Jag har planer på att skaffa mig en egen server. Det den ska köras som är webbserver, mailserver, windows media. Går detta? Vad ska man satsa på för server? Jag kan ingeting om servrar så jag mottar alla förslg tacksamt. Kör du 2000/XP Pro så har du IIS som är bra. tyvärr så kan du bara ha 10 anslutningar samtidigt. Hejsan!Webbserver?
Sv: Webbserver?
Win 2000 Server eller 2003 är en renodlad server fast är rätt så dyrt.
Kan tänkta mig att köra NT4 server och skaffa en licens för den är inte så farlig, kanske få t.o.m. Problemet är att MS ger ingen support på det och så vet jag inget om säkerheten.
Att köra Linux med Apache är gratis att använda (För det mesta) men kan vara ibland svåra att ställa in.Sv: Webbserver?
Ja, det går att använda en och samma server för dessa uppgifter. Om det är rekommenderat, är en annan fråga. Om du inte kan någonting om servrar, så föreslår jag att du tar bort mailserver-delen. En gång i tiden var det så enkelt som att starta mail-servern, så fungerade det (nja...). Idag är det tusen saker utöver själva email-servern som man måste tänka på, för att kunna skicka och ta emot email från världens alla servrar, utan att bli klassad som spam-server.
Jag rekommenderar dig att skaffa en brandvägg, stäng ner alla portar, installera serverdelarna, besök windowsupdate och uppdatera servern. Konfigurera därefter allting (läs manualen), och öppna därefter de nödvändiga portarna.
Tänk även på att många ISPs inte tillåter server-verksamhet på hemdatorer, och de kan även ha stängt portar (telia till exempel har blockerat port 25 i båda riktningarna).
Om det här är på företagsnivå, så kanske du ska anlita en konsult som sätter upp allting åt dig. Brist på kunskap brukar ofta (om inte alltid) leda till dålig säkerhet och andra problem.