Hej! Trevligt för jag går åxå på en kurs i Internetteknik på Ingenjörhögskolan i Jönköping. Hej, hej! Är en 20-p A kurs för dom har ingen B (Skulle vara kul att gå den när man har gått A) Njaaa .Inget nytt under solen som någon skrev. Gillar inte färgvalet, Apropå färgvalet... Man kan inte göra alla tillfreds. Kan tänka mig att många av de hundratusentals som till exempel härjar på LunarStorm inte gillar deras orangea stuck, men de surfar dit ändå. Jag provade ett par av dina frågesporter. Om det skall bli nåt kul, vill man nog veta vad som var rätt svar, annars blir det helt meningslöst. Okie dokie! I stora drag en helt OK sajt. Ej korrekt HTML 4.0: Ej korrekt HTML 4.0: Sant... Skyller på Visual Studio .NET 2003 som lägger till diverse attribut till olika taggar. Hej! <b>Ej korrekt CSS: Också sant... Jag misstänker att det kan ha att göra med att jag använder stilmallar till vissa scrollbars.</b> Hej igen! <b>JavaScript för länkarna: Om du syftar på menyn så beror det på att jag där använder en RollOver-button-kontroll som orsakar en postback.</b> Ja, det är en bra fråga :-) Jag tycker att man i stället för Noterat :-) >Vore det inte bättre att lägga det i en session eller i en cookie istället? Men att lägga den i adressen borde fungera, om den nu inte är för lång förstås? Tja, en viewstate kan, beroende på sida, variera mellan noll och några kilobyte ;) Ligger hela tillståndet kodat i den långa strängen? Varför sparar man inte tillståndet på servern i stället och bara refererar till det med en nummer, t.ex. en uuid? Hej, "Innehållet är säkert bra, men som besökare så orkar men inte med att klicka på en massa olika länkar för att slutligen upptäcka att det var fel väg man tog."Feedback på min webbplats och lite annat...
Om någon har tid över skulle jag uppskatta om han/hon skulle kunna ge lite feedback kring min webbplats. Du hittar den via http://www.anma.se/
Med feedback menar jag konstruktiv kritik, det vill säga "vad" och "varför" och inte enbart "vad".
Läser för närvarande en magisterutbildning i Internetteknik och hoppas att ens webbplats på något sätt visar att man har något innanför pannbenet.
/MarcusSv: Feedback på min webbplats och lite annat...
Nu till frågan om din hemsida.
Ser fin ut och verkar fungerar både i IE, FF och Mozilla.
Det enda man kan klaga över lite om man verkligen ska vara noga när du går en sådan kurs är att den inte är godkänd inom W3C normen. Varken sidan eller CSS.Sv: Feedback på min webbplats och lite annat...
Internetteknik - det är två 20p-kurser, eller? A och B menar jag?
Det där med validering är ett problem. Några tips på hur jag ska kunna gå förbi det? Visual Studio .NET ställer ju till med en del problem som du säkert vet. Typ attribut som MS_POSITIONING i taggarna och så vidare, och de är ju knappast W3C:s påhitt.
Tack i alla fall!
När det gäller tips så har jag tyvärr inget speciellt. det du får göra är att gå in på deras hemsida www.w3.org och sen testa och redigera din sida och testa igen.Sv: Feedback på min webbplats och lite annat...
omdömme "Jaha" ännu en som man inte orkar med.Sv: Feedback på min webbplats och lite annat...
Sen kan du gärna förklara för mig vad du menar med "omdömme "Jaha" ännu en som man inte orkar med."
Länkarna i länksidan är inga länkar (åtminstone inte i Opera) - alltså snitslat sig fram till en länkbeskrivning som verkar intressant, så står där http osv men det hjälper inte att klicka, man får ta fram popupmenyn och välja "Gå till adress"
- HansSv: Feedback på min webbplats och lite annat...
På A säger jag...och på B... [:-)]
Skämt åsido så ska jag ta mig en funderare kring frågesporterna och visning av rätt svar. Jag visar inte svaren nu eftersom jag inte vill ha ett en och samma person kör frågesporten för att sen köra den igen med alla rätt. Men du kanske menade att man ska få svar på vilka man faktiskt svarade rätt på. I så fall har jag nog missuppfattat dig.
Och vad gäller Opera så har du rätt. Jag har själv inte testat min sajt i den webbläsaren utan är - tyvärr - ganska insnöad på Internet Explorer.
Tack i alla fall!
Den kändes lite seg att surfa på. Kanske seg server?
Färgvalen får knappt godkänt.. Inte dåligt men det kan förbättras.
Lite dålig kontrast på länken "Läs mer..".
Den är ljusblå mot vit bakgrund, inte så bra.
Gästboken har ett javascriptfel när man klickar i fönstret.
Menyn känns lite blek med svart o blått,
det skulle vara bra med lite mer kontrast i den delen.
Mouseover-effekten på knapparna har en märkbar fördröjning som "stör" lite.
Lite fräschare grafik hade inte skadat. Typ avrundningar/färgsktningar typ XP stil.
Se t.ex. http://www.longhornblogs.com/
Jag inser att det krävs speciell grafisk kompetens och vis konstnärlig begåvning för att lyckas med det :)
Du har klarat det viktigaste momentet bra: att skapa en tydlig sajt som lyfter fram informationen och som går att hitta på.. (många misslyckas ju med detta grundläggande)
OlaSv: Feedback på min webbplats och lite annat...
http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A//www.anma.se/default.aspx
Ej korrekt CSS:
http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?profile=css2&warning=2&uri=http%3A//www.anma.se/default.aspx
Varför använder du JavaScript för länkarna? Duger inte vanlig ... som fungerar i alla webbläsare?Sv: Feedback på min webbplats och lite annat...
Ej korrekt CSS: Också sant... Jag misstänker att det kan ha att göra med att jag använder stilmallar till vissa scrollbars.
JavaScript för länkarna: Om du syftar på menyn så beror det på att jag där använder en RollOver-button-kontroll som orsakar en postback. De flesta länkarna är på ett eller annat sätt någon knapp från VS .NET 2003.
Men tack ändå! Ska fundera kring det du påpekade, framförallt vad gäller valideringen.
Min sajt ligger på Loopia men det är möjligt att jag har gjort sidan för "tung", med bilder och dylikt.
Färgerna valde jag efter att ha snokat runt på http://wellstyled.com/tools/ Sen ska jag ärligt erkänna att jag INTE är bra på design och grafisk utformning :-) Står hellre för logiken och det bakomliggande.
MouseOver-historian bygger på en ASP .NET-kontroll som jag snappat upp på nätet, så det är fullt möjligt att den är "slö". Tyckte själv att den var ok eftersom jag slapp koda JavaScriptet själv då.
"Lite dålig kontrast på länken "Läs mer.."" - noterat! Ska kolla upp det med :-)
Tack!
Det är en del av det, men det finns en annan del också.
Validatorn sa att du använde mått utan enheter. Det gör du här:
<code>
.huvudrubrik
{
color: #2D4488;
font-family: Verdana, sans-serif;
font-size: 30;
font-weight: bold;
}
</code>
Jag antar att du menar:
<code>
font-size: 30 px;
</code>
Jag såg din kommentar:
<code>
/*
Som default är det enheten "px" som gäller för storleken på fonter.
Tyvärr har "px" och "pt" blandats i olika stilmallar...
*/
</code>
Det är möjligt att det är default måttenhet i IE, men enligt standarden måste enhet anges på alla mått utom om det är 0 (där det inte krävs eftersom 0 px = 0 pt = 0 mm = ...).
Sedan, vore det inte mycket smidigare att använda H1 i stället för en DIV med class="huvudrubrik"?
Byt ut
<code>
<DIV class="huvudrubrik" style="DISPLAY: inline; Z-INDEX: 102; LEFT: 15px; WIDTH: 286px; POSITION: absolute; TOP: 165px; HEIGHT: 36px"
ms_positioning="FlowLayout">Nu är hösten här</DIV>
</code>
mot
<code>
<h1>Nu är hösten här</h1>
</code>
Mycket kortare!Sv: Feedback på min webbplats och lite annat...
Testade att köra en CSS-validering idag på lunchen inne på högskolan och det är precis som du säger: jag anger inte enheterna vilket jag borde göra. Är väl bara att ta sig i kragen och fixa till det - när tid finns :-)
Sen kan jag hålla med om det borde vara smidigare med H1 istället för en bökig DIV. Du har helt rätt... Nu använder jag dock Visual Studio .NET i grid layout-läge och drag n' drop av kontroller. Antar att jag blivit lite lat... Hmm... Hur som helst, mina DIV-taggar kommer sig av att jag använder en HTML-kontrollen Label.
Varför gör man en postback?Sv: Feedback på min webbplats och lite annat...
Saken är väl den att jag kör Response.Redirect vid varje knapptryckning. Det hade förmodligen gått att fixa så att vanliga länkar hade dugit, men nu råkade jag hitta en gratis serverkontroll på 4GuysFromRolla som hade Rollover-historien inbyggd och den kontrollen byggde på en ImageButton som i sig kör en postback *svammel*.
Rent teoretiskt skulle jag ju nu, eftersom en postback görs vid varje knapptryckning, kunna registrera antalet knapptryckningar i en databas...
Hoppas jag fått ur mig något vettigt svar i alla fall :-)Sv: Feedback på min webbplats och lite annat...
<code>
<form name="Form1" method="post" action="default.aspx" id="Form1">
<input type="hidden" name="__EVENTTARGET" value="" />
<input type="hidden" name="__EVENTARGUMENT" value="" />
<input type="hidden" name="__VIEWSTATE" value="dDwtMjEwMDQ0Mjg2OTt0PDtsPGk8MT47PjtsPHQ8O2w8aTwx
PjtpPDM+O2k8ND47aTw2PjtpPDg+Oz47bDx0PDtsPGk8MT47
PjtsPHQ8O2w8aTwxPjs+O2w8dDxwPHA8bDxJbWFnZVVybDs+
O2w8L2JpbGRlci9sb2dvdHlwLmdpZjs+Pjs+Ozs+Oz4+Oz4+O3
Q8O2w8aTwxPjs+O2w8dDw7bDxpPDE+O2k8Mz47aTw1Pjs+O2
w8dDxwPHA8bDxUZXh0Oz47bDwxMTUwIGJlc8O2ayBzZWRhblw
8YnJcPjIwMDQtMDYtMTQ7Pj47Pjs7Pjt0PHA8cDxsPFRleHQ7Pjts
PDM5IGJlc8O2ayBpZGFnLFw8YnJcPjIwMDQtMDktMDk7Pj47Pjs7
Pjt0PHA8cDxsPFRleHQ7PjtsPDMgYWt0aXZhIGJlc8O2a2FyZSBq
dXN0IG51Oz4+Oz47Oz47Pj47Pj47dDw7bDxpPDE+Oz47bDx0P
DtsPGk8MT47aTwyPjtpPDM+O2k8ND47PjtsPHQ8cDxwPGw8VGV
4dDs+O2w8VHJvciBkdSBhdHQgU3ZlcmlnZSBseWNrYXMga3Zhb
GEgaW4gdGlsbCBmb3Rib2xscy1WTSAyMDA2Pzs+Pjs+Ozs+O3
Q8cDxwPGw8SW1hZ2VVcmw7PjtsPC9iaWxkZXIvb21yb3N0bmluZ
3NrbmFwcF9yb3N0YS5naWY7Pj47Pjs7Pjt0PHA8cDxsPEltYWdlVXJs
Oz47bDwvYmlsZGVyL29tcm9zdG5pbmdza25hcHBfdmlzYS5naWY7
Pj47cDxsPG9uQ2xpY2s7PjtsPHdpbmRvdy5vcGVuKCcvb21yb3N0bm
luZy9vbXJvc3RuaW5nX3Jlc3VsdGF0LnBocD9Sb3N0ZXJKYT0xJlJvc3Rl
ck5laj0wJlJvc3RlclZldEVqPTAnLCAnRnJhZ2VyZXN1bHRhdCcsICdtZW51
YmFyPW5vLGxvY2F0aW9uPW5vLHRvb2xiYXI9bm8scmVzaXphYmxlPW
5vLHNjcm9sbGJhcnM9bm8sc3RhdHVzPW5vLHdpZHRoPTQ0MCxoZWlna
HQ9MzYwLHRvcD0xMjAsbGVmdD0xMjAnKVw7Oz4+Pjs7Pjt0PHA8cDxsPE
ltYWdlVXJsOz47bDwvYmlsZGVyL29tcm9zdG5pbmdza25hcHBfdGlkaWd
hcmUuZ2lmOz4+Oz47Oz47Pj47Pj47dDw7bDxpPDE+Oz47bDx0PDtsPGk
8MD47PjtsPHQ8O2w8aTwxPjs+O2w8dDxwPHA8bDxUZXh0Oz47bDwmbm
JzcFw7OjogQ29weXJpZ2h0IDIwMDMtMDQgJmNvcHlcOyA6OiBcPGEgY2xhc
3M9InNpZGZvdHNsYW5rIiBocmVmPSJtYWlsdG86d2VibWFzdGVyQGFubW
Euc2UiIHRpdGxlPSJTa2lja2EgZS1wb3N0IHRpbGwgd2VibWFzdGVyIlw+TWF
yY3VzIEFuZGVyc3Nvblw8L2FcPiA6OiBBbGwgUmlnaHRzIFJlc2VydmVkICZyZ
WdcOyA6OiBXZWJicGxhdHNlbiBzZW5hc3QgdXBwZGF0ZXJhZCAyMDA0LTA
5LTA5IDo6Jm5ic3BcOzs+Pjs+Ozs+Oz4+Oz4+Oz4+O3Q8O2w8aTwxPjs+O
2w8dDxwPHA8bDxTdGVnVGlsbGJha2E7PjtsPGk8MT47Pj47PjtsPGk8MT47a
TwyPjtpPDM+Oz47bDx0PHA8cDxsPE5hdmlnYXRlVXJsOz47bDxqYXZhc2Ny
aXB0Omhpc3RvcnkuZ28oLTEpXDs7Pj47cDxsPG9uTW91c2VvdmVyOz47bD
x3aW5kb3cuc3RhdHVzPScnXDtyZXR1cm4gdHJ1ZVw7Oz4+Pjs7Pjt0PHA8O
3A8bDxvbkNsaWNrOz47bDxCb2ttYXJrYUFrdHVlbGxXZWJic2lkYSgpXDs7Pj4
+Ozs+O3Q8cDw7cDxsPG9uQ2xpY2s7PjtsPHdpbmRvdy5vcGVuKCcvd2ViYn
BsYXRzZW4vd2ViYnBsYXRzZW5fa29tbWVudGVyYS5hc3B4JywgJycsICdtZW
51YmFyPW5vLGxvY2F0aW9uPW5vLHRvb2xiYXI9bm8scmVzaXphYmxlPW5
vLHNjcm9sbGJhcnM9bm8sc3RhdHVzPW5vLHdpZHRoPTM2NSxoZWlnaHQ9M
zYwLHRvcD0xNTAsbGVmdD0yNTAnKVw7Oz4+Pjs7Pjs+Pjs+Pjs+Pjs+PjtsPFV
zckxvZ290eXAxOmJ0bkxvZ290eXA7VXNyT21yb3N0bmluZzE6YnRuUm9zdG
E7VXNyT21yb3N0bmluZzE6YnRuVmlzYTtVc3JPbXJvc3RuaW5nMTpidG5UaW
RpZ2FyZTs+PoZrhE5uXz0PkiMIzzXwZCZYlvN/" />
<script language="javascript">
<!--
function __doPostBack(eventTarget, eventArgument) {
var theform;
if (window.navigator.appName.toLowerCase().indexOf("netscape") > -1) {
theform = document.forms["Form1"];
}
else {
theform = document.Form1;
}
theform.__EVENTTARGET.value = eventTarget.split("$").join(":");
theform.__EVENTARGUMENT.value = eventArgument;
theform.submit();
}
// -->
</script>
...
<a href="javascript:__doPostBack('UsrNavigationsmeny1$roFotoalbum','')">
</code>
som inte fungerar i alla webbläsare och som gör att en sökmotor inte hittar alla sidor, lika väl kunde kört med
<code>
<a href="default.aspx?target=UsrNavigationsmeny1&argument=roFotoalbum">
</code>
Det är möjligen det otroligt långa värdet på __VIEWSTATE som man missar. Men behövs det värdet? Vore det inte bättre att lägga det i en session eller i en cookie istället?Sv: Feedback på min webbplats och lite annat...
Jag är inte helt haj på hur Visual Studio .NET löser olika kompabilitetsproblem med webbläsare, men det hade säkert gått att göra som du skriver.
Skulle inte fungera då viewstate är bunden till just den instansen av sidan, eller hur man nu ska säga. Det skulle bli stora problem om man hade flera fönster från samma hemsida isf.Sv: Feedback på min webbplats och lite annat...
Sv: Feedback på min webbplats och lite annat...
Jag håller med SvenPon. Läste faktiskt inläggen innan jag såg på din sida och förstod inte riktigt vad han menade.
Det blev klart för mig sedan.
Innehållet är säkert bra, men som besökare så orkar men inte med att klicka på en massa olika länkar för att slutligen upptäcka att det var fel väg man tog.
Vad är det för mening att ha en gästbok om man måste klicka på varje inlägg för att läsa det.
Det måste vara enkelt att hitta och läsa på en hemsida annars stannar man inte kvar, hur bra innehållet än må vara.
/Tomas Sv: Feedback på min webbplats och lite annat...
Jag skulle vilja påstå att de etiketter, eller namn, jag satt på länkarna väl förklarar till vad för slags sektion man kommer om man klickar på dem. Dessutom ger länkförklaringarna extra information.
- - -
"Vad är det för mening att ha en gästbok om man måste klicka på varje inlägg för att läsa det."
Det är väl en smaksak. Man skulle kunna ha alla inlägg uppradade efter varandra, men jag har valt att inte ha det.
- - -
"Det måste vara enkelt att hitta och läsa på en hemsida annars stannar man inte kvar, hur bra innehållet än må vara."
Som sagt...jag tror fullt och fast att det är enkelt att navigera på min sida.
/Marcus