Finns en del sidor på internet där man kan se olika filformat men tänkte göra en egen med så enkel och snygg design. Du har med .xml men inte .htm!? "Kan innerhålla virus" känns lite dumt formulerat, alla filer kan ju innehålla virus... Hmm har aldrig varit med om att JPG eller GIF är virus när man klickar på den. Det kan fortfarande vara ett virus, det är bara det att det inte exekverar per automatik när du klickar på filen. Windows innehåller en lista med registrerade filtyper så den vet hur den ska hantera filer som det inte finns direkt stöd för, t ex exe, dll och säkert ett par till. Till exempel *.vbs (vb script) är ju inte exekverbara utan dom innehåller bara kod som behöver tolkas, Windows använder då listan med registrerade filtyper för att kontrollera hur den ska hantera filtypen, när det gäller *.vbs så startar windows ett program som heter WScript.exe som tolkar koden i filen. Jovisst men då är det som du skrev att man måste ändra på raden så det blir ett virus. så länge man inte gör det så är risken för virus liten. Simon: en vanlig svensson har knappast speciellt mycket nytta av mime typerna, däremot har en som konfar en webbserver alternativt skickar dynamiskt innehåll från en sida stor nytta av den informationen. Så det beror väl långt på vilken målgrupp du riktar dej till.. http://www.iana.org/assignments/media-types/filformat
Den går igenom valideringen på W3C på både HTML och CSS och det är ju bra.
Fungerar i dom webbläsare jag har testat.
Nu behöver jag lite hjälp med två saker.
Mer och bra filformat tips
Ett bra passade namn.
www.cazz.se/pro/default.aspSv: filformat
Jag saknar även...
.mht (MS-format för paketerade webbsidor)
.rtf
.js (JavaScript)
.java
.class
.dll
.xpi (paket för tillägg till Mozilla Firefox)
.tex (LaTeX)
.dvi
.ps
.c
.h
.cs (C#)
.sxw (OpenOffice.org Writer)
.sxc (OOo Calc)
.sxp (OOo Presentation)
.sxi (OOo Impress)
.sxm (OOo Math)
.sxg (OOo Master Document)
.xul (XUL gränssnittsdefinition för Mozillabaserade applikationer)
.xcf (GIMP filformat)Sv: filformat
Sv: filformat
Det finns ju exempel filen.gif.exe men då är det ju en exe fil och inte GIFSv: filformat
Orsaken till att jag tycker din formulering är lite tokig är att om du skulle byta namn på hej.vbs till hej.jpg så skulle det eventuella viruset i filen inte starta längre utan windows skulle öppna ditt bildprogram och sedan ge dig ett error om att det inte är en giltig bildfil, dock så innehåller filen fortfarande ett virus även om det krävs lite mer arbete för att starta den.Sv: filformat
Har inte tänkt på det förut, undrar bara vilka fördelar en "vanlig" Svensson har Sv: filformat
..där borde dom officiella mime typerna finnas.Sv: filformat
Hej Cazz!
Jag sökte runt på Internet för att hitta vad .sxw filer hörde till för program. När jag väl hade hittat vad det var (open office) så kom jag på att det hade varit bra att ha en viewer för att läsa filen.
Det tog ett bra tag innan jag hittade någon som fungerade.
Det finns ju en hel del siter som visar vilka filändelser som finns. Ett mervärde som du kunde erbjuda dina besökare är att lägga in en länk till en fri viewer som besökaren kan hämta ner för att öppna filen.
Det är nog inte så intressant för .txt filer och de mest kända filformaten, men för andra som t ex cadfiler eller varför inte .sxw filer. : )
Lars