourcing (igen)
mvh JohanSv: outsourcing (igen)
Varför skulle de försöka sänka vinsten? Jag talar om en skattestegring baserad på vinst som bygger på att inget företag ska förlora pengar på att göra vinster, jämför med inkomstskatten där du vid en brytpunkt betalar en skattesats på det överskjutande och en annan på det som understiger brytpunkten.
Detta skulle inte gynna något företag gentemot något annat då det skulle vara lika för alla och inte bara bättre för den med den bästa revisorn / skattejuristen.
Fördelen jag ser är att små företag kan växa snabbare och få mer pengar i kassan, vid de olika brytpunkterna kan de istället för att skatteplanera välja att nyanställa för att få bort en del av vinsten (givetvis ska varje steg i tabellen motsvara ungefär kostnaden för en genomsnittlig anställd) och gynna staten (och övriga anställda) på det sättet istället.
Det är lätt att tjoa att skatten ska sänkas men det svårt att hitta en modell som är rättvis och gynnar alla berörda parterna, mitt förslag på modell skulle gynna fler (och på ett rättvisare sätt) än vad nuvarande system gör.Sv: outsourcing (igen)
I projektet jag är i nu så har vi tagit hjälp av ett företag i Taiwan som skriver all html kod. De gör ett fantastiskt jobb och man skrattar nästan när fakturorna kommer. Känns nästan som om man utnyttjar dem men de tar marknadsmässigt betalt vad gäller Taiwan så de är väldigt nöjda.
Jag tror att man mer och mer i företag kommer att titta på outsourcing...precis som man gjort i industrin och i stort sett alla andra brancher. Bra eller dåligt...tja...det beror ju på vem man frågar. Kunderna blir glada eftersom de får en produkt till ett lägre pris men utvecklare som får sparken blir kanske inte lika glada.
Detta är mina erfarenheter av att arbeta med outsourcing, och de har enbart varit positiva...så att generellt säga att "resultaten blir så jävla dåliga" som Roggan sa är nog att ta i lite i överkant. Resultaten kan bli "jävligt dåliga" då projekten utförs helt i Sverige också.
/NilsSv: outsourcing (igen)
Vi lär oss att inte kunna ta kritik och vi lär oss inte kunna ge konstruktiv kritik, vi fördömmer, vi är avundsjuka och har svårt att önska andra en större lycka än oss själva. Vi får ett klimat ingen direkt gillar, man hälsar inte på främlingar etc. Den edna gång man är trevlig mot någon man inte känner i detta land är vid katastrofer. När vi sätter oss på en buss eller ett tåg letar vi efter en tom plats långt från alla andra. I andra länder så som Indien, Japan, Usa hälsar folk på varandra när de går på bussarna utan att de känner varandra, de kan öppet bara börja prata om allt möjligt. De kan ge och ta kritik och önska andra lycka och glädje. De bjuder mer på sig själva och är inte alls så egoistiska som vi kan vara här i norden. Jag tror att mycket av detta tyvärr genererar ett tråkigt klimat som gör att moral och villja för att jobba minimeras, vi tröttnar och blir utbrända. Ett bra klimat hade gjort att vi skulle ha kul på jobbet och villja vakna upp varje morgon o känna fasen vad gott. Pga denna moral vi har genererar vi dåliga produkter. Det är känt att vi är sämre än Japsarna i kvalité. Då vi inte kan ta kritik eller förändra oss för vi är rädda för det okända vågar vi heller inte testa på något nytt utan kör på det gamla viset. Skulle jag presentera XP eller Agile för mitt företag skulle de direkt skratta åt mig och absolut inte våga satsa på det, även om det kanske som det sägs kunna göra, dra ner på kostnader och öka kvalitén.
Så jag håller nog lite med Nils, de kan nog ge bättre kvalité än oss, bara för att de är Indier och vi skojar om dem betyder inte det att de skall vara sämre än oss, de har samma förutsättning förutom att de brinner nog mer för sitt jobb än vad vi här i Sverige gör. Jag har själv en Indier som jobbar på detta vis på mitt messenger, vi prata ibland. Ok han gör kanske inte den snyggaste layouten, men han gör ett jobb som han trivs med, och han är villig att lära hela tiden, han fördömmer inget man säger, han lyssnar tänker och tar åt sig och kollar upp. Här skall vi fördömma hela tiden tycker jag.
Det som är tråkigt med outsourcing är ju att vi som arbetar som systemutvecklare faktiskt kan bli av med våra jobb och tycka att våra förutsättningar i detta land inte är som det borde vara. Kanske dags att byta politk snart? eller byta yrke. för fortsätter det som det gjort de senaste 50-60 åren kommer inte många arbeta som programmerare. Väverierna försvann utomlands. Ikea, Electrolux mfl...
Är lite synpatisk nu då jag precis sett är rätt djup och sorlig film.
Mvh Johan Sv: outsourcing (igen)
Själv jobbar jag på ett sådant företag och jag stortrivs, jag får ta många beslut på egen hand, jag får aldrig höra att jag gjort / tänkt fel beroende på att (nåja, nästan) allt nytänkande gagnar företagets produkter.