Jag har en gammal Volvo 87 GLT motor 230. 35 000 mil med samma startmotor Tag en blåslampa och värm på muttrarna ordentligt så de expanderar (godset i bulten expanderar inte lika mycket då det är grövre), sedan drar du loss med ett dragskaft (ett långt spärrskaft utan återfjädring) och använd krafthylsa (sexkantig hylsa, inte tolvkantig). För det första skulle han dra loss BULTAR, inte muttrar. Sorry, var lite trött och på min gamla volvo satt startmotorn fast på muttrar. Och det är helt rätt, man värmer inte bultarna, de ska vara väl kylda. Dom brukar sitta hårt. spelar ingen roll om motorn e kall eller varm. Hursomhelst kan jag ge dig en liten instruktion på att lossa trillskande bultar: <b>-Tag en flaska sonax eller liknande.</b> Annan variant: Funkar detta bra på opel me?:) Tja Jag löste det med hjälp av "Hulkenvrede" och ett förlängningsrör på spärrskaftet och en kofot.Dra loss en bult ?
Nu måste jag ta loss startmotorn 2 bultar(19 mm) sitter som fae.. jag orkar inte under bilen uppallad
dra loss dessa två bultar med spärrskaft. Jag skall byta kol,(kan man gör det utan att ta bor motorn ?)
Hur som helst till frågan: Är det lättare med varm motor eller kall motor ?
EDIT : Man skall välja Forum före man skriver för att undvika dubbelpostningSv: Dra loss en bult ?
Så for bultarna är loss så kyler du av och smörjer med 5-56.
För övrigt tror jag du kan lossa hela generatorn och vrida den uppåt så du kan få ur kolen men jag är inte säker.Sv: Dra loss en bult ?
Sen va det STARTMOTOR, inte generator.
Bultarna värmer du inte. Dra loss dom enligt resterande tips, dvs 6 kantig krafthylsa med dragskaft + extra förlängare (om det behövs)
Sen kan du ju testa med fler svordomar, slägga och våld:)
/BSv: Dra loss en bult ?
Sv: Dra loss en bult ?
Man kanske kan kyla ner dom med någon gas och slå sönder bultarna??
eller Svenpon, kan du inte låna lite sprängdeg från några fd kollegor :)Sv: Dra loss en bult ?
-Tag en flaska sonax eller liknande.
-Lägg dig under bilen och sikta på bulthuvudena (lossas att det är os final i luftgevär).
-Spraya RIKLIGT.
-Gå in och drick ett par koppar kaffe( du behöver koffeinet om en stund).
-Lägg dig under bilen beväpnad med en hammare.
-Slå till utav satan på skallarna( det är här koffeinruset kommer till sin rätt.
-Tag nu en ringnyckel och tvinga på bultskallen. Här kan hammaren oxå komma väl till pass.
-Ladda upp med en bunt svordommar.
-TAG IIIIIIIII.
-Vips så är bulten loss.
Detta funkar bra på Opel och det borde ju säga allt ;)
lycka tillSv: Dra loss en bult ?
SONAX???? Han skall väl inte vaxa bultjävlen??? ;-)
Nä, 5-56 eller WD40. Tag ingen ringnyckel utan använd riktiga hylsor och ett fast skaft (kostar inte många pengar på Biltema) eventuellt med en förlängare på.Sv: Dra loss en bult ?
1) Skruva loss hela motorn
2) Köp ny motor
3) Montera nya motorn
4) Åk till biltema
5) Köp en stor och fin kompressor
6) Åk till närmsta verkstad; "låna" den pneumatiska skruvdragaren (här kommer din kompressor in i bilden, en sådan är svårt att smuggla ut ur verkstaden)
7) Åk hem igen
8) Plocka bort nya motorn
9) Placera den i originalkartong (Glöm inte att åtminstone torka bort all fin olja på motorn, kan bli svårt att få pengarna tillbaka annars!)
10) Placera kartongen i köket (på bordet, vi vill ju inte att katten ska gå på bordet)
11) Skruva fast den gamla motorn i garagväggen
12) Använd "din" skruvdragare samt kompressor och få bort bulten (fråga grannens barn om de vill hjälpa till eftersom att vi inte vill att du ska riskera att få några skador)
13) Laga det som är kvar av motorn. Ge barnen bandage + en stor muta om att hålla tyst
14) Hyr en lastbil
15) Placera resterna av motorn, köksbordet, den nya motorn, kompressorn, bilen, skruvdragaren och katten på lastbilen
16) Tryck gasen i botten
17) Laga hålet med en kartongbit
18) Dumpa skiten på tippen
19) Köp en burk med 5-56
20) Sätt på datorn
21) tanka ner låten "5-56" av rally
22) sniffa lite samtidigt som du diggar till låten
23) köp en ny bil och hämta katten som du glömde på tippen. kör inte i diket baraSv: Dra loss en bult ?
har haft lite kinkig startmotor på sista tiden ja me nämligen.
/BSv: Dra loss en bult ?
Enklast är väl att du kör in på verkstan när du har fått pension, kostar inte mer än 500 pix, så hinner du köpa dagens kvarting under tiden.
JonberSv: Dra loss en bult ?
Fick loss den undre bulten som satt lättast till,med kofot vickade jag mororn runt den övre bulten fram och åter
och si då orkade jag dra loss den övre som sitter så förbannat trångt till.
Tack för Era glada tillrop.Trodde att det bara var att byta kol men det sket sig.Dom var nerslitna i botten.
Volvo använde sig tydligen av engångsmotorer kolen var nitade och hårdlöddade till sina matningar.
Tack kära startmotor du har hjälpt mig i hård kyla och med taskigt batteri sedan 1987 och 35 000 mil Tack.
Vila i Frid !
Det blir skroten och en ny motor.
Jag skall sätta mig och skriva en kärleksdikt till min startmotor.Den skall börja så här !
Du tjänade mig i kyla och i sommarlek ' du stod där som en ek Näääääääää den är dålig :-)
Du brände dina kol start efter start och slet
Jag märkte aldrig att Du också blev vek
Du kämpade in i det sista och Du aldrig mig svek
Nu har Du gjort din sista start.
Din final har kommit och nu är det klart
Tack min kära startmotor