Klart att det skall var förbjudet att köra bil och sitta och "gagga" i telefon vid örat. Asså klarar man inte att prata samtidigt som man kör bil, då är man helt enkelt inte lämpad att köra alls. >Asså klarar man inte att prata samtidigt som man kör bil, då är man helt enkelt inte lämpad att köra alls. OT: Jag trodde att du var för mogen för att använda ord som "asså". *förvånad* Här i Queensland är det totalförbud på att prata i telefon samtidigt som man kör såvida man inte har en fast installerad handsfree. (öronsnäcka räknas alltså inte) Det bästa är ju om man kan ha 110% uppmärksamhet på trafiken, det behövs inte mycket för att en olycka ska inträffa. Det har ju vart på håret några gånger har jag märkt och då har både mobiltelefon och ouppmärksamhet varit en bidragande orsak. Allt som distraherar gör en ju självklart till en sämre förare. Och handsfree är inget bättre alternativ enligt IDG i går Man blir helt klart en sämre förare när man pratar i mobiltelefon utan handsfree samtlidigt som man kör. När man sedan avslutar samtalet undrar man hur man har kommit dit. Hmm, inte bra. Per Persson - då har du inte hört mig i chatten. Jag är mänsklig jag med ;-) Det är, enligt MIG ingen skillnad på att prata i en mobil eller med en verklig människa, som Svenpon sa: Då ska det sitta en skylt med "tal med förare under färd förbjuden". Jag har exempel på förare som inte kan prata och kör bil samtidigt. En gammal gooo kompis Hehe, faktiskt har jag en "bekant" som inte klarar bilkörning och vanligt prat heller, det vinglar och ökar/minskar i fart mm, jag blir aldrig åksjuk men när det gäller denne person så blir jag det:)Bilkörning och Mobiltelefon
Helt otroligt vad man ser i trafiken, varannan männniska sitter med ena handen mot örat.
Sedan urartar "förbudsnissarna" och vill även förbjuda "handsfree".
Då skall det i logikens namn också sitta en skylt i varje bil "Samtal med föraren absolut förbjudet"
3G köret blir mer komplicerat om föraren skall sitta och kolla på bilder när han kör.
Vet själv hur jobbigt det blir med körningen om man skall ställa in bilradion samtidigt som man kör.
(Nu skrev jag först och valde Forum efter. Nu trycker jag Posta)Sv: Bilkörning och Mobiltelefon
Sv: Bilkörning och Mobiltelefon
Hoppas jag aldrig möter dig i trafiken när du pratar i telefon.Sv: Bilkörning och Mobiltelefon
Får man ett samtal så måste man stanna bilen.
Detta medför dock att folk tvärnitar och stannar lite vars som helst... Frågan är ju om det är bättre?Sv: Bilkörning och Mobiltelefon
Zebra lagen är ett misslyckande dessutom, folk som knatar ut framför billar och bussar utan att ens fundera på om de hinner stanna eller inte. Eller folk som inte kan vänta några sekunder på att den där lastbilen ska backa klart utan går bakom och sen blir förbannade för att han inte såg dem.
Det skulle vara kul att göra en undersökning på hur många cyklister som vet om att de klassas som fordon och att zebra lagen inte gäller dem.
//Anna-KarinSv: Bilkörning och Mobiltelefon
http://www.idg.se/ArticlePages/200409/15/20040915150531_CS/20040915150531_CS.dbp.aspSv: Bilkörning och Mobiltelefon
Man kan ju ha upp till 5-6 personer i samma bil, ingen som säger nått om det.
Problemet med mobilandet är NÄR DU SKA SLÅ NR eller när du ska trycka på knappen svara, oavsett handsfree eller ej.
Att SMS:a är betydligt värre vid bilkörning och rekomenderas INTE.
Tycker JAG iaf.
/BSv: Bilkörning och Mobiltelefon
Vi åkte ofta mellan Stockholm - Karlskrona. Vi kunde ligga på 110 väg, osså började Vi tilltala honom med frågor
och påstående,samtidigt kollade Vi hastighetsmätaren. Efter ett tag hade han släppt gaspedalen så Vi var nere
i 70. Vi hade detta som ett stående skämt när Vi kom på sträckan mellan Norrköping - Västervik,dåvarande riks 15
Med halvvägsfika och käk i Tjust , för Er som kommer ihåg denna tråkiga sträcka. Det var vårt lilla nöje.Sv: Bilkörning och Mobiltelefon
Så du har rätt Svenpon, fast det är ju inte olagligt, kanske kan farbror polisen ha synpunkter?
/B