Nu är det dags igen. Ja, jag tyckte den här omgången var lite väl svår faktiskt. Fast å andra sidan så var det inte så konstigt.. Ja det kan jag förstå men med en kartbok i handen så gick det mesta att lösa. <b>Ja det kan jag förstå men med en kartbok i handen så gick det mesta att lösa.</b> Detta var ett litet bidrag av SvenPon och måste säga att det var lite svårt fast jag inte tävlade. Trash och jag har olika sätt att se på sådana här tävlingar. Det har du nog rätt i. Men om jag inte tycker att ämnet är intressant så ids jag inte ens försöka ta reda på saker.. Svarar oftast på "Veckans Tips" för att det är kul och att det ska fortsätta komma frågor. Inte för att bli smartare. Jo meningen är ju att jag ska komma med frågor om allt möjligt varje vecka men ibland hinner jag inte komma på frågor och då hoppar jag över en vecka som ni kan ha märkt. <b>Trash och jag har olika sätt att se på sådana här tävlingar.</b> Vidhåller nog att mitt sätt att ta in data är mer rationellt än Trash:sVeckans Tips.
Denna gång kommer frågorna från SvenPon (Tack så mycket)
Ämne: Förstå vårt klots Geografi och att navigera på detta klot.
www.cazz.se/tipsetSv: Veckans Tips.
Sv: Veckans Tips.
Min avsikt var också att få en pedagogisk knorr i frågorna.
Tex när man räknar på distansminuter skall man använda konstanten 0.54 istället för 1852 m
Varför. ? Jordkvadranten 90 gr = 90 * 60 dvs 5400 minuter kvadranten är också 10 000 000 m
10 000 000 / 5400 = 1851.85 m avrundat 1852Sv: Veckans Tips.
Är det meningen att tipsen ska vara "öppen bok"-test och inte kunskapstest så fixar jag nog tolvor i samtliga kommande tips, inte speciellt tillfredställande...
<b>Tex när man räknar på distansminuter skall man använda konstanten 0.54 istället för 1852 m<b>
Jag slog över i huvudet och räknade fram att 1000 / 0,54 låg närmast 1852, därav valet av omräkningsfaktor medan ditt sätt kändes mer logiskt och enklare *lol*Sv: Veckans Tips.
Har ni några bidra så är det bara att skicka ett iMail eller e-mail till migSv: Veckans Tips.
Jag är kunskapstörstande och anser att man skall öka sin allmänbildning samtidigt
som man tävlar.Älskar Jeopardy och Trivial Pursiut ,aktivera min databas och lägger in
nya data, man kan träna hjärnan lika bra som man kan träna kroppen.
Dom som inte orkar ta reda på svaren kommer att vandra i samma mörker som dom var innan.Sv: Veckans Tips.
Nej, vi ser tydligen på dom på exakt samma sätt! Skillnaden ligger i att jag deltar med de kunskaper jag har och tillskansar mig de jag saknar i efterhand.Sv: Veckans Tips.
Jag lägger ner möda på att hitta rätt svar och i och med detta tvingar hjärnan att
komma ihåg.Till skillnad att läsa X var rätt , Jaha och så var den kunskapen borta.
Men som sagt Vi har olika studieteknik,den tekniken jag använder har hjälpt mig mycket.