Vad tror ni? Kommer vi någon gång i framtiden få se en privatisering av polisen i Sverige eller i t.ex USA där brottsligheten är ett så stort problem? Tror inte att det kommer att ske rakt av utan vad jag funderar på är att om det kan komma förändringar i lagarna som gör att de privata vaktbolagen får betydligt större befogenheter? är det ett vinstdrivande företag så finns väl risken att deras "poliser" klämmer åt folk som inte gjort något för att tjäna pengar? Japp, precis som att vi skulle kunna se att visa företag speciallinriktade sig på vissa brott som var lönande att lösa.. vad skulle behövas regleras med lag för att konceptet skulle funka? Det skulle ju då bli intressant för "polisen" att sätta fast folk för fortkörning eller felparkering, även om de inte har gjort något fel. Vad har man att säga emot polisen när ord står mot ord? Ingenting. Därför är det en mycket dålig idé. Självklart skulle inte detta gå att sätta i system. Skulle väl nästan bli självsorterande eftersom om det visar dig att PolisA AB får in en h*lvetes massa anklagelser på falska böter etc så skulle det väl det öppna ögonen för någon form av granskningsnämnd etc ? Däremot skulle jag kunna tänka mig en "bounty-hunter" variant. Dvs at man få en belöning om man tar fast efterlysta brottslingar. Idag får man väl ingen större belöning om man inte sätter fast Palmes mördare eller Posener... ;-) Jag har för mig att om man hade tips som fick fast Palmes mördare, så var det en belöning på 50 mille eller nåt sånt. Kan ha fel. Men det är nog i vissa extrema fall sånt händer. Men sparar man in polisarbete så kan väl folk få en liten belöning. Fast då kanske folk anmäler så många dom kan, grannen för fortkörning och farfar för hembränning.Privatisering av polisen
Kan tänka mig att det blir så - till vilken grad vet jag inte, utan det var bara en tanke som jag fick. Vad skulle hända med det polisiära arbetet om det bedrevs som ett vinstdrivande företag? Givetvis kan det bli så att även där sparas det in som tusan, men om man börjar ställa krav på resultat i lagarna med?
En tanke med många möjligheter som ni kanske är intresserade att leka med. Inga påhopp o svordommar (sven!) nu va.. detta är en rent hypotetiskdialog som vi för.
Vad tror ni? Fördelar? Nackdelar? Möjliga scenario?Sv: Privatisering av polisen
kan ju bli svårt att motbevisa något om dessa har samma status som en polis.
//RogerSv: Privatisering av polisen
Vad jag tror man skulle få se är då att lite större aktörer som kommuner etc kommer att köpa in polistjänster från dessa företag och då skapas det en konkurrans som skulle göra att de får se till att leverera polisiärtarbete av högre och högrekvalitet annars går kontrkatet till någon annan vid nästa upphandling.Sv: Privatisering av polisen
Sv: Privatisering av polisen
Sv: Privatisering av polisen
Ett par tusen spänn för brottsling tycker jag man kan ställa upp med.Sv: Privatisering av polisen